Publicerat Juli 24, 201015 yr Har varit ute ett antal gånger nu och försökt kartlägga vad vi har för bockar på marken. Det som slår mig är hur många dåliga horn jag har sett. De flesta är krokiga stänger i varierande längd. En tanke som slog mig var att den hårda vintern har påverkat hornens utveckling, någon annan som märkt samma sak?
Publicerat Juli 25, 201015 yr Här har vi ovanligt många små horn men dom ser normala ut iallafall. Den hårda vintern borde ju inte påverka hornens form, inte av någon anledning jag kan komma att tänka på iallafall. Men jag väntar med spänning på att någon hornexpert ska uttala sig om vad det kan bero på.
Publicerat September 3, 201015 yr Har varit ute ett antal gånger nu och försökt kartlägga vad vi har för bockar på marken. Det som slår mig är hur många dåliga horn jag har sett. De flesta är krokiga stänger i varierande längd. En tanke som slog mig var att den hårda vintern har påverkat hornens utveckling, någon annan som märkt samma sak? Kan bara hålla med, av 6-7 bockar som jag tittat på under bockjakten har endast 1 bock haft normala horn. Måste bero på vintern. Jagar utanför Borås. / Johan
Publicerat September 4, 201015 yr Ser nog lite så ut, att just vintern gjort att bockarna haft en låg vikt under den kritiska tiden då hornen sätts i januari http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=27074&hl=
Publicerat September 4, 201015 yr Närings och mineralbrist är helt klart uppenbart en källa till dålig hornsättning. /CHristian