Publicerat Juli 24, 201015 yr Dagen började som alla andra jaktdagar, med en härlig känsla i kroppen. Denna kvällen var det bara jag och en kille till som skulle sitta ute. Vi bestämde vilka pass vi skulle sitta på och begav oss åt skilda håll. Jag kom till ett ställe som vi kallar för "stenen" som ligger vid åkern där jag skulle passa. På grannens vall står det ett par rådjur och jag siktar på dem för att se om en av dem är en fin bock. Jag lägger upp och ser med det vänstra ögat att det kommer ut något svart från skogen bakom rådjuren. Då var klockan cirka 22.00. Till min förundran så brydde sig rådjuren knappt, den ena tog ett par språng för att sedan fortsätta äta gräs. Det var lite långt håll till vildsvinet, ungefär 130 meter, så jag höll inne skottet. Hade inget bra stöd så jag ville inte chansa. Men när jag såg att det var en galt så bestämde jag mig för en ansmygning. Den gick lugnt in i havren och började smaska. Jag passade då på att smyga bort till ett trädpass, så jag skulle kunna komma högre upp. Men hinner bara sitta där 1-2 minuter innan den börjar gå bort från mig, till andra sidan åkern. Den kommer ut och går i kanten ett tag och jag får helt enkelt krypa ner från trädet och bege mig mot grisen. Åter på stenen så går den in i skogen mot där den andra killen satt och jag tänkte, "Nu smäller det snart". Men icke. Den kommer ut i havren igen och går ganska raskt över mot den andra sidan där den gick in. Jag skyndar mig bort för att kunna ta den när den kommer ut på kortsidan. Dock blev det inte som jag hade planerat för när jag väl var framme så märkte jag att grisen var snabbare än vad jag var. Den var på väg rakt emot mig, så jag gick ned på knä och tänkte att den kanske stannar till och vänder upp. Den fortsätter och avståndet blir 50-40-30.. Jag stod i ett hjulspår i en rapsåker som låg kant i kant med havren och vallen. Tillslut var rapsen för hög för att se grisen som kom gående på vallen så min enda chans var att ställa mig upp och släppa fram den i hjulspåret som gick ner och ut på vallen. Jag lägger upp geväret och galten kikar fram i hjulspåret, 10 meter framför mig. Dock stannade den inte med bredsida utan ställde sig snett emot mig och kollade på mig. Detta är min sista chans tänkte jag och la den belysta punkten mellan ögonen och lät skottet gå. Grisen blev på platsen. Skottet hade tagit preciiiis mellan ögonen, slagit av atlaskotan och gått ut ut bogen utan att röra några andra invärtes organ. Sådana skott är inget jag stävar efter, men jag kände att jag hade allt kontroll och jag var 100% säker på att den skulle bli på platsen. Sådana skott kommer endast ske på extremt nära håll och i bra ljus, som denna situationen. Galten vägde ungefär 60 kilo så det var ingen bjässe, men det är känslan som räknas Jag tycker att alla borde prova på att smygjaga vildsvin när man får tillfälle, för det är något så sjukt roligt!
Publicerat Juli 24, 201015 yr Kul läsning & grattis till grisen Jag hade säkerligen agerat precis likadant vid ett sånt läge. Inte funderat på att starta en dagbok här på sidan?
Publicerat Juli 24, 201015 yr Författare Kul läsning & grattis till grisen Jag hade säkerligen agerat precis likadant vid ett sånt läge. Inte funderat på att starta en dagbok här på sidan? Tack så mycket, jag tycker att jag förtjänade den så som jag fick ränna runt efter den. Var helt genomsvett efteråt Dagbok? Jadu, vi får se vad som händer i framtiden
Publicerat Juli 24, 201015 yr Ibland finns inte så mycket att välja på och under rådande förhållanden så varför inte skjuta skallen? Snyggt jobbat!! Måste varit otroligt spännande!! Mvh!
Publicerat Juli 24, 201015 yr Spännande, hade själv planer på att göra ett försök i veten idag men det har regnat hela kvällen så jag fick vara hemma Grattis till grisen!
Publicerat Juli 24, 201015 yr Roligt att läsa om dina äventyr och grymt kul när det går så bra! Grattis till en fin gris!
Publicerat Juli 24, 201015 yr Författare Ibland finns inte så mycket att välja på och under rådande förhållanden så varför inte skjuta skallen? Snyggt jobbat!! Måste varit otroligt spännande!!Mvh! Nej, visst är det så. Men har man chans till ett bogskott så ska man ju ta det istället. (Ser lite bättre ut också) Spännande, hade själv planer på att göra ett försök i veten idag men det har regnat hela kvällen så jag fick vara hemma Grattis till grisen! Jag skulle också egentligen ut idag, men som du säger så har det både blåst och regnat hela dagen Tack för era gratulationer också!
Publicerat Juli 24, 201015 yr Författare Farsans kommentar -"Fan vad taskigt av dig, tänk om du hade stuckit fram plytet och någon hade skjutit DIG i skallen?"
Publicerat Juli 25, 201015 yr Hallojs o grattis till en spännande jakt med ett bra slut Du skriver bra och då blir det en rolig läsning så gärna mer av dina äventyr. /MVH Eas
Publicerat Juli 25, 201015 yr Författare Hallojs o grattis till en spännande jakt med ett bra slut Du skriver bra och då blir det en rolig läsning så gärna mer av dina äventyr. /MVH Eas Fick ganska bra betyg av lärarinnan också.. Om det nu var för skrivandets skull.. HE HE
Publicerat Juli 25, 201015 yr Grattis till galten, när det blir närkontakt får man ta det som det kommer (självförsvar) Fan vad jag saknar åkermarker när man läser sånt här. Är med på två marker, tot. ca 2500Ha och inte en enda åkerlapp. Bara storskog och slyhyggen Men å andra sidan klagar inte markägarna så mycket på svinen heller.
Publicerat Juli 25, 201015 yr Grattis till grisen!! Låter som att det var spännande med riktig närkontakt
Publicerat Juli 26, 201015 yr Författare Grattis till galten, när det blir närkontakt får man ta det som det kommer (självförsvar) Fan vad jag saknar åkermarker när man läser sånt här. Är med på två marker, tot. ca 2500Ha och inte en enda åkerlapp. Bara storskog och slyhyggen Men å andra sidan klagar inte markägarna så mycket på svinen heller. Då får du helt enkelt flörta in dig hos någon närliggande bonde med grödor
Publicerat Juli 26, 201015 yr Grattis till grisen. Kul med ansmygning . Och som sagt på korta håll kan det vara bra att sätta den i huvudet. CC
Publicerat Juli 27, 201015 yr Författare Grattis till grisen. Kul med ansmygning . Och som sagt på korta håll kan det vara bra att sätta den i huvudet. CC Ja, visst är det Finns ingen roligare jakt än smygjakt vid gröda efter vildsvin