Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Onyx

Featured Replies

Publicerat

Jag har nu bestämt mig för att göra mig av med min Beretta UL & Antonio Zoli 12/7,57.

Mina tankar har under en längre tid varit att köpa en Beretta Onyx.

I veckan var jag åter hos kjell och kände på dom.

Dom? jag har haft funderingar på både sportingmodellen o jaktmodellen.

Men nu känns det som att det väger över mot jaktmodellen.

Det som jag först var inne på var sportingen pga justerbar kolv men den är lite för tung och

säkringen är manuell.

Anledningen till att jag tvivlar är kolven och hur den passar.

Optimala vore en jaktmodell med justerbar kolv.

Eller om man köper den med en kolv som passar mig.

Enligt kjell finns ej de alternativen på denna bössa.

Här är lite info om kolven

Är det nån som kan hjälpa mig att tolka dessa siffror.

http://www.beretta.com/Long-guns/Field-gun...=4&did=1837

Publicerat

Du kan ju alltid få kolven omyggd till ställbar om du vill. Kolla här vettja: http://www.kolvkam.se/

Mvh. Fitzo

Publicerat

Nu är väl detta inget allvarligt men..

Idag körde kompisen in med sin Onyx till handlaren, han skulle som det lät linda bössjäveln runt nacken på nasaren. Hans bock vägrade titt som tätt att spänna upp mekanismen detta trots att den varit inlämnad en gång redan. Han försökte tex dräpa en havstrut veckan som var men då han avsäkrade och tryckte på knappen hände inte ett skit. Ned, bryta x flera, ihop med våld men bössan ville inte skjuta trots det. Bössan är sprittny.

Tror iofs inte detta är ngt svårare problem att lösa men han var duktigt less då han pyntat typ 20.000 för bössan..

Mvh!

Publicerat

Idag körde kompisen in med sin Onyx till handlaren, han skulle som det lät linda bössjäveln runt nacken på nasaren. Hans bock vägrade titt som tätt att spänna upp mekanismen detta trots att den varit inlämnad en gång redan. Han försökte tex dräpa en havstrut veckan som var men då han avsäkrade och tryckte på knappen hände inte ett skit. Ned, bryta x flera, ihop med våld men bössan ville inte skjuta trots det. Bössan är sprittny.

Tror iofs inte detta är ngt svårare problem att lösa men han var duktigt less då han pyntat typ 20.000 för bössan..

Mvh!

"People made beretta..." :PB)

Publicerat

Mvh!

Detta är tydligen vanligt på sprillans Onyx.

Min var så och en kompis var så. Vi fick rådet att skjuta ex antal skott på bana. Efter det så har det aldrig hänt igen.

Mvh

Publicerat
Detta är tydligen vanligt på sprillans Onyx.

Min var så och en kompis var så. Vi fick rådet att skjuta ex antal skott på bana. Efter det så har det aldrig hänt igen.

Mvh

Känns ju inte så lovade för en hagelbössa... ;)

Publicerat
Känns ju inte så lovade för en hagelbössa... :rolleyes:

Det håller jag med om. Det tog ett tag innan jag litade på bössan. Funderade först på att byta den. Men det blev totalt fyra klick i början. Sedan har det inte varit något mer problem. Har skjutit flera tusen skott med den nu.

Och jag är mycket nöjd med den.

Men jag sade samma sak till handlaren. Jag har betalat nästan 20 000:- för den. En Beretta som man räknar med håller en viss klass.

Publicerat
  • Författare
Det håller jag med om. Det tog ett tag innan jag litade på bössan. Funderade först på att byta den. Men det blev totalt fyra klick i början. Sedan har det inte varit något mer problem. Har skjutit flera tusen skott med den nu.

Och jag är mycket nöjd med den.

Men jag sade samma sak till handlaren. Jag har betalat nästan 20 000:- för den. En Beretta som man räknar med håller en viss klass.

Jag måste hålla med om att det låter konstigt och som sagt man räknar ju med att det skall funka när man köper en bössa i den klassen.

Jag tänkte fråga vilken mod men sen såg jag att det var sportingen.

Är du nöjd med den annars?

Skall du som jag ha den till lite av varje som jag. (lerduvor,fågel,småvilt mm)

Publicerat

Jag har den till allt hagelskytte.

Den har varit med på banan, på gåsjakter i Vadstena, rådjursjakter och diverse fågel mm mm.

Den fungerar till allt tycker jag. Sen gillar jag lite tyngd i mina bössor. Både kula och hagel.

Jag har haft den i tre år nu tror jag......

Publicerat

Ser att du har en Merkel 8:a,Blader. Om du har tänkt ha kvar den så skulle jag köpa sporting modellen,det blir ju ett bra komplement. Om du inte går och släpar på bössan längre sträckor så är det ju bara fördelar med sportingen.

Finns Onyxen med både 71 och 76cm pipor??? Kolla i så fall båda, jag hade en 686 sporting med 76 pipor, men tyckte den blev lite "bänglig" å trög till skeet, men det är ju en smaksak. Till sporting var det helt ok. Nu är ju inte jag så reslig så det spelar naturligtvis in............ :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Ser att du har en Merkel 8:a,Blader. Om du har tänkt ha kvar den så skulle jag köpa sporting modellen,det blir ju ett bra komplement. Om du inte går och släpar på bössan längre sträckor så är det ju bara fördelar med sportingen.

Finns Onyxen med både 71 och 76cm pipor??? Kolla i så fall båda, jag hade en 686 sporting med 76 pipor, men tyckte den blev lite "bänglig" å trög till skeet, men det är ju en smaksak. Till sporting var det helt ok. Nu är ju inte jag så reslig så det spelar naturligtvis in............ :D

Det lutar åt jakt-varianten med 71cm det är säkringen som stör mig lite på sportingen.

Jag ser även vikten som en liten fördel.

I ärlighetens namn så kan jag inte för och nackdelarna med pip-längderna!

Min sida sida står bara i skåpet.

Sammanfattningsvis hoppas jag att jag kommer upp till banan och ut i skogen mer för oavsett vilken modell det blir,

då det saknas träning och det på grund av att jag bygger ett hus själv som jag hållit på med sen i mars 2009.

Är det inte så att övning ger färdighet och att man trivs med sin bössa är en fördel.

Publicerat
Det lutar åt jakt-varianten med 71cm det är säkringen som stör mig lite på sportingen.

Jag ser även vikten som en liten fördel.

I ärlighetens namn så kan jag inte för och nackdelarna med pip-längderna!

Min sida sida står bara i skåpet.

Sammanfattningsvis hoppas jag att jag kommer upp till banan och ut i skogen mer för oavsett vilken modell det blir,

då det saknas träning och det på grund av att jag bygger ett hus själv som jag hållit på med sen i mars 2009.

Är det inte så att övning ger färdighet och att man trivs med sin bössa är en fördel.

Automatsäkring är ett jävla otyg!!! Du har ju inte det på studsaren???? Och det funkar väl bra???

Irriterande att stå på banan och skjuta och folk glömmer säkringen. Jag ser ingen fördel med aut. säkring.

Publicerat
Automatsäkring är ett jävla otyg!!! Du har ju inte det på studsaren???? Och det funkar väl bra???

Irriterande att stå på banan och skjuta och folk glömmer säkringen. Jag ser ingen fördel med aut. säkring.

Jag håller med.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Det blev en Onyx jakt.

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta.

När jag äntligen för en månad sedan fick hem bössan så har det varit så mycket annat

så jag har inte hunnit skjuta ett skott.

Men jag tröstar mig med att nån gång får jag tid.

Det har varit mycket på jobbet och så håller jag på med huset jag bygger och där är det dags att putsa fasaden innan det blir vinter.

Jag hoppar in här och läser om era jakten och är riktigt sotis.

Skitjakt på er alla där ute och sköt om er.