Publicerat Juli 25, 201016 yr jaha, inte dne första tråden om 6,5:an direkt men men, kulor jag har funderingar på o använda är V-max i någon lätt viktklass, sen till klass 2 vilt då? som man ska kunna äta! priset är skit samma då de får kvitta öht, sålänge de inte handlar om några 1000kr för 50 kulor! viktklass i spanet om 100gr till 130gr är de jag söker! nu till de knepiga, dom ska inhandlas på torsbo eller wildmark i ullared, så endast alternativ där ifrån orkar varken vänta eller har lust med det att beställa kulor från internet utan nu ska de köpas rakt över disk när jag står där o ser överlycklig ut ( som jag troligen lär va oxå tills de ska betalas ) och sen en följdfråga såklart, finns de några värre kulor än v-max till 6,5:an i sverige? pris på dessa ? max 400kr för 100st tycker jag är lagom, bara värsta möjliga! finns de några som är grymt mkt värre som man kan beställa från internet o som kostar över 400kr för 100st så ja då får de bli dom ändå! mvh//Marcus som har laddat en hel del 6,5 men känner sig lik förbannat inte smartare utan bara mer o mer frågande
Publicerat Juli 26, 201016 yr Hornady Interbond 129 grs kan du använda till matvilt. Den tror jag på. Pris vet jag inte riktigt med ca 5 kr/st skulle jag tro. Om de finns över disk på dina tänkta affärer har jag ingen aning om, men Torsbo bör ha dom.
Publicerat Juli 26, 201016 yr Henrik har testat Nosler BT 100gn och kulan var förvånansvärt hållbar så den bör funka på rå.
Publicerat Juli 26, 201016 yr Tjenare Marcus! För det första så tänkte jag bara säga att vad det gäller effekt så tror jag att en 95grs V-Max är outstanding för räv, kråkfåglar, trut och annat skadevilt. För det andra så tror jag att en 100 - 120grs Ballistic tip bakom bogarna på en bock,eller övrigt råvilt fäller det utan nämnvärd köttförstöring. Kul att du hittat tillbaka till 6,5 igen grabben By the way, kommer du att sitta på någon station i Obbhult iår också? MVH/Jocke
Publicerat Juli 26, 201016 yr Marcus, jag har precis som RW konstaterat testat både 100 och 120 grains Ballistic Tip i 6.5x55 med bra resultat på bland annat rådjur. Det är närmare 20 år sedan jag sköt en del rådjur med 100 grains BT men efter att RW skrev om kulan var jag tvungen att leta fram mina gamla anteckningar och provskjutna kulor och kan konstatera att den gav 45% restvikt och rätt bra effekt i viltet. Faktum är att jag funderar på att prova den i år igen bara för att se om jag har ändrat preferenser under 20 år. Den kula som jag använt till allra flest rådjur är dock 120 grains BT som jag har haft väldigt bra erfarenheter av, vid ett enda tillfälle har jag fått överdriven köttförstöring men som regel har effekten varit rätt balanserad med rimlig köttförstöring och korta flyktsträckor. Jag har laddat 100 grains kulan till ca 950 m/s och 120 grains kulan i strax under 900 m/s. Henrik
Publicerat Juli 26, 201016 yr Författare hmm hornady och BT pratas det om, jag trodde först o främst att BT var en mer varmintkula ( om än en snäll sådan ) men men. BT 120gr låter mest lockande för stunden då de skulle kännas helrätt o safta till en räv med en sådan oxå, inmte för den lär dö spec mkt sämre än med hornady men känns/låter bättre jag vette katten varför jag kommer till 6,5 igen faktiskt verkar som att oavsätt vad jag gör så hamnar jag med en sådan i handen i slutändan iaf obbhult är inte inplanerat att jobba på, hoppas dock de blir till att gå om jag har fått monterat siktet!
Publicerat Juli 27, 201016 yr Författare pga det dåliga kulutbudet på affären och jag orkade inte åka vidare till torsbo igår så vart det som så att jag helt enkelt köpe det som fanns till rå och ja typ allt, Norma vulkan 139gr kula, lär va lagom blöt med lite saftigare laddning bakom! hoppas de funkar för asken kostade 550kr ( o jag som inte änns tycker om norma ) men men de får funka, allt under 25mm på 120m med 3 skott så är jag nöjd iaf så. jaktmatch är iaf roligt o handla till 6,5:an, endast 295kr asken
Publicerat Juli 28, 201016 yr Författare ytterligare bockjaktskulor är på ingång, i detta fallet är det 44st 120gr TSX som jag har o välja på, det är den store exabit som hade dessa på hyllan o jag skulle nog känna mig mer säker med dom än med vulkanen faktiskt ( viss misstro till norma från min sida men kanske helt obefogad ) ska faktiskt testa bägge kulorna i papper o se hur dom ser ut efteråt den krocken, bägge är iaf heta kandidater men lutar mer åt TSX:en nu bara för den känns bäst 139gr vulkan går kanske o få upp i klass 1 vad jag kommer ihåg, stämmer de eller är jag ute o simmar i en öken igen?
Publicerat Juli 28, 201016 yr 139gr vulkan går kanske o få upp i klass 1 vad jag kommer ihåg, stämmer de eller är jag ute o simmar i en öken igen? Teoretiskt sett inga problem men du måste upp i hastigheter som kräver oansvariga krutmängder Om du inte är en mycket erfaren handladdare så ska du akta dig för det.
Publicerat Juli 28, 201016 yr Författare erfaren o erfaren, långtifrån erfaren, har väl endast laddat till 4-5 kalibrar o max 5000skott så, men då får man helt enkelt ta hjälp av andra med mer erfarenhet eller köra på en tyngre blydank helt enkelt
Publicerat Juli 28, 201016 yr då har du laddat mer än mig i alla fall, men jag skulle tveklöst välja en tyngre kula i stället för att forcera laddningen om du absolut vill ha upp 6,5an till klass 1
Publicerat Juli 28, 201016 yr Författare då har du laddat mer än mig i alla fall, men jag skulle tveklöst välja en tyngre kula i stället för att forcera laddningen om du absolut vill ha upp 6,5an till klass 1 ser man mot dom andra här med erfarenhet om många 10 tuselntals skott så är jag inte änns nybörjare vilket fall som så får man väl satsa på en tyngre kula för detta är den endas klass 1:a jag ska ha i höst är min plan
Publicerat Augusti 9, 201016 yr ser man mot dom andra här med erfarenhet om många 10 tuselntals skott så är jag inte änns nybörjare vilket fall som så får man väl satsa på en tyngre kula för detta är den endas klass 1:a jag ska ha i höst är min plan Hoppsan, Nu fick jag dåligt samvete. igen... Skall se till att få iväg de där Rhinos vi talade om för länge sen. Har testskjutit i chronograf i helgen. Litar inte riktigt på BC beräkningar så jag satte chronografen på 100m. 49,5grain MRP gav 773-775M/S. (4 skott) Sköt även en smäll med 50,0 bara för att se om jag låg nära max. Dock ej genom chronograf. (Avlossades med snöre...) Inga problem. OBS det är min bössa det kan vara över max på en annan. Har även skjutit Scenar med molly strax innan så pipan var lagom "impregnerad" med Molly. Vet inte hur det påverkar. Men precisionen är alltid lite sämre de första tio skotten när jag byter från icke belagd till belagd ammo. (Vilket är huvudanledningen till att jag vill använda Rhino på älgen) MVH // Henrik