Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Carl Gustaf 3000 = Sauer 90 ?

Featured Replies

Publicerat

Äger en CG 3000 kaliber .30-06 sedan i somras. På sidorna av "Carl Gustaf" loggan är Sauer loggan ingraverad, och bössan påminner väldigt mycket om Sauer 90. Någon som vet om det är Sauer som tilverkat bössan ?

Någon med erfarenhet av denna bössa vore kul att höra.

Är iaf nöjd med bössan, lite åt det klumpiga hållet kanske och träffbilderna är sådär än så länge, ca 30 mm.

Mvh Kale

Publicerat

Kan inte svara på din första fråga och heller inte din andra när jag inte har någon sån själv men däremot kan jag länka till ett annat forum som behandlat samma fråga http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=80...ighlight=cg3000

Publicerat
  • Författare

Ja det var ju inte så rolig läsning där..några positiva omdömen var det väl men mest tummen ner.. :'(

Publicerat

Hej,

det var sauer som tillverkade CG 3000 och 4000.

CG 3000 är samma modell som Sauer 90 var på den tiden det såldes CG 3000, det är möjligt att Sauer ändrat sina modeller idag så att dagen modell 90 inte är samma bössa som vad en modell 90 var förr.

CG 4000 var samma modell som den gamla Sauer 200, utan att vara Sauer expert antar jag att de har gjort en del förändringar från Sauer 200/CG 4000 till dagens sauer 202 men det är bara gissningar från min sida.

Henrik

Publicerat

Men bara för det så tror jag inte det är någon dålig bössa. Kollat runt lite och gemensamt för alla verkar vara att dom skjuter grymt bra och det är ju ändå viktigast  ;D

Publicerat

De brukar skjuta rätt bra om jag har förstått det rätt, kruxet är att de är så störningskänsliga med sina "111" smådelar...

Bössan är alltså lite överarbetad ;)

Jag känner f.ö en vapenhandlare som har två stycken som skjuter mer än bra, jag tror inte att jan vill byta bort sina. Sen finns det jägare som har haft saftiga problem med dem och de vill nog knappast ta i dem med tång...

Publicerat
CG 4000 var samma modell som den gamla Sauer 200, utan att vara Sauer expert antar jag att de har gjort en del förändringar från Sauer 200/CG 4000 till dagens sauer 202 men det är bara gissningar från min sida.

Det skall tydligen vara någon förändring med säkringen men det bör ju vara något annat också stycker man.

Någon (här eller på Robsoft) hade kontaktat Sauer angående pipor och det går tydligen att använda 202-pipor till Sauer 200/CG 4000. Om de är helt identiska vet jag dock ej. Jag själv funderar på en i 375 H&H :-D