Publicerat Juli 26, 201015 yr Var i tisdags till skjutbanan, och hade förutom mina "vanliga" patroner en ask av ett annat märke (vanliga tävlingspatroner 7½ bly i kaliber 12). Under en serie om 25 skott så hände det vid ett par tillfällen (tre?) att patronen som varit i nedre pipan på bocken fått tändhatten sotad. Nu talar vi inte om något tjockt svart lager, utan om ett fint svart damm som lagt sig över tändhatten. Så fort jag rörde vid det så lossnade dammet, så särskilt hårt satt det inte fast. Tändhatten verkade inte heller ha sökt sig bakåt, svällt eller liknande, utan såg ut som den gjorde på de andra patronerna (iaf tyckte jag det när jag granskade dem med blotta ögat). Det verkade närmast som att en del av krutgaserna på något sätt lyckats ta sig ut bakom patronen, antingen framifrån så att väggarna inte slutit tätt i patronkammaren och att de av någon anledning valt att inte fastna vid mässingsskon, eller så att de läckt ut bredvid tändhatten. Alla fall inträffade som sagt i samma pipa. Det hela är inte någon akut fråga då jag inte har kvar några patroner av tillverkaren, men jag är lite nyfiken på vad fenomenet kan bero på.
Publicerat Juli 26, 201015 yr Sot talar i stort för att det var låga tryck- dvs coluten har inte ens svällt så att den tätar och inte heller plasten har tätat ordentligt, nog ingen vidare fart i de där laddningarna. /Christian