Publicerat Juli 26, 201016 yr Tänkte jag skulle höra med er vad ni använder för kula till bockjakten som snart är igång här. Använder en 6,5 x 55 och funderar över om man ska använda en mjuk kula? Har några Lapua hemma men vet ej om de är hårda eller mjuka och hur de blir när de expanderar? /D
Publicerat Juli 26, 201016 yr Till min 7X64 använder jag Hornady SST kula i 156 gr. Funkar kanon till allt vilt jag har skjutit med den. Finns säkert i 6,5 även.. //
Publicerat Juli 26, 201016 yr Tänkte jag skulle höra med er vad ni använder för kula till bockjakten som snart är igång här.Använder en 6,5 x 55 och funderar över om man ska använda en mjuk kula? Har några Lapua hemma men vet ej om de är hårda eller mjuka och hur de blir när de expanderar? /D Lapua vad då för nått?..Scenar, Mega, eller vad?
Publicerat Juli 26, 201016 yr Jag kör 6,5x55. Har tidigare kört på norma vulkan men ska testa oryx detta år.
Publicerat Juli 26, 201016 yr I min 6.5x55 kör jag Oryx på rådjur och liknande med gott resultat, räven får V-Max .
Publicerat Juli 26, 201016 yr För att kunna ge några vettiga råd så vill man ju gärna veta om det är ett krav att kulan skall klara klass1? Handladdar du eller skall det vara köpeammunition och sist men inte minst vilka avstånd pratar vi om? Vänligen, Henrik
Publicerat Juli 28, 201016 yr Tänkte jag skulle höra med er vad ni använder för kula till bockjakten som snart är igång här.Använder en 6,5 x 55 och funderar över om man ska använda en mjuk kula? Har kört Federal Powershok 6,5x55 en del i fjor och i år. Den är väldigt blöt (mjuk) så på rådjuren ger den på tok för stor köttförstöring för att vara riktigt lämplig. På rävar funkar den bra, har inte haft några problem på upp till 150 m, men på längre avstånd än så avstår jag. Om jag hinner skjuta in siktet med mega eller oryx (båda finns i skåpet) innan bockjakten så blir det någon av dessa. Annars blir det powershoken trots dess mjukhet.
Publicerat Juli 28, 201016 yr jag ska faktiskt köra med en norma kula tro det eller ej!, vulkan 9gr blir de, men de va mer slumpen som valde den kulan ( dåligt utbud av kulor kallas de oxå ) så ja vi får se hur de funkar, tror dom lär dö iaf då jag har upplevt vulkan som en rätt blöt skapelse, iaf på dom 2 hjortarna jag fällt med dessa!
Publicerat Juli 28, 201016 yr Författare För att kunna ge några vettiga råd så vill man ju gärna veta om det är ett krav att kulan skall klara klass1? Handladdar du eller skall det vara köpeammunition och sist men inte minst vilka avstånd pratar vi om?Vänligen, Henrik Ska köpa ammunitionen, avståndet runt 100 meter