Publicerat Juli 26, 201015 yr Jag har fått ett huvudbry jag ska bo en kortare period nu i en hyresrätt , och värden gillar inte tanken på att förankra vapenskåpet enligt regelverket med bult i lägenheten. Därför har jag spanat in regelverket vad som gäller för att öka vikten på skåpet, min fundering kan verka hel idiotisk men jag behöver öka vikten med 57 kilo jag har ett scandinavian safe sp 66 jag har sedan tidigare en stor gjutjärnsplatta men en lätt vikt på 104 kg som skulle gå utan problem att bulta men jag hittar ingenstans i regelverket om det är godkänt att bulta fast skåpet i den med nedfasade vagnsbult och muttrarna på insidan i skåpet, det enda jag möts av är följande text i lagen 6 § Ett skåp som utan vapen har en vikt som understiger 150 kg ska vara förankrat i byggnadsstommen. Ett sådant skåp kan som alternativ till förankring förses med tyngder så att vikten 150 kg uppnås. från http://www.polisen.se/Global/www%20och%20I...PSFS2009_13.pdf Det är den enda jag har hittat i ämnet har sökt i examens litteraturen Samt denna mening om fap Vapenskåp är den gamla beteckningen, ska vara klassat SS ( Svensk standard) 3492. Måste väga minst 150 kilo, annars måste skåpet bultas fast i byggnadstommen, men det är godkänt att lasta ner skåpet med vikter till en vikt av minst 150 kilo. Ingenstans står det om det är godkänt med ordentligt monterade yttre vikter te:x skallen på en nedsänkt vagnsbult är inte lätt att komma åt. Det kanske bara är jag som har måndag i skallen och inte tänker klart
Publicerat Juli 26, 201015 yr Vikterna skall vara inne i skåpet, det står ingenstans för att det var så underförstått för alla parter. Att vikta skåpet på utsidan kan iofs vara vackert men det är inte det som lagstiftaren avser med reglerna. /Christian
Publicerat Juli 26, 201015 yr Författare Vikterna skall vara inne i skåpet,det står ingenstans för att det var så underförstått för alla parter. Att vikta skåpet på utsidan kan iofs vara vackert men det är inte det som lagstiftaren avser med reglerna. /Christian anade nästan det ! tackar för svaret får försöka att hitta ett bra sätt att få in 57 kilo i ett sp66 utan att ta allt utrymme i skåpet
Publicerat Juli 26, 201015 yr får försöka att hitta ett bra sätt att få in 57 kilo i ett sp66 utan att ta allt utrymme i skåpet Bly
Publicerat Juli 26, 201015 yr Bege dig till närmsta gummihandlare och skambjud på begagnade hjulvikter, sedan beger du dig till ett byggvaruhus och där köper du gjutrör i papp efter behov. Ställ papprören i skåpet och fyll på med blyvikterna. Visst, det tar plats men utnyttjar till stor del hörnytor i skåpet som annars är oanvända.
Publicerat Juli 26, 201015 yr Kan du inte svetsa bultskallarna i plåten? Mutter på insidan. Så har jag gjort, fast plåten är under skåpet och väger endast 70kg.
Publicerat Juli 27, 201015 yr Författare Tack för tipsen ! jag testade däck firman men någon hade hunnit före Men ibland är lösningen närmare än man tror . mötte en fd granne som skulle rensa hos sin gammle far och skulle dumpa skrot. Han hade gjutjärns skrot som jag la beslag på
Publicerat Juli 28, 201015 yr Kvicksilver är annars rätt tungt i förhållande till volym, drygt 13kg/liter! 5 mjölkpaket så är saken biff. /L Tack för tipsen ! jag testade däck firman men någon hade hunnit före Men ibland är lösningen närmare än man tror . mötte en fd granne som skulle rensa hos sin gammle far och skulle dumpa skrot. Han hade gjutjärns skrot som jag la beslag på
Publicerat Juli 28, 201015 yr Författare Kvicksilver är annars rätt tungt i förhållande till volym, drygt 13kg/liter!5 mjölkpaket så är saken biff. /L