Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lyckad grisjakt

Featured Replies

Publicerat

Tänkte dela med mig av en härlig kväll/natt i skogen.

Hade fått "ledigt" en fredagkväll då tjejen skulle iväg på annat. Åkte till skogen för att sitta och lura ett par timmar i en koja.

Var ute i skogen runt klockan 21:30. Den här kvällen var det helt dött på åteln. Endast ett rådjur som jag skymtade i en halv sekund. Gav upp vid 00:30 då det fortfarande var skapligt ljust ute. Började knalla tillbaka mot bilen och passerade på vägen en annan åtel. Nyfiken som jag är smög jag mig in för att se om det var någon aktivitet där. ICKE!

Hade inget bättre för mig så jag stod kvar där och slogs med myggen ett tag :lol: kanske 5-10min. Då hörs ett bekant flås gång på gång på gång. Nu hade det börjat bli mer molm=mörkare. Hade svårt att lokalisera exakt var flåset kom ifrån och började bli lite skitnödig då jag stod i gräs upp till höften. Ville inte ha grisen i knät. Hörde smaskande och flåsande komma närmare och närmare för att sen helt tystna.

Hade cirka 40m fram till spridaren där gräset var nertrampat. Nu var pulsen hög. Kommer grisen fram till åteln, kommer den dyka upp runt benen eller kommer den känna min vittring och dra. Det sista alternativet var minst troligt då jag hade vinden i ansiktet tillsammans med en mindre trevlig svärm mygg.

Står och spanar för fullt för att se skymten av något svart och då kliver nasse fram till åteln. Höjer bössan och.... näe gräs ivägen. Smyger ett par steg åt sidan för att få fritt skott. Lyfter bössan igen och låter skotten gå. Blir som vanligt blind efter skotten men ser att grisen drar iväg i fullt fart in i det höga gräset och iväg.

Skottet kändes bra så jag hade goda förhoppningar om att grisen skulle ligga inom 100m. Gick och hämtade gycken (wachtel 7mån) för att undersöka skottplatsen. Hittade mycket blod på skottplatsen och i löpan så jag bestämde mig för att fortsätta med henne i lina. Hade det varit annorlunda förhållande hade jag ringt in en rutinerad hund. Spårade 80m och där ligger grisen. Fruktansvärt nöjd över att grisen låg att hunden fungerade klockrent! Mindre nöjd över alla mygg och att jag ensam fick ta hand om allt. Men själv göra själv ha :D

En fantastisk kväll/natt som slutade med att bilen stannade på väg hem på morgonen men det är en annan historia...

post-4487-1280230208_thumb.jpg

Publicerat

Trevlig läsning.

Lyfter på hatten gratulerar. :lol:

Lasse

Publicerat

Grattis till grisen och det var trevlig läsning! :)

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Publicerat

Alltid lika trevligt när det går bra :lol: Grattis!

Publicerat

Stort grattis till en lyckad och spännande jakt.