Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Byta bössa eller?

Featured Replies

Publicerat

Vill ha en bra bössa + kikarsikte, den skall användas till det mesta: Älg, Tjäder och till vakjakt på räv.

Jag har en Husqvarna 30-06 med en ganska kort remington pipa. Ska köpa ett nytt kikarsikte nu till vinterns vakjakt och funderar om jag måste satsa på en ny bössa ochså?eller räcker det att jag uppgraderar kikarsiktet?

/Jonas

Publicerat
Vill ha en bra bössa + kikarsikte, den skall användas till det mesta: Älg, Tjäder och till vakjakt på räv.

Jag har en Husqvarna 30-06 med en ganska kort remington pipa. Ska köpa ett nytt kikarsikte nu till vinterns vakjakt och funderar om jag måste satsa på en ny bössa ochså?eller räcker det att jag uppgraderar kikarsiktet?

/Jonas

om bössan passar dig har du den mest allround:a kaliber du kan tänka dig. om den inte passar/du trivs inte - byt. var noga med att få klart vad du vill ha innan du ger dig ut i djungeln. skjuter bössan som den ska och du vill ha kvar den finns det mycket du kan hitta på för att göra den bättre i stock och optik.

/Kalle

Publicerat

I mina ögon är en 30-06 en utmärkt älgkaliber men en klart sämre kaliber för toppfågel och räv även om den såklart klarar av att ta livet även av dessa. Visst är 30-06 allround men som alla kompromisser så funkar den till det mesta men är kanske inte optimal till något :)

Sedan är det inte den allra bäst lämpade kalibern för korta pipor. Du får väl ta dig en funderare på vad du främst använder bössan till? Det allra vettigaste är nog att satsa på två bössor eftersom älgen och räven/toppfågeln ställer rätt olika krav på beväpningen...

Henrik

• 3 weeks later...
Publicerat

Köp en 6.5a, eller behåll din bössa och köp en 222a.