Publicerat Juli 27, 201015 yr Funderar på att byta bort min underbara tikka t3 varmint s/s. De är en underbar bössa som ja har skjutit jävligt fint med. Men som dom flesta andra så skulle ja vilja prova något annat. Mina tankar går i remington först och främst. Vill ha en vakarbössa men i en lättare variant. Kalibern på min tikka t3 är 6,5x55 som ja tycker är en perfekt kaliber för vak. Den är billig och relativt flackskjuten. Nu behöver jag eran hjälp, för ja har som sagt en väldig beslutsångest. Lägger upp några bilder på skönheten
Publicerat Juli 27, 201015 yr Författare de vet ja inte, de är därför ja har beslutsångest. De är en kanonbössa, men som alla andra här så vill man alltid prova något nytt. Och just nu har ja inte ekonomin att behålla den +köpa en till.
Publicerat Juli 27, 201015 yr ????? Den bössan är väll i det närmaste perfekt, fanns kulorna i lädret skulle jag köpa den av dig
Publicerat Juli 27, 201015 yr de vet ja inte, de är därför ja har beslutsångest. De är en kanonbössa, men som alla andra här så vill man alltid prova något nytt. Och just nu har ja inte ekonomin att behålla den +köpa en till. Vänta en stund och tänk efter ordentligt. Man vet vad man har men aldrig vad man får
Publicerat Juli 27, 201015 yr Författare ja de är en jävla fina bössa. dom få vilt ja har skjutit har ja skjutit med denna, och som tur är har de blivit riktigt bra träffar även på långt håll. Men mycke vill ha mer som man brukar säga.
Publicerat Juli 27, 201015 yr Du skall ha en jäkla tur om du hittar en remington som skjuter bättre direkt ur kartongen, speciellt om du vill ha en lättare bössa. Visst kan du hitta en lättare bössa men då blir den per automatik lite mer svårskjuten, samma sak med kalibern. Självklart finns det "roligare" kalibrar än 6.5x55 men knappast någon vettigare kaliber om du skall skjuta mycket. På vilket sätt "vill du ha mer"? Mer precision, kraftigare kaliber eller vad är du ute efter? Det känns som att du redan har någon tanke i huvudet på vad du vill ha? Henrik
Publicerat Juli 27, 201015 yr Författare Du skall ha en jäkla tur om du hittar en remington som skjuter bättre direkt ur kartongen, speciellt om du vill ha en lättare bössa.Visst kan du hitta en lättare bössa men då blir den per automatik lite mer svårskjuten, samma sak med kalibern. Självklart finns det "roligare" kalibrar än 6.5x55 men knappast någon vettigare kaliber om du skall skjuta mycket. På vilket sätt "vill du ha mer"? Mer precision, kraftigare kaliber eller vad är du ute efter? Det känns som att du redan har någon tanke i huvudet på vad du vill ha? Henrik De har ja också förstått av olika tester och av egna slutsattser att tikka t3 varmint är en jävligt bra bössa direkt ur kartong. Egentligen så tycker ja väll att tikkan är lite för klumpig. tycker den är lite för lång och lite för tung. Men de är klart, vill man ha den precision som är i tikkan så får man väll utstå de. Men ja är lite sugen på en kompakt remington eller en vanlig tikka t3 lite.
Publicerat Juli 27, 201015 yr Den vinsten som jag kan se med att byta till en LTR för din del är att den är 1 dm kortare vilket såklart också gör att den blir mer kompakt. Precisionen i de LTR som jag har sett har varit i nivå med eller möjligen något sämre än de Tikka av din modell jag sett. Utöver den kompaktare formen så är den enda fördelen jag kan se med LTR att den har en kolv av högre kvalité än vad T3:an har. Givetvis så kan det vara så att 308 win är en bättre kaliber till din jakt än vad 6.5x55 är och då skulle det också kunna vara en fördel. Eftersom jag inte vet vad du jagar kan jag inte uttala mig om det men rent generellt kan man säga att 6.5x55 är att föredra för tränings- och jaktskyttet samt för jakt på mindre vilt medan 308 win kommer till sin rätt om du jagar mycket klass 1 vilt med bössan. Henrik
Publicerat Juli 27, 201015 yr Författare Den vinsten som jag kan se med att byta till en LTR för din del är att den är 1 dm kortare vilket såklart också gör att den blir mer kompakt. Precisionen i de LTR som jag har sett har varit i nivå med eller möjligen något sämre än de Tikka av din modell jag sett. Utöver den kompaktare formen så är den enda fördelen jag kan se med LTR att den har en kolv av högre kvalité än vad T3:an har. Givetvis så kan det vara så att 308 win är en bättre kaliber till din jakt än vad 6.5x55 är och då skulle det också kunna vara en fördel. Eftersom jag inte vet vad du jagar kan jag inte uttala mig om det men rent generellt kan man säga att 6.5x55 är att föredra för tränings- och jaktskyttet samt för jakt på mindre vilt medan 308 win kommer till sin rätt om du jagar mycket klass 1 vilt med bössan. Henrik jo där har du ju några födelar. De ja vakar med min tikka är mest räv,rådjur och älg. Och älgen kommer ja inte jaga med den bössan så länge till. Ska bara se till att göra i ordning min 8x57a så har ja den till älg istället.
Publicerat Juli 27, 201015 yr Ha kvar din bössa. Om du bara har den till att vaka med finns det ju inga nackdelar med vikt/längd. Dessutom är den ju kalas att skjuta på älgbanan med, och all annan övning åxå. Den är ju ett skitbra komplement till 8x57àn.
Publicerat Juli 27, 201015 yr Författare Ha kvar din bössa. Om du bara har den till att vaka med finns det ju inga nackdelar med vikt/längd.Dessutom är den ju kalas att skjuta på älgbanan med, och all annan övning åxå. Den är ju ett skitbra komplement till 8x57àn. de är ju sant!
Publicerat Juli 27, 201015 yr Jag tycker nog också att Tikkan är ett betydligt vettigare komplement till din 8x57 än vad en LTR skulle bli. Skillnaderna mellan 8x57 och 308 win under jakten är rätt små, för små för att jag skall tycka att det är något vidare komplement. Henrik
Publicerat Juli 27, 201015 yr Författare Jag tycker nog också att Tikkan är ett betydligt vettigare komplement till din 8x57 än vad en LTR skulle bli.Skillnaderna mellan 8x57 och 308 win under jakten är rätt små, för små för att jag skall tycka att det är något vidare komplement. Henrik ja de kanske du har rätt i! får fundera vidare. Känns svårt att skiljas från en sån bra bössa.
Publicerat Juli 27, 201015 yr ja de kanske du har rätt i! får fundera vidare. Känns svårt att skiljas från en sån bra bössa. Om det är till någon tröst valde jag själv mellan LTR och en sådan som du har... Är ju nästan jämt skägg.