Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lite funderingar om .22 wmr i quaden

Featured Replies

Publicerat

jag håller på å införskaffar en sako quad med .22 wmr iom att detta är mitt första vapen som är helt nytt så kommer frågan om det göras en såkallad break-in på den

jag har förstått att det inte behövs på en 22lr iom att den skjuter rena blypärlor men jag antar att det behövs på .22wmr och även på .17 hmr pga att det är mantlade kulor

sen ni som har den pipan hur bra precision kan jag förvänta mej ut av .22wmr om jag nu finner rätt ammo till den

Publicerat
jag håller på å införskaffar en sako quad med .22 wmr iom att detta är mitt första vapen som är helt nytt så kommer frågan om det göras en såkallad break-in på den

jag har förstått att det inte behövs på en 22lr iom att den skjuter rena blypärlor men jag antar att det behövs på .22wmr och även på .17 hmr pga att det är mantlade kulor

sen ni som har den pipan hur bra precision kan jag förvänta mej ut av .22wmr om jag nu finner rätt ammo till den

Med optimala förutsättningar så presterar min 5 skott på en femkrona, 100m. Detta skjutet med CCI 40gr helmantel.

Angående break in på 22WMR så har jag inte en aning, själv gjorde jag det inte. Saknar faktiskt bra rengöringspryttlar till den dumt nog, har bara en sketen boresnake...

I vilket fall så har du köpt en kanonkaliber, jag är mkt nöjd med min och ångrar inte för en sekund att jag inte köpte 22lr. Däremot är jag sugen på den tjockare pipan och en pipa i 17hmr...

KopiaavP9070167.jpg

Publicerat
  • Författare

bra att den skjuter så tätt

nu gäller det bara att få klarhet om break-in behövs men det lutar mot att det blir det iaf

Publicerat

Om du söker på break-in så finns en många trådar sökte själv o det finns.

Mvh Fredrik

Publicerat
  • Författare
Om du söker på break-in så finns en många trådar sökte själv o det finns.

Mvh Fredrik

jo då har allt läst dom men är likförbannat osäker om det behövs på 22wmr vill ju göra allt riktigt med mitt första helt nya vapen

Publicerat

ok då förstår jag, ja har inte sett ngt m det heller får hoppas att ngn vet.

MVh Fredrik

Publicerat

Jag har en quad med 22lr. 22wmr samt 17hmr samtliga pipor skjuter bra lr pipan sväljer det mesta skjuter otroligt bra med Scoremax men även CCI standard lämnar inget papper mellan hålen på 50meter.

22wmr pipan har jag bara testat CCI Winchester och RWS alla skjuter skapligt men dem två första ger flyers med jämna mellanrum vilket inte RWS gör.

17hmr är en pipa som jag impulsköpte och skjutit väldigt lite med men med CCI V-max gick den riktigt bra återstår att hitta någon kula till ripa som det tänkta användningsområdet.

Vad gäller break-in är jag ingen fantast av det på några kalibrar men på dessa skulle jag nog säga att det är meningslöst lr. är som du säger en blykula och dem två andra verkar inte hastigheten vara så hög att det mantlar i pipan så personligen skulle jag aldrig försöka mig på break-in på dessa kalibrar men som sagt så gör jag det inte på någon annan heller åtminstone på det vedertagna sättet.

Publicerat

Alla borde ha en hobby och om man tycker att det verkar kul att göra break in så skall man absolut göra det

Däremot så ser jag ingen som helst praktisk anledning att göra det på en 22 wmr. Även på andra kalibrar så hoppar jag över break in eftersom jag aldrig sett någon praktisk vinst med att göra det. Å andra sidan ser jag ingen nackdel med ett riktigt utfört break in så om du tror på det och har tålamod med det så är det bara att gnugga på!

Henrik