Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tvätta hylsor???

Featured Replies

Publicerat

ska man tvätta hylsorna innan man laddar om dom?...har hört lite olika varianter, allt ifrån att stoppa dom i tvätt/diskmaskin till att stoppa dom i en bunke med varmt vatten och lite maskindiskmedel.

har det någon betydlese om man tvättar dom...gör det nån skillnad på precisionen?

Mvh Fredde

Publicerat

Kör med hetvatten o diskmedel om dom är mycket skitiga.

Hur det inverkar på precisionen vet jag inte men jag har då inte märkt nån skillnad.

Publicerat

;) man ska tvätta hylsorna före kalibrering. och detta gör man för att undvika repor och onödigt slitage på verktygen!

själv använder jag en ultraljudstvätt från kjell&co. hylsorna blir både rena och blanka. samt att det är lättare och upptäcka skador på hylsorna om de är rena!!!

Publicerat

Även jag köpte en u-tvätt på Kjell&Co som jag har testat det mesta i, åtminstånde det som jag har hittat i städskrubben och då med gott resultat!

Kan varmt rekommendera en dylik!

Jimbo!, vilket media får du bäst resultat med?

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren grabbar! :D

en liten fråga till...ska man akta sig för nån typ av medel (disk/tvättmedel) eller är det bara att tvätta på?

Mvh Fredde

Publicerat

;D man kan använda vilket media som hällst! bara de är citronsyre baserat!  bla. bla, fräter på hylsor, det fräter inte på mina. när jag tvättat mina hylsor så sköljer jag dem i rikligt med vatten och torkar på 50 grader i ugnen.

det var nog antimon det sista mediet hette som jag köpte, ett par nävar i botten blanda ut med vatten. funkar bra!

Publicerat

Syratvätta hylsorna fungerar. Har själv gjort det innan jag skaffade en tumblare. Det är ändå så att syra angriper metall och särskilt där det redan är försvagningar som mikrosprickor och så vidare. Jag rekommenderar mekanisk rengöring som ultraljud eller tumbling. Vad har ni för erfarenheter av Ultraljudstvätt och vad använder ni för media till den?

• 5 weeks later...
Publicerat

Jag tänkte låna tråden lite. Har beställt media till hylstvätten men det är minst en månad tills jag får det. Var handlar man på snabbast möjliga sätt för att få tag i sådant? Jag vet inte om dom tar nötskalet med cykelbud från pakistan eller vad som är problemet  :(.

• 2 months later...
Publicerat

Har köpt en dylik ultraljustvätt. Vet inte vad för fel jag gör med det biter inte på smutsen.

För att testa hur länge hylsorna borde ligga i så tog jag 10 st hyslor som behövde rengöras.

Efter 180 s (3 min) tog jag upp den första, så fortsatte jag tills sista hysan togs upp efter 900s (15 min). Kan bara säga att det inte går att avgöra vilken hylsa som legat i 3 eller 15 min.

Vad gör jag för fel?

Kan man inte använda vatten eller vad?

Tacksam för svar.

Publicerat

pyttsa i lite maskindiskmedel eller kalkosan så skall du se att det blir bättre :) som sagt tidigare i tråden något med en syra i är bra, räcker med svag syra som citronsyra (kalkosan)

Publicerat

Jag har nu provat vanlig ättiksprit 12% som jag bladade ut 1/2 med vatten.

Resultatet blev ganska bra.

Enkel metod att tvätta hylsor. Nu var ju hylsorna rejält smutsiga. Skjutna 2-3 gånger.

De älsta (smutsigaste) hylsorna blir ej rena.