Publicerat Juli 29, 201015 yr Ni som lockar bock, och lyckas få in dom. Skjuter ni i stickhålet om inget annat läge ges eller avstår ni?
Publicerat Juli 29, 201015 yr Avstår och väntar bättre läge. Skott i stickhålet på rå brukar generera i att kulan går in i buken. Har man långsamma kulor kan det funka men jag kör med 7mm rem så jag har genomskott från stickhål till r..hål . Min princip är att trofen kommer i andra hand och köttet i första, med andra ord kan jag inte ta henad om köttet avstår jag skott.......
Publicerat Juli 29, 201015 yr Gjort det en gång, i stickhålet från 8 m. 222:a o kulanm stannade mot mellangärdet. Skulle inte göra det med de kalibrar jag jagar med nu. Känns inte etiskt att smälla på ett djur i alla lägen bara för att få en trofé. Det är ju prima råvaror till köket vi handskas med..
Publicerat Juli 29, 201015 yr Avstår. Har kanske hänt att det blivit något hals skott någon gång, men strävar numera efter rena sidoskott annars får det vara.
Publicerat Juli 29, 201015 yr Jagar åxå med 7mm rem mag så jag avstår, hade 6,5 tidigare och sköt en bock i stickhålet från c:a 10m hittade oryx kulan i låret! lite geggigt inuti
Publicerat Juli 29, 201015 yr Avstår. Vominnehåll luktar äckligt... Ja och framförallt hygieniskt förkastligt i dessa tider av rötmånad. Ett våmmat rådjur i Augusti är hemskt.
Publicerat Juli 29, 201015 yr Att skjuta i stickhålet på ett rådjur brukar man bara göra en gång. Kommer bocken såpass nära som det pratas om här är det ett bättre alternativ med halsskott. För egen del försöker jag undvika att få rådjuren i knäet på det här viset men det torde vara en annan fråga Henrik
Publicerat Juli 29, 201015 yr Håller med alla andra som tycker att det är förkastligt. Vom är inte gått att äta. Och det är ju framförallt kött vi talar om som skall kunna ätas i första hand. CC
Publicerat Juli 29, 201015 yr Författare En gång - aldrig mer, verkar vara gängse norm. Tack för era svar.