Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

25/7 årets första råbock skjutet. 24/7 min första Gams skjuten.

Featured Replies

Publicerat

Tänkte jag skulle dela med mig av en annorlunda jaktupplevelse som jag hade helgen 24-25 juli i Österrike.

Jag åkte som vanligt ner till Österrike för att hälsa på min släkt som bor i Saalbach, mit bland de vackra

alperna. En en min fars kamrater (Cristoph) hade fått nys på att jag jagar och genast kommit med kommentaren

att vi ska nog jaga tillsammans och det sade jag att jag inte skulle ha något emot. Inte visste jag att han

skulle erbjuda sig att göra det 3 dagar senare men nog så glad för erbjudandet blev jag dock kvarstod ett litet

problem, jag hade ju inte med mig en enda jaktpryl.

Det blev till att ragga ihop utrustning för att ta sig fram i bergen.

Skor: Systers killes.

Strumpor: Pappas.

Kallingar och T-shirt: Mina egna. ;)

Byxor: Mina shorts, det är ju sommar. B)

Keps: Jägarförbundets som jag hade med mig.

Regnkläder: Pappas golfregnbyxor, jacka lånad från pappas vän.

Ryggsäck: Lånad från Cristoph

Vandrarkäpp (ett måste): Cristoph's favorit stav... Tackar.

24 juli 15.00 träffas jag och Cristoph hemma hos honom. Den mannen har mängder med trofér från världens alla

hörn, Marco Polo får, gigantiska hjortar, älg från Kanada, Björn.. osv. Han är lätt jaktintresserad. ;)

I vilket fall så vid 16.45 kommer vi tills hans jaktmark och jag vet inte riktigt vad jag skall vänta mig.

Fina slåttervallar vid foten av bergen men det är inte där vi skall jaga utan vi ska ta oss från 650 meter

över havet till 1250 meter över havet där hans stuga ligger. Så vi börjar knata upp för branta stigar som

blir mindre och mindre med reglerätta stup vid sidorna. Spännande, dessutom då det är hällregn så det är

tur att man fått låna en rejäl vandringstav att nyttja. 2 timmar senare är vi framme vid stugan. Snabbt byte

av kläder för att få på sig lite torra kläder. Cristoph är lite orolig att vi inte kommer se något då det är

både molningt, dimmit och hällregn.

Strax efter 19.00 kommer vi på plats och sätter oss vi en klippavsats och tittar ner. Rakt nedanför oss går

2 gams med barn, fredade. Typiskt! Men mycket kul att se. Vi sitter en stund och spanar och helt plötsligt

slits molntäcket upp en kort stund och på andra sidan av ravinen ser jag en gams. Jag pekar ut den för Cristoph

som tittar på den och säger: "Adam, det där är din första gams". Jag får geväret av Cristoph som säger det är

inskjutet på 200 meter samtidigt som han fiskar upp avståndsmätaren och säger att det är 265 meter till gamsen.

Innan jag hinner lägga mig till rätta har gamsen försvunnit in bakom molnen igen. Väntar någon minut och sedan

dyker den upp på samma plats igen. Pang! Skottet går och jag ser hur den krummar, snabb repetering nytt skott,

och gamsen faller men den faller inte som det gör i Sverige på platsen utan den glider ut för sluttningen och

ner för en klipavsats. Vi ser den i ca 150 meter innan den försvinner. Nu är det bara att memorera vart den

försvann säger Cristoph innan vi kränger på oss ryggsäckarna för att ta oss till gamsen.

Vi får hika 20 minuter ner för berget innan vi kan ta oss in i ravinen och sedan ca 10 minuter uppför. Vi hittar

den nästan på en gång då den glidet hela vägen ner till bäcken. Perfekt för oss. Det är en fin Gams på 3 år

med vackra horn. Vi tar ur den och hänger den i ett träd där den får vara över natten och kan konstatera att

andraskottet gått rakt genom hjärtat. Skönt. Alltid lurigt men en annans bössa.

Upp till stugan för att sedan ha en lugn kväll. Ett par öl med ett par "Weidmanns Heil" snapsar i gratulation.

På morgonen bestämmer vi oss för att ta oss upp för berget och vi går upp till 1460 meter för att sätta oss och

titta ut över en annan ravin. Vi hinner inte sitta mer än 10 minuter innan jag ser en till Gams, dock är den skymd

och väldigt långt bort. På närmare håll dyker det upp en råbock som lika snabbt försvinner igen. Efter 5 minuter

är den åter synlig och Cristoph säger till mig, varsegod, det är din helg. Han ger mig även chansen på detta djur

vilket är oerhört snällt. Avstånd 165 meter, ca 140 nedan för våran position. Lite annorlunda att skjuta nedför

på detta sätt men det går bra och det blir knallfall, ett perfekt skott. YES! Årets första (enda?) råbock, och

det innan premiären. =)

Cristoph berättar att han är så glad att det inte blivit några eftersök eller dylikt då det är väldigt svårt och

ansträngade i bergen. Han berättar även om gäster som skjutit på Gams men efter 7 skott inte lyckats fälla djuret

pga ovana att ta långa skotthåll. Gissar att man skall tacka den svenska värnplikten där man låg och sköt på 300

och 400 meters vallen och fick lära sig skjuta på distans.

Efter detta bestämmer vi att vi inte kan skjuta något mer även om vi ser mycket mer vilt men det skall ju ner för

berget också. Vi går och hämtar råbocken och tar oss till stugan. Efter att ha städat tar vi sedan och hämtar upp

gamsen för att vandra hem. Hänger på mig bocken och tråcklar ner gamsen i ryggsäcken medans Cristoph bär våra saker.

2 ½ och 600 höjdmeter senare bränner benen gott men vi är framme vid bilen och jag kan lägga ner ryggsäcken och

minnas tillbaka på en helg där jag sköt min första Gams och en fin råbock.

Weidmanns heil och tack för en kanon helg, Cristoph

// Thyrus

P.s. Bättre bilder kommer troligen senare D.s.

post-4246-1280408689_thumb.jpg

post-4246-1280408713_thumb.jpg

post-4246-1280408752_thumb.jpg

Publicerat

vilken spännande upplevelse ;) kul att de vart så pass spontant B)

Grattis!!

Publicerat

Härlig berättelse och fina bilder. Stort grattis!!

Publicerat

GRATTIS ;)B);)

CC

Publicerat

Kul läsning om denna spontan jakt.

Lyfter på hatten och gratulerar. ;)

Lasse

Publicerat

en riktigt trevlig berättelse , stort grattis

Publicerat

Så himla häftigt, grattis ;)

Publicerat

Grattis. I Saalbach har jag varit några gånger. Ingen har erbjudit mig jakt tyvärr

Publicerat

Härlig läsning! Det där lär vara en helg du sent kommer glömma :rolleyes:

Grattis!