Publicerat Juli 30, 201015 yr Hej allihopa. Nybörjare som man är så tänkte jag kolla med expertisen här på forumet. Har kommit över ett parti med cci standard till min 22:a. Hur är det om man vill sjkuta lite skata &kråka med dessa. Är det nog mycket död i dessa eller kommer fåglarna skratta och flyga vidare? Eller får men öht jaga med dessa(eftersom man måste ha expanderande kula till tex Älg&rådjur?) Mvh/Robster
Publicerat Juli 30, 201015 yr Du får jaga med dessa. Expanderande kula gäller bara klass 1 och 2. Har aldrig provat CCI standard på vilt, men väl deras subsonic som gjorde ett utmärkt jobb.
Publicerat Juli 30, 201015 yr Författare OK. Bara klass 1&2 alltså=) Saken är den att eftersom jag just börjat skjuta så är jag inte speciellt bra på att ställa om kikaren efter ammon som jag gissar man måste göra om man skjuter med annan ammo så det vore ju väldigt skönt om cci standard gick bra att jaga med också så jag slipper skruva;) Mvh/Robster
Publicerat Juli 30, 201015 yr Inte helt 100 men tror inte CCI standard kommer upp i klass4 150J vid mynningen krävs, men kan lova att den med lätthet fäller fåglarna tyvärr är klass indelningen inte så logisk
Publicerat Juli 30, 201015 yr Du har alldeles rätt. Den ger bara (i teorin) 138J vid mynningen. Tänkte inte på energin alls när jag svarade ja utan bara på kultypen.
Publicerat Juli 30, 201015 yr Tjena! ja nog ramlar skatorna alltid, ja har skjutit ett par med CCI och dom skatorna har inte flygit nån stans. men har i regel Winchsters hålspets kulor när jag ska jaga (avliva i fälla) med 22an
Publicerat Augusti 2, 201015 yr Jag skjuter sork med 22LR cci hålspets.... Dom kulorna tar iallfall död på även dom största sorkarna.
Publicerat Augusti 3, 201015 yr Författare Har varit och provskjutit och skruvat nu men jag får den inte att gå i närheten lika bra med andra kulor med hålspets som jag får med CCI standard så jag kommer att jaga med dom också. Är väl bara att sätta träffen där den ska sitta så går det förhoppningsvis bra: Mvh/Robster