Publicerat Juli 30, 201015 yr Ja, frågan är ju redan ställd Hur stora är era tikar, mankhöjd och vikt skulle vara intressant även vid vilken ålder. Jag och sambon har sedan tidigare en hane som är 50/50 jakt och vanlig så jag kan inte jämföra våra nya lilla jaktlabbetik med honom. Hon är drygt 7månader nu och har stått still på höjden den senaste månaden och har ökat knappt 1kg på samma tid, allt ser ut att ha blivit muskler. Tycker hon är pyttig Hanen ser ju ut som en rottweiler när han står sidan om (58cm i manke och 30kg, mkt slimmad) Tacksam för svar! /Toklabben
Publicerat Juli 30, 201015 yr Hej! Jag har en jaktlabbetik på 15 månader. Hon är 55 cm i mankhöjd och väger 22 kilo och jag måste säga att det bara är muskler! Tycker hon stått still på den höjden och ungefär den vikten många månader, men hon har såklart krallat på sej en del. Jag bifogar några bilder. //Sofia
Publicerat Juli 30, 201015 yr Författare Hej! Tack för ditt svar Fin tjej du har! Min lilla Nessi är inte ens över 50cm, hon ligger på ca 46. Tror jag har fått en pygmehund Är din ifrån Minnows? Vår 8 åriga hane är ifrån dem. Vår gamle goding Honom har vi haft mycket roligt med! (Nessi köpte vi på Searover.) Ska bli intressant och se hur stor hon blir, onekligen smidig som hon är nu haha! Bilden på Nessi är tagen den 3:e juni, sedan dess har hon ökat ca 2kg och 1,5cm i mankhöjd. Slänger med en bonusbild på gammelman
Publicerat Juli 31, 201015 yr Hej! Jajamensan Embla är en Minnowstik efter Hartofgold Harey. Vad roligt att ni också har en Minnowshund =) Vad heter han? Han ser ståtlig ut på den fina bilden =) Vilken fin bild på lilla Nessi, hon ser ut som en blivande proffsapportör! Men om hon är från Searover så gissar jag att hon har bra jaktlinjer och att ni är inne på jakten också? Vi tränar mycket jakt och ska på vårt första dummyprov den 14 augusti och sen har vi anmält och hoppas komma med på ett B-prov i september. Lägger in bild på hur Embla såg ut när hon var 7 månader =)
Publicerat Juli 31, 201015 yr Författare Hej igen! Tackar för de fina kommentarerna! Himla fina bilder på din tik, ser ut att vara en pigg och vaken hund Frasse heter Minnows Pleasure i stamtavlan, e:Sulleyshill Greg u: Like'ims Dina of Minnows, Visst e han stilig har haft honom på ett par jaktprov, men han blev så jädra övertänd (5år sedan tror jag, tiden går fort) Sedan dess har han bara varit till praktisk jakt, tid till träning för prov fanns inte då vi köpte gård med stort renov.behov. Han apporterar allt, stöter, och är framförallt en go kamrat! Kallas för Bulldoggen av våra jaktpolare (undrar varför?! kan det va för kroniskt knorrande mage?) Märks att han är 50% fetlabbe, en riktig gottegris Nessi har jag helt andra planer för! Det är ju min nya champion Planen är att starta henne på prov i slutet av sept (tror det va i sunne och ett i örebro), då har hon åldern inne och de sista bitarna borde ha fallit på plats. Nu tränar vi för fullt på stagdan och avlämningarna som inte är så snygga ännu. (ska bara anmäla också.. och komma med!) Annars är det en riktig liten apportmaskin! Hämtar allt som hon erbjuds, Det är ett jädra klipp i henne. Vi letade både länge och väl för att hitta "rätt" parning, både mamman och pappan har gjort riktigt bra ifrån sej trots sin unga ålder. Detta är första kullen för både hane och tik, så det ska bli väldigt intressant att se vad det blir av det hela. Hoppas du kommer med på provet! Det blir så fort fullt på dem bara.. Lite synd. Lycka till i alla fall!! /Maria
Publicerat Juli 31, 201015 yr Hej igen! Vad roligt, Sulleyshill Greg är Emblas (Minnows Calantha i stamtavlan, u. Minnows Animation) mormors far, så dom är ju släkt =) Känner igen det där med övertänd, det är något vi arbetar mycket med. Hon är så het i fotgåendet så det är mest det som jobbas med just nu, annars är hon en riktig liten stjärna - följsam, älskar att arbeta, sjukt snabba upptag av både dummy och fågel, arbetar mycket självständig men är ändå hela tiden beredd på att jag ska ge henne nya direktiv. Hennes upptag och avlämningar är väl något av det som alltid fungerat riktigt bra, vi har fått mycket beröm från instruktörer. Ja det är synd att det är så svårt att komma med på proven... Har anmält till två, ett i Eskilstuna och ett i Enköping och hoppas komma med på nått av dom! Annars kommer det några senare i höst. Vad spännande att få första kullen så efter en tik och en hane! Emblas pappa Harvey är också ganska ny i aveln, Emblas kull är hans tredje och det är mammann andra. Men hittills tycker jag att den kombinationen fungerat helt utomordentligt! Vart i Sverige bor ni? Vi bor i Stockholm och här finns inte många Minnowshundar, desto fler från Searover. En av mina tärningskompisar står i kö för en valp från Searover just nu. /Sofia
Publicerat Juli 31, 201015 yr Författare Det va ju lite kul att de va släkt! Frasse har också alltid lämnat av fint och varit snabb både in och ut. Det vi fick traggla lite med va apport av skräpfågel, framförallt trut. Kanin gillade han inte heller i början. Men det berodde nog mest på att vi började lite sent med den typen av vilt.. Man lär sej av sina misstag Numera används han ju bara till jakt, min sambo snodde honom!! (och har tydligen lite svårt att hålla koll på både hunden och bössan samtidigt) Så han har väl börjat med lite egenheter som jag inte riktigt gillar, så nu är det hårdträning för hans del. Utom i morgon, då fyller han 8år, så då blir det till att skämma bort lite Jo, det är riktigt kul att få en valp ur en sån parning! Och jag tror att det blivit väldigt lyckat, de andra 3köparna är tydligen också riktigt nöjda (blev bara 4valpar) Ska upp på valpträff i slutet av augusti, ska bli kul att se hur de andra valparna är. Vi bor i Västergötland i en håla som kallas Götene, ligger norr om Skara. Inte sådär jättemånga som har jaktlabbar här, bara 1 som jag tränar ihop med har 1. Så vi är en salig blandning på våra pass, wachtlar, vizlor, vorstehrs, flat och tollare. det är lite synd att det inte är fler häromkring som har labbar. /Maria
Publicerat Augusti 2, 201015 yr Hej! Ja det var riktigt roligt att de var släkt! Emblas kullsyster bor också här i Sthlm, men annars finns här inte så många släktingar. Men det kan ju bero på att hon är köpt i götet och vi bor i sthlm Vet att det finns desto mer släktingar på västkusten och ner mot Skåne. Okej, då har jag koll på vart ni finns. Jag kommer själv från Tjörn men har bott i Sthlm de senaste 5 åren. Vi letade valp både här uppe och "hemma" och råkade hitta Embla på Minnows. Embla tyckte and var lite läskigt första gången, men när hon tog den andra gången var det som om hon inte gjort något annat. En trut stor som hon själv tog hon utan problem förra veckan, den var verkligen enorm! Här finns säkert många jaktlabbar men det är lite svårt att hitta dom bara sådär. Vi tränar med två tjejer varav den ena har en jaktlabbe från Kennel Karriär och den andra en fetlabbe från Mylabs, men hon är inte direkt fet! Väger lika mycket som Embla och är riktigt snygg. Men det är ju stor skillnad på motor på en vanlig labbe och en jakt, även om de skulle se likadana ut i kroppen =) På apporteringskurser jag har varit har det varit blandad kompott av retrievers och på senaste var det faktiskt bara jag och en tjej till som hade jaktlabbe! Resten var två fetlabbar, en jaktgolden och en curly. /Sofia
Publicerat Augusti 2, 201015 yr Hej!Ja det var riktigt roligt att de var släkt! Emblas kullsyster bor också här i Sthlm, men annars finns här inte så många släktingar. Men det kan ju bero på att hon är köpt i götet och vi bor i sthlm Vet att det finns desto mer släktingar på västkusten och ner mot Skåne. Okej, då har jag koll på vart ni finns. Jag kommer själv från Tjörn men har bott i Sthlm de senaste 5 åren. Vi letade valp både här uppe och "hemma" och råkade hitta Embla på Minnows. Embla tyckte and var lite läskigt första gången, men när hon tog den andra gången var det som om hon inte gjort något annat. En trut stor som hon själv tog hon utan problem förra veckan, den var verkligen enorm! Här finns säkert många jaktlabbar men det är lite svårt att hitta dom bara sådär. Vi tränar med två tjejer varav den ena har en jaktlabbe från Kennel Karriär och den andra en fetlabbe från Mylabs, men hon är inte direkt fet! Väger lika mycket som Embla och är riktigt snygg. Men det är ju stor skillnad på motor på en vanlig labbe och en jakt, även om de skulle se likadana ut i kroppen =) På apporteringskurser jag har varit har det varit blandad kompott av retrievers och på senaste var det faktiskt bara jag och en tjej till som hade jaktlabbe! Resten var två fetlabbar, en jaktgolden och en curly. /Sofia Mig veterligt finns det en ras av labben. Den heter Labrador Retriever. Jakt o fete o all annan skit till avarter existerar ju inte officiellt
Publicerat Augusti 2, 201015 yr hejsan, utan att veta så tror jag att mina föräldrar har ett kullsyskon till din nessi, mina föräldraar har 3 st searoverlabbar.... fast våran 7månaders är som en grand danois jämfört med din....pm:a gärna så kan du slå mina föräldrar en pling, de är helgalna på att prata labrador och i synnerhet searover hundar då mats och lena är nära vänner til dem...
Publicerat Augusti 3, 201015 yr Författare Mig veterligt finns det en ras av labben. Den heter Labrador Retriever. Jakt o fete o all annan skit till avarter existerar ju inte officiellt Det är väl ingen som skrivit att det är olika raser? De har ju bara helt olika linjer och de avlas ju definitivt för olika ändamål. Jag vill i alla fall inte ha med mej en valross i gömslet, och domaren vill inte ha en smidig liten råtta till retriver i utställningsringen.
Publicerat Augusti 3, 201015 yr Författare hejsan, utan att veta så tror jag att mina föräldrar har ett kullsyskon till din nessi, mina föräldraar har 3 st searoverlabbar.... fast våran 7månaders är som en grand danois jämfört med din....pm:a gärna så kan du slå mina föräldrar en pling, de är helgalna på att prata labrador och i synnerhet searover hundar då mats och lena är nära vänner til dem... Va roligt! Jag har skickat ett pm till dej:) Är det en hane eller tik? Har för mej att det blev 2 av varje i kullen, men har ingen koll på vart de hamnade. Ska antagligen iväg på valpträffen nu i augusti, så jädra långt att åka bara.. /Maria
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Säger som Toklabbde, det är väl ingen som påstått att det är olika raser? Men man måste ju få tycka vad man vill om de olika linjerna. Den här tråden handlar dessutom inte om jaktlabben/fetlabbens vara eller inte vara, vill du ha en sådan diskussion kan du starta en ny tråd om det =)
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Den här tråden handlar dessutom inte om jaktlabben/fetlabbens vara eller inte vara, vill du ha en sådan diskussion kan du starta en ny tråd om det =) Nej gör inte det, sök i historiken bland ämnena i stället då frågan varit uppe tidigare Mvh!
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Författare Näe, den diskutionen brukar bli väldigt långrandig . /Toklabbe
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Finns stora variationer i jaktlabbarna storlek. Allt från hundar som är långt över standard till hundar som egentligen är alldeles för små. Min tik är 53 cm hög (enligt exteriörbeskrivningen) och är 4 år, alltså lite under standard men hon är annars rätt bra exteriört sett om man jämför med många andra jaktlabbar. Mindre än henne vill jag inte att de ska vara men visst finns det gott om de som är lite för små och tunna tyvärr. Men, men,.. i valet av en perfekt exteriör och perfekt jaktlig funktion så vet i alla fall jag vad jag väljer
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Mig veterligt finns det en ras av labben. Den heter Labrador Retriever. Jakt o fete o all annan skit till avarter existerar ju inte officiellt Var ju nu inte rasen som sådan de menade utan typerna och att det finns olika typer av Labbarna kan man knappast blunda för. För att folk ska veta vad man menar så inga missförstånd uppstår så är det ju bara bra om man kan säga vilken typ av labbe man menar.