Publicerat Januari 19, 200620 yr Jag går just nu och väntar på licensen till min nyinköpta brno zkm 452. Jag kommer att använda den till ripa i första hand men säkert någon lockad järpe också. Problemet är att enda kikaren som jag har just nu har bara 4x förstoring. Räcker detta för ripa på upp till ca 80 meter?
Publicerat Januari 20, 200620 yr Ja det gör det. Om du inte har jättegrovt riktmedel. Bättre än inget eller hur. Det där med kikare är väldigt olika.Visst det finns mycket bättre för jakten helst med tunt riktmedel och AO och lite mer förstoring ska du ju ha. Men övar du bara så du blir van att skjuta på 80 meter mot mål som är som en ripa, så kommer du garanterat att träffa. Sen kan du ju köpa en annan kikare längre fram.
Publicerat Januari 20, 200620 yr Själv kör jag me en 2-7x33 Funkar kanon på avstånd ut till 80m. Tror säkert du kan köra 4x me bara du övar in dig ordentligt på de. De blir mkt litet mål att sikta på!
Publicerat Januari 20, 200620 yr Jag har jagat och skjutit och är förespråkare för 4x(weaver) på salongare har aldrig jagat ripa men i mitt tycke räcker 4 x....för det är ju aldrig några längre håll....trots det så frångår jag det i år med att sätta på en Nickel 6x42 med 26 mm tub bara för ljusinsläppet. Bisamen kommer i skymningen.
Publicerat Januari 21, 200620 yr 6x förstoring tycker jag är det ideala på 22:an ! Har en 2-7x33 som funkar bra.Men visst går det med 4x, det är bara att öva....
Publicerat Februari 3, 200620 yr Författare Var och skjöt med nybössan och 4x förstoring häromdan. Lyckades med "femtioöresgrupper" på 60 meter så det kanske går i alla fall
Publicerat Februari 4, 200620 yr Tja!! Det är alldeles för liten förstoring jag använder endast 24ggr då ser man om man skakar, på 50 meter är hela ripan i kikaren och man behöver inte bomma.
Publicerat Februari 6, 200620 yr Författare 24gångers förstoring. Det känns totalt onödigt. Bra till toppjakt men ripa??
Publicerat Februari 6, 200620 yr Tja boys and girls!! Jag har haft stora kikare i snart 20 år och man blir van, det började med att jag sköt en del kulstigar och där är det en fördel med en stor kikare. Jag provade en studsare med endast 10ggr förstoring och det kändes som om målet var ljusår bort trots att det var 90m. En ripa på ca 50m med 24ggr känns det som att det inte går att bomma ni borde prova, det finns "billiga" kikare som duger till en 22:a. Själv har jag en Bausch o lomb 24ggr på 22:an och en Leupold 20ggr på 308:an.
Publicerat Februari 6, 200620 yr Att det sen tar en vecka innan man får in ripan i kikaren är väl en annan sak? ;D Tycker det är bra mycket enklare att skjuta med lite lägre förstorning, enkla snabba skott än att försöka skilja ut dammkorn med overkillkikare men det är ju en smaksak, gillar man att göra som du ja då är det såklart helt rätt att göra så också
Publicerat Februari 7, 200620 yr Jag håller med "Interbond". Stor förstoring ska det vara, jag har rejäl förstoring på alla studsare förutom till 9,3:an där jag bara har 1,5-5ggr. Har en 3-9ggr på min 22lr men det beror endast på att jag hade den "liggande". Köpte jag en i dag så skulle det bli en leupold 4-12 då den är av samma storlek som 3-9:an och kostar i princip lika mycket. Jag fattar faktiskt inte varför man ska ha en låg förstoring bara för att det är en 22lr? Jag vill se allt "skrot" som eventuellt kan vara i vägen för kulan innan jag skjuter, har du rejäl förstoring så ser du dessutom oftast var på fågeln kulan slår in. Att det skulle ta "lång tid" att få in fågeln i kikaren tar jag som ett skämt Jonti.
Publicerat Februari 7, 200620 yr Tja!! Det är en vanesak att ha stor förstoring jag får in ripan eller vad det nu än är lika fort som med en mindre kikare.
Publicerat Februari 8, 200620 yr Hobbex säljer stjärnkikare till i den lägre prisklassen.Är det någon som har nån ide hur man fäster en sån på en Brno.
Publicerat Februari 8, 200620 yr Jag hade en Tasco 6-24x40 AO på min 22:a och det var helt ok till jakt i dagsljus. När jag övade på frihand hade jag oftast runt 8-10 ggr förstoring, mer kunde jag inte ha för då vart "fladdret" så pass grovt att det störde avfyringen. Det som dock är viktigare än vilken förstoring man har är själva riktmedlet.. Testade en Classic 4x40 en gång på bössan men skulle man tex skjuta in mot en klisterlapp så vart det till att chansa, gick inte att se hur man låg då klisterlappen farsvann bakom hårkorset. Tascotuben har ett jättetunt hårkors och det är klockrent till kalibern. Sen skulle jag iväg o jaga kanin i skymingen och då böt jag sikte och hängde på tuben från rådjursstudsaren.. Nu har den blivit kvar på 22:an för jag använder lillpangen mer än rådjursbössan nu speciellt efter att det dykt upp gris lite överallt. Det är en Zeiss 2,5-10x50 med ett sånt här mysigt litet kors i centrum som man kan få belyst och det funkar utmärkt! Skjutit en hisklig massa katter med bössan nu och det är klockrent.. Dock, man behöver inte ett så pass dyrt sikte på den här typen av vapen, det blir inte någon påfrestning på siktet med rekyl osv så tja Tasco duger faktiskt... Mvh!
Publicerat Januari 14, 200719 yr Ska nu köpa ett sikte till min 22;a. Vilken förstoring ska man ha som lägst? Kan ju tänka mig att man inte vill ha 6x förstoring på jättekorta avstånden? Parralax justeringen är vell ett måste?
Publicerat Januari 15, 200719 yr Jag har en Leupold VXI 4-12X40 till min 22. 3700:- om du inte hittar en beggad. den blev jag rekomenderad efter att jag förklarat att ville ha ett bra sikte på min 22´a som skulle funka på allt mellan ripa och kråka till övning mm.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Jag står också i begrepp att köpa ett kikarsikte till min 22:a, en Brno ZKM 456 från -58..Den har den trevliga egenskapen att den har 16 mm laxspår istället för 11 mm som på 452:an..Sålunda har jag införskaffat ett Tikka original snabbfäste till bössan.. Siktet blir troligtvis en lätt och smidig Leupold VX-I 2-7X28 RF med parallaxen ställd på 60 meter..Lätt bössa, lätt sikte..
Publicerat Januari 16, 200719 yr Jag står också i begrepp att köpa ett kikarsikte till min 22:a, en Brno ZKM 456 från -58..Den har den trevliga egenskapen att den har 16 mm laxspår istället för 11 mm som på 452:an..Sålunda har jag införskaffat ett Tikka original snabbfäste till bössan.. Siktet blir troligtvis en lätt och smidig Leupold VX-I 2-7X28 RF med parallaxen ställd på 60 meter..Lätt bössa, lätt sikte.. Låter helt klart bra.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Jag tycker iochförsig att ganska låg förstoring räcker för hållen inte är så långa ....så på min .22:a har det suttit sen den var ny en weaver 4x28 en speciell småviltskikare med tunt kors och paralaxad på nära håll vilket medgör skytte på ner mot sju åtta meter med bibehållen skärpa. Och detta har varit perfekt...... Till dess då bisamen dök upp igen ;D då insåg jag att ljuset inte räckte till och då jag hade en Nickel 6x42 som låg och skrotade så fixade jag fästen till denna (26mm tub) och det vart helt klart bättre ljusinsläpp så det skulle nog vara mitt första val en fast 6x....tyvärr börjar man se lite suddigt under tio meter....men det funkar ändå.