Publicerat Juli 31, 201015 yr Tjenna alla glada jägare:) Jag undrar om ni kan tipsa vilket väder det ska vara när man ska jaga trut/kråket.
Publicerat Juli 31, 201015 yr Efter några tusen skjutna av varje sort så kan jag inte säkert säga vilket väder som är bäst Beror på när du jagar och vilka fåglar i hög utsträckning. Våren och sträck kråkor är trevligt i en svag nordanvind men bra väder i övrigt. Fåglarna tvingas då ned på bra höjd då de flyger norrut, kan tom vara halvfrisk vind. När det gäller trut så är det svårare. De flyger oavsett, det enda jag märkt är att om det regnar så verkar de öht inte sluta flyga på förmiddagarna. I normala fall flyger de på morgonen för att sen dimpa ned och käka ngn stans. I regnet så flyger de bra mycket längre tid på morgonen, nackdelen är att viltet blir blött och kladdigt så det kräver lite skydd när de väl är nere. Rekordet på ena stället jag jagat på (tipp och närmare 200 fåglar) sköt vi i rejäl blåst och grådaskigt, allmänt trist väder. Rekordet på andra stället även det tipp och +220 trut sköt vi i strålande solsken, vinden minns jag inte ens den dagen men jag tvivlar på att det var mycket vind. Ska man jaga över bulvaner under någon sträckväg på land så tror jag grådask och näst intill regn är att föredra.. Mvh!