Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite test av V-Max på 430 meter

Featured Replies

Publicerat

Trots tidsbrist gjorde skjutabstinensen att jag måste åka iväg en snabbis för att testa rävladdningen igen. Alltså Hornady V-Max 65 grains i 6BR. Har inte provat på lite längre håll (nej jag tänker inte skjuta räv på detta avstånd...) men var nyfiken på hur den förhållandevis korta lätta kulan beter sig när man drygar ut avståndet en smula. Sagt och gjort, jag tog mitt nytillverkade simpla tavelställ och for upp på skogen. Letade en lämplig plats och avståndet till tavlan visade sig vara 430 meter. Ganska lätt vind och 20 grader, ingen mirage alls så det kändes bra.

Från skjutplatsen:

Skjutning_430m.jpg

Har inget riktigt ballistikkort till den här kulan så jag körde med data från Android-appen Shooter Lite i min HTC Desire. Utan kronograftest är det ju dömt att misslyckas men jag försökte ändå och det visade sig att jag klickat lite för mycket i höjd. Resultatet blev en femskottare på 90 mm men för högt.

Drog ner några snäpp och sköt ett skott, anade att det tog lågt (men det var mitt slarviga tuschritande som lurade mig, trodde att skottet tog lågt till höger alldeles vid ringen) så jag höjde lite och sköt fyra smällar till. Första skottet tog såklart i ringen högt och de efterföljande naturligtvis ännu högre, stupid me... Var svårt att se kulhålen dock. Träffbilden mätte 105 mm.

Då jag fick ta mig fram för att byta tavla mellan varje femskottare (är egentligen bra att få komma ur skjutställningen och hitta den igen) hann det börja blåsa lite mer. Justerade ner träffläget ytterligare och sköt den sista femskottaren som blev ännu sämre, 122mm. Säkert en del pga vinden men det mesta pga mitt sämre skytte. Märks att man skjuter alldeles för lite för att kunna prestera jämnt.

430m_V-Max_65grains.jpg

Tr_ffbilder_430m.jpg

Jaja, på't igen bara :D

Publicerat

Trevligt reportage alltid skoj med skyttebilder och ute i skogsmiljö blir det riktigt bra mera sådant :D

Helt OK skytte att lätta kulor kan skjuta bra även på längre avstånd råder det ingen tvekan om problemet är bara att vindkänsligheten gör att den praktiska precisionen dyker om det råder jobbiga förutsättningar ta gärna med lite olika ammo nästa gång för att testa under samma förutsättningar.

Det är rätt skoj att jämföra och testa gärna 10skotts serier det ger mera lätt tolkade tavlor och mindre markeringstid i förhållande till antal skott :D

Publicerat

Spec på bössan? ;)

Publicerat
  • Författare
Spec på bössan? ;)

Sako L579 med en rostfri Borderpipa i 1-8" stigning, laminatstock som jag gjort själv. Zeiss 6,5-20x50 i Optilockfästen. Versapod benstöd med integrerat fäste i förstocken.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Man blir ju skjutsugen som bara den när man ser hur grymma vissa (läs: Mad Mike) är i långhållsskyttets ädla konst! Fick för mig att åka iväg en sväng ikväll och kronografera V-Maxladdningen, så jag packade ihop lite prylar och begav mig till en kraftledningsgata. Riggade upp kronografen och lade mig tillrätta, sköt ett skott. Ingen reaktion från displayen...vad i h-e...ett skott till, samma visa. Förmodligen var det lite för dåligt ljus, så jag gav upp mätningsplanerna omgående. Men vad gör man när det är vindstilla, skönt väder och bössan ligger så fint vilande i benstöd och baksäck? Jo man skjuter ju för skojs skull såklart :rolleyes: . Hade inga tavlor med mig så jag spanade av kraftledningsgatan efter lämplig måltavla. Hittade den på 322 meter, en stubbe. Den fick duga, tänkte att jag får ytterligare ett avstånd att verifiera ballistikkortet på. Hade fyra V-Max kvar så jag drog iväg dom. Såg första kulhålet mitt i stubben och anade att nån mer satt så jag var tvungen att traska iväg och kolla.

Resultatet blev med mina mått mätt riktigt bra! Kan ju inte mäta mig med er som kan skjuta, men jag blir iaf bättre och bättre.

Bilnyckeln på bilden nedan mäter 63 mm så träffbilden är nog runt 40 mm.

c5201081649PMfb5e.jpg

Publicerat

Ahh va fn,

här kommer mästerskytttar ur virket som mask ur marken,

snyggt skjutet.

En kort fråga bara, du har inte provat 75:orna, de är liiiite bättre i vinden.

Förresten min 58 grains V-max ladddning ut 6 TCU:n gör QL-estimerade 1030 och skjutbane veriferade 1,0 mil till 300 meter, det är sådant som jag gillar...

Sist har du full-versionen av shooter? Hur har du löst det?

/Christian

Publicerat

40mm träffbild på plus 300m är ett bra resultat! så är det bara :lol:

Improviserat skytte ger riktigt bra träning!jag ska försöka få tag på minilerduvor nu-45mm i diameter och skjuta i lite mer improviserade situationer.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack Christian och Mike! Var nog en hel del tur med i spelet. Men skyttet känns bättre och bättre. Var verkligen en bra åtgärd att göra justerbar kolvkam och bakkappa, samt tiltlåsning till Versapoden. Helt annan känsla i skyttet!

Har inte provat 75'orna, har kört 70 grains Ballstic Tip till både rådjur och räv tidigare men nu börjar förrådet sina och jag hade 65'orna liggande. Vill egentligen skjuta tyngre kulor men de lättare funkar så himla bra. Ska dock gå över till 105 grains A-Max nu, och nöta med dom ett tag (om nån har en bra laddning med N-140 tar jag tacksamt emot data). Annars har jag både 90 och 95 grains Ballistic Tip att prova, har inte lyckats med dom tidigare men ska göra fler försök vad det lider.

Trevligt med dina 58-grainare! 1030 är bra fart :huh:

Angående Shooter så visst har jag numera fullversionen! :lol: . Skrev en liten beskrivning i hur jag fixade det på Sniper's Hide men tar det här också. Jag köpte helt enkelt ett sim-kort från UK, ett T-Mobile närmare bestämt. Beställde på E-Bay och det gick hur smidigt som helst. Tog en vecka och kostade ungefär 40 kr med frakt... Sen var det bara att stoppa i det i min HTC Desire och koppla upp sig via WiFi och vips så har man tillgång till hela Market. Bara att fixa sitt Google Checkout-konto och sen handla som vanligt. Ladda ner appen och sen byter man tillbaka till sitt ordinarie sim-kort och appen finns där installerad. Enda kruxet är när det kommer en uppdatering, då får man stoppa i UK-kortet igen för att komma åt uppdateringen.

Publicerat

Peter- tack, Mike jag sticker till stor Ön för att handla telefonkort, återkommer efter hjortjakten...

helt allvarligt så har jag tänkt på detta och avsett att söka en lösning, nu fick jag den liksom gratis, kunde inte vara enklare.

En tacksam Christian.