Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sabotage på åtel?

Featured Replies

Publicerat

Hej undrar lite hur man ska göra om man misstänker att någon saboterar på ens åtel? vad har man för rättigheter? vem kan man vända sig till? har man ens några rättigheter? gäller åtelkamera som bevis?

Publicerat
Hej undrar lite hur man ska göra om man misstänker att någon saboterar på ens åtel? vad har man för rättigheter? vem kan man vända sig till? har man ens några rättigheter? gäller åtelkamera som bevis?

Följer detta med spänning då jag misstänker samma hos mej.

Tyvärr är det inga jaktmotståndare eller galna "grönmuppar"

utan jakt granne som i ren jä_la avundsjuka ska hålla på.

Upptäkte i vintras att han hade lagt ut en "åtel" (hällt ut havre och bröd på snön) 1m från min gräns.

Karjä_ln är över 60år och beter sej som 5.

Hoppas du får någo rätsida på ditt och om det hjälper så har du min sympati.

mvh

Jimmy

Publicerat
  • Författare

Misstänker grannar här med, dom har ju vält torn och sågat halvvägs igenom på en stegen till ett torn, för jävligt att man gör så mot en jakt granne.

Publicerat

Vänligen vänta på svar från någon representant från Svenska Jägareförbundet då enbart de svarar på detta delforum.

Mvh,

Wizard - Moderator

• 3 weeks later...
Publicerat

jaktsabotage kan vara brottsligt och bör polisanmälas. Vi har fri bevisprövning i sverige och ju mer polisen har att gå på desto bättre.

Publicerat
jaktsabotage kan vara brottsligt och bör polisanmälas. Vi har fri bevisprövning i sverige och ju mer polisen har att gå på desto bättre.

Så det är alltså okej att använda en åtelkamera som bevismaterial om man skulle råka ut för något liknande?

Publicerat

Nja, det sa jag inte. Bilderna från en sådan kamera kan användas som bevis. Om du sedan får använda den eller inte är en annan sak. Det är oklart, men sök tillstånd från lst för att vara på säkra sidan.

Publicerat

Finns det något domstolsbeslut på ett fall som detta? För det kan ju inte höra till ovanligheterna att lite groll får folk att hitta på allt möjligt, som nämnts här ovan.

Eller kan polisen dömma ut böter för förstörelse av privat egendom i anslutning till en utredning?

Publicerat

Men om man har kameran riktad mot åteln och nån fastnar på bild då dom jävlas, får man inte använda det då?

Publicerat
  • Författare

Ja man vet ju inte om man ska våga sätta upp en kamera för dom kanske tar den, och sen är det ju det här med tillstånd hur lätt är det att få? man blir förbannad och känner sig maktlös.

Publicerat

Det kan ju vara svårt att se vem det är som fastnat på kameran :) ...du bör nog ta hjälp av alla grannjaktlagen för att identifiera personen som saboterat din åtel...du får förstås inte hänga ut någon...utan bara be om hjälp med identifieringen.

Jag skulle tro att dom flesta grannlagen blir tacksamma när du varnar för vad som har hänt och därför gärna hjälper till med identifieringen.

När du sen vet vem det måste du förstås gå till polisen om vederbörande inte gör rätt för sig

FLKR

Publicerat
Finns det något domstolsbeslut på ett fall som detta? För det kan ju inte höra till ovanligheterna att lite groll får folk att hitta på allt möjligt, som nämnts här ovan.

Eller kan polisen dömma ut böter för förstörelse av privat egendom i anslutning till en utredning?

Kan inte påminna mig nåt liknande som prövats i domstol. Polisen kan inte döma ut böter, endast en domstol och i vissa fall en åklagare.

Publicerat
Men om man har kameran riktad mot åteln och nån fastnar på bild då dom jävlas, får man inte använda det då?

Jo det var ju det jag skrev, men du måste kanske ha tillstånd för att ha kameran där.

Publicerat
Jo det var ju det jag skrev, men du måste kanske ha tillstånd för att ha kameran där.

Är det klarlagt nu vad som gäller för att ha åtelkamera?

Publicerat

Nej,det är därför jag skriver "kanske".

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.