Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av chocker?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte köpa choker till min beretta onyx (mobil). Med orginaltuberna använder jag 1/4 och 1/2.

Vilka ska man välja? Vill ha samma till skeet, trapp och jakt (allround) om det går kombinera?

Är det mycket skillnad med portade tuber?

Vilket fabrikat samt vilken trångborrning ska man ha tycker ni?

Dessa två är troligen samma tillverkare

http://www.tomknapp.net/store/product.php?...at=8&page=1

http://www.choketube.com/

http://www.briley.com/

http://www.teagueprecisionchokesltd.co.uk/

Publicerat

En vettig allround choke är 1/4 för stålhagel på lerduvor och 1/2 för jakt.

Jag brukar ha samma storlek på chokerna i min bössa dock.

Är du bekväm med att använda 1/2 choke på lerduvor hade jag satsat på två st 1/2 från Teague. Extended Ported är modellen du då skall köpa ;)

Lycka till!

Publicerat
  • Författare
En vettig allround choke är 1/4 för stålhagel på lerduvor och 1/2 för jakt.

Jag brukar ha samma storlek på chokerna i min bössa dock.

Är du bekväm med att använda 1/2 choke på lerduvor hade jag satsat på två st 1/2 från Teague. Extended Ported är modellen du då skall köpa ;)

Lycka till!

Jag har förstått att du förespråkar Teague men är det dumt att köra 1/4 1/2? med bra choker borde man väl kunna ha lite öppnare ?

Är det stor skillnad med portade?

Publicerat
Jag har förstått att du förespråkar Teague men är det dumt att köra 1/4 1/2? med bra choker borde man väl kunna ha lite öppnare ?

Är det stor skillnad med portade?

Det finns inga dumma kombinationer, bara det som funkar och det som inte funkar. Här skiljer vi oss åt alla skyttar.

Har man skeet eller cyl choker är du i princip rökt på avstånd över 25 meter på levande vilt. Du kommer att få hagel i princip hela viltet. Å andra sidan krävs det lite utmaning att skjuta skeet med x-full men det går ;)

Satsa på vad som känns bäst för dig och inte vad vi rekommenderar här, våra skjutstilar behöver inte vara den samma.

Fördelen med portade choker (som jag tror att jag snart har skrivit en doktorsavhandling om) är att bössan hoppar mindre och ger dig en direktchans på andra skott.

Publicerat
  • Författare
Det finns inga dumma kombinationer, bara det som funkar och det som inte funkar. Här skiljer vi oss åt alla skyttar.

Har man skeet eller cyl choker är du i princip rökt på avstånd över 25 meter på levande vilt. Du kommer att få hagel i princip hela viltet. Å andra sidan krävs det lite utmaning att skjuta skeet med x-full men det går ;)

Satsa på vad som känns bäst för dig och inte vad vi rekommenderar här, våra skjutstilar behöver inte vara den samma.

Fördeöen med portade choker (som jag tror att jag snart har skrivit en doktorsavhandling om) är att bössan hoppas mindre och ger dig en direktchans på andra skott.

så det är så stor skillnad!! i och för sig brukar det inte ta så jättte lång tid till ett andraskott men kanske värt att lägga till lite för att snabba upp skyttet

Publicerat

Jag har åxå teague och är grymt nöjd, enkelt att beställa, snabba leveranser.

Varför vill du inte har flera choker att byta med??? Är ju liksom det som är vitsen med lösa choker..........

Publicerat
  • Författare
Jag har åxå teague och är grymt nöjd, enkelt att beställa, snabba leveranser.

Varför vill du inte har flera choker att byta med??? Är ju liksom det som är vitsen med lösa choker..........

Det var nog mest snålheten!!

Publicerat
Det var nog mest snålheten!!

Aha.........sluta snåla då!!! :lol:

Om jag var tvingad att bara ha två så skulle jag nog gå på 1/4-1/2, funkar till "det mesta", sen kan du ju laborera med ammon åxå, en del ammo skjuter ju helt enkellt trängre/öppnare, filt förladdning generellt öppnare.

Du har väl kvar dina original choker du kan ha om det kniper åxå.........antar jag.

Publicerat

Tips på Briley choker till Browning, iofs öppna men extended dock ej portade och till ett bra pris.

För egen del är jag nöjd med min 1/2 som Hippen köpte hem till mig men känner en obeveklig lust till en 3/4 och en full att som för att bara visa upp,

min är inte så där cool eloxerad heller, utan mer diskret.

/Christian

Publicerat

För jakt 1/4 och !/2 eller möjligen 1/2 och 3/4. 1/2-choken är även optimal till trap, med stålhagel. Till skeet är mitt val cylinder. Men du behöver inte köpa en förlängd cylinderchoke. Träffbilden blir bra ändå med så liten eller ingen strypning.

Har själv portade Brileychoker. Tycker inte de är värda priset. Rekylen blir inte märkbart mindre och de har en tendens att hyvla plastförladdningarna med sina portningshål. Köp hellre tre oportade choker än två portade. Å skeetchoken behöver som sagt inte ens vara förlängd.

Publicerat
  • Författare
För jakt 1/4 och !/2 eller möjligen 1/2 och 3/4. 1/2-choken är även optimal till trap, med stålhagel. Till skeet är mitt val cylinder. Men du behöver inte köpa en förlängd cylinderchoke. Träffbilden blir bra ändå med så liten eller ingen strypning.

Har själv portade Brileychoker. Tycker inte de är värda priset. Rekylen blir inte märkbart mindre och de har en tendens att hyvla plastförladdningarna med sina portningshål. Köp hellre tre oportade choker än två portade. Å skeetchoken behöver som sagt inte ens vara förlängd.

Ok jag har funderat på att köpa tre choker tror mitt val kommer bli en skeet, 1/4 och 1/2