Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Leupold

Featured Replies

Publicerat

hej!

Har köpt en Leupold vx 2,när man ska ändra på den står de att 1click=1/4min?

Hur mycket är de cm?

Tacksam för svar.

Publicerat

1/4 inch per 100 yards,

ung 1/4 tum på 100 meter, ie 25,4/4~ 6,5 mm

Lycka till med inskjutningen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag bockar och bugar för det svaret.

Tobbe 7

Publicerat

Jag brukar räkna ~ 7,3 mm på 100 meter eftersom Leupolds klick är 1/4 MOA.

Messerschmidt :rolleyes:

Raggarö

Publicerat

Raggarö har rätt, Christian har nog inte vaknat riktigt ännu eftersom han missade att räkna om 100 yards till 100m

Å andra sidan framgår det ju inte vilket avstånd frågeställaren avser och då kan ju Christians 91m mycket väl vara helt riktigt.

Henrik

Publicerat

Jag brukar göra så här:

-Grovrikta med att titta genompipan och justera tills korset ligger i pipans centrum

-Skjut ett skott mot en riktpunkt har du varit noggrann sitter det max 20cm från riktpunkten, rikta sedan in bössan så korset ligger i riktpunkten och justera kikaren utan att röra vapnets läge så att korset ligger i det skjutna kulhålet.

-Kontroll skjut och gör eventuella finjusteringar så du ligger mitti, sedan skjuter du en fyrkant genom att justera klick 10upp och 10vänster skjut 2skott, justera 20klick ned skjut två skott, justera 20klick höger skjut två skott, 20klick upp skjut två skott, justera 10klick ned och 10klick höger och skjut två skott.

Nu är bössan inskjuten och kikaren kontrollerad mät fyrkanten och dela måttet på 20 så VET du vad varje klick gör :D

Mvh. Praktikern :rolleyes:

Publicerat

IPY/MOA eller vad nu Leupold egentligen har för justering,

ger lite varierande justeringsmån för handen.

Mitt inledande inlägg var en aproximering till underlättande av tillvaron för vår nya forum medlem,

det enda sättet att veta vilken justering det är som Leupold egentligen använder sig av är att skjuta in och sedan lägga på motsvarande minst 7-8 mil eller runt 20 MOA stegvis i en kvadratisk justering för att se om det svarar korrekt och linjärt.

/Christian

Publicerat

Ursäkta, jag ville bara absolut "peta" lite ;)

Leupold använder MOA, dessutom stämmer det eftersom jag gjort liknande som du beskrivit Christian, och det stämde på mitt Leupold, (men inte på kompisens, å andra sidan så hade det andra fel oxå och fick reklameras)

Raggarö

Publicerat

Med risk för trådkap, men hur mycket kan det skilja mellan hur mycket ett klick faktiskt justerar på kvalitetsoptik?

Jag menar, det är ju faktiskt en JÄVLA skillnad mellan 6.5mm och 7.3mm för samma justering, när det börjar bli 100 klick?

Publicerat

Ja du är ganska duktig på trådkapning,

men för att svara på din fråga som då inte förefaller avse Leupolds optik så är det som så att varje tub är en individ,

ponera att en 1 mrad justerad tub inte genererar 10 mm/100 meter utan 9 mm dvs lika med eller mindre än 10% felmarginal,

justera för ett genomsnittligt skott med en 243 AI Win@ 115 D-tac på 1000 meter, ger för handen 24,7 mil,

har man då en felmarginal som ovan ligger man 2,47 mil kort, dvs man bommar sedvanliga mål helt, 2,47 meter fel i höjd är det få mål som accepterar och som ger träff för.

Med ett fel om 1% dvs att det är 9,9 mm som 1 mrad justering genererar och inte 10 mm så är det fortfarande så att felet blir ,247 som i lösningen ovan och då missar man riktpunkten med knappt 25 cm.

Det enda sättet att veta detta och känna sin optik är att prova, Leupold exempelvis garanterar att deras riktmedel är inom +-2 grader från det vertikala nollplaner och att justeringen inte varierar med mer än 3-5% mot angiven justering,

detta avser Mark 4 och bättre optik, som om de har avvikelser då kan skickas in för reparation.

Lindy på SH är envis i sin inställning med att se till att alla kontrollerar sina siktens justeringar, så länge man vet exakt om det är 6,7,9 eller 10 mm per klick är det allt som krävs,

att det sedan kanske avviker från angivelsen på tuben är en annan sak.

Det är klart för svensk älgjakt är detta helt irrelevant men för exempelvis toppfågeljakt börjar det bli intressant.

Min gamla och nu sålda Zeiss tub, var linjär och följde justeringarna inom ramen för min och vapnets skjutförmåga,

den S&B som jag nu använder har jag inte testat till mer än 10 mil i kvadrat på 100 meter, borde nog göra ett test om 15 mil höjd o sida.

Nåja där har du en kortare utvikning.

/Christian

Publicerat

Tackar för det utlägget Christian. Jag hoppas att trådskaparen och andra intressenter har fått nytta av svaret med =)

Det jag funderar kring är två saker:

dels din benämning av felmarginaler. Om det är 10% fel på 10mm/100m, borde det inte innebära 9mm justering och inte 9.9? Eller är det någon form av optikfelmarginaltänk jag inte känner till? Så att ett fel på 0.1mm är 1% och 0.01 är 0.1%?

Den andra tanken var denna: Vilket krav ställer det på bössan för att faktiskt kunna undersöka detta? Jag menar, vrider man siktet 10 MOA (eller ett antal MIL som motsvarar), så är det väl svårt att säga om det är spridningen eller justerfelet som ger en avvikelse på 1cm eller ännu mindre?

Äh, det vore nog vänligt om en moderator kan tänka sig att lyfta ut min fråga, Christians svar och detta och vidare tankar i detta led till en egen tråd så att vi inte drabbar trådskaparen mer. Jag tänkte ärligt att min fråga var direkt relaterbar till trådskparens frågor, men inser att det drar iväg.

Publicerat

Hur skall jag formulera mig,

jo att det är bra att jag inte är ekonom eller ansvarig för att beskatta andra.

Justerar upp exemplet ovan så att det är korrekt i uträkningen.

/Christian