Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Onödigt med Bore-guide för pipbytessystem?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla.

Jag har i dagarna slagit till på en Mauser M 03 (dyrt men kul!) och har samtidigt bestämt mig för att köpa lite ordentliga vapenvårdsgrejer.

Till min förra bössa har jag en bore-guide och det har funkat bra men min stilla tanke är nu att det väl måste vara lättare för mig att ta av pipan på Mausern när den ska rengöras istället för att skaffa en bore-guide och sitta med hela bössan - eller har jag tänkt fel?

Tacksam för era åsikter

/Daniel

Publicerat

Får du träfflägesförändringar när du skruvar av och på pipan så är väl boreguide ett smidigt koncept om du vill slippa skjuta in bössan hela tiden... :rolleyes:

/Robban

Publicerat

Kanske inte fel men som jag ser det är bore-guiden till för att skydda både stock och patronläge tar du bort pipan försvinner stocken men patronläget kvarstår. Men visst klara man sig utan var bara lite mera försiktig med stången så den inte skaver i där räfflorna börjar och satsa på en helstång med något skyddshölje typ Deweys

Publicerat
  • Författare

Robban: Det är en risk helt klart men de tester och omdömen jag läst om Mausern (får göra egna tester så fort jag fått hem bössan) är att den i princip inte får förändrat träffläge efter att pipan tagits av och satts på igen så man kan ju alltid hoppas...

Lars: Jo jag tänkte beställa en Dewey-stång men det där med patronläget är ju sant förstås. Kanske är bäst att skaffa en bore-guide i alla fall. Måste nog kontakta butiken i sådant fall för jag är inte helt hundra på vilken modell som passar just M 03, fast det är väl antagligen så att jag behöver en guide för varje pipa...

Publicerat
  • Författare

Jahapp, efter att ha pratat med vapenvårdsbutiken fick jag reda på att de inte säljer några boreguides för 9,3x62 så där fick jag.

Finns det någon annan butik eller något annat märke som har detta?

/Daniel

Publicerat
Jahapp, efter att ha pratat med vapenvårdsbutiken fick jag reda på att de inte säljer några boreguides för 9,3x62 så där fick jag.

Finns det någon annan butik eller något annat märke som har detta?

/Daniel

Borde det inte fungera att ta ett PVC-rör i lämplig dimension? Kostar ju inte många kronor att försöka i alla fall! :lol: