Publicerat Augusti 1, 201015 yr Ni som jagat eller jagar med denna patron, hur lyder era erfarenheter, vilket villebråd använder ni den till? Minsta till största. Funderar på att slå till på en fin bössa jag snubbla på till bra pris... Hur mångsidig är den patronen egentligen?
Publicerat Augusti 1, 201015 yr Tja..duger till allt skulle jag vilja säga, fast den är ju inte mitt första val till björn och toppfågel kanske. Men allt annat funkar den ju på, och det är garanterat den sista kalibern som kommer att lämna mitt skåp Tänker du handladda eller köra med köpeammo ? Och vilket märke och modell på bössan ?
Publicerat Augusti 1, 201015 yr Författare Handladdning blir det. Winchester 94, riktigt fin och bra pris. Har haft två Marlinbyglar tidigare och tycker kanske dessa känns något robustare på nåt vis, men så var den här så billig. Annars blir det något annat klass två tills jag har pengar till en Marlin 336. Ska ha nåt allround till lite småviltsjakt i höst tänkte jag.
Publicerat Augusti 1, 201015 yr Handladdning blir det. Winchester 94, riktigt fin och bra pris.Har haft två Marlinbyglar tidigare och tycker kanske dessa känns något robustare på nåt vis, men så var den här så billig. Annars blir det något annat klass två tills jag har pengar till en Marlin 336. Ska ha nåt allround till lite småviltsjakt i höst tänkte jag. Marlin är robustare, tyvärr till priset av lite högre vikt. Men slå till på 94:an om den är okej och till ett bra pris, den gör ju jobbet den med, jag skulle gärna ha en 94 själv om det inte vore för den förhatliga vapengarderoben. Och kom ihåg att du kan ev klämma upp den i kl 1 med Hornadyammon, men det kanske är ointressant i ditt fall ändå, om du ska ha den till småvilt.
Publicerat Augusti 1, 201015 yr Hur mångsidig är den patronen egentligen? Beror på vad du menar med mångsidig? Har skjutit älg,dovhjort och rådjur med min 30-30 och skulle inte tveka på att ta en hare om tillfälle ges. Trots att min garderob är full med prickskytteriggar så har den bössan en speciell plats hos mig /Mike
Publicerat Augusti 2, 201015 yr Författare Tänkte mångsidig nedåt i viltskala, större vilt är den ju dokumenterat bra till. Men, som du säger, hare till exempel. Tror jag slår till på den där Winchestern jag hitta,,
Publicerat Augusti 2, 201015 yr Tänkte mångsidig nedåt i viltskala, större vilt är den ju dokumenteratbra till. Men, som du säger, hare till exempel. Tror jag slår till på den där Winchestern jag hitta,, Gör så och välkommen in i det nobla 30-30 sällskapet. Har en bekant som kör med Hornadys 110 grs V-max i sin 94, till bäver bl a, och det funkar då bra som det verkar. Dock får man ju då köra "dubbelstudsarvariant", med en patron i patronläget, och en i rörmagget, annars kan det nog bli lite spännande om man stoppar i fler i magget med den spetsiga kulan.. Jag har tänkt testa detsamma som rävpiller, men har inte hunnit med ännu, likaså skulle jag vilja få fram en bra trubbnosig FMJ till fågel, försökte med hemkokta LEE:s 105 grs blykluttar, men fick ingen precision i bössan alls, så jag la ner det där med bly i den. Ska leta fram nån lätt mantlad i stället.
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Författare En sista fundering över val av bössa. Hitta en mod 94 XTR och funderar genast vad som skiljer denna från en "vanlig" 94. Någon som vet skillnaden?
Publicerat Augusti 4, 201015 yr En sista fundering över val av bössa. Hitta en mod 94 XTR och funderar genastvad som skiljer denna från en "vanlig" 94. Någon som vet skillnaden? Winchester är inte min starka sida, men är det så att XTR har "angel eject" tro, alltså kastar ut hylsan i 45 grader, istället för rakt upp som på de vanliga 94:orna ? Detta för att kunna montera kikare på dem. Jag är inte säker på detta dock..
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Författare Ja det låter ju sannolikt förstås, det har du rätt i. Så är det nog.
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Jag ställde frågan till den gode Fritz Kraut på grannkanalen, och fick detta svar: XTR ser ut som min Bigbore, eller rättare sagt min Bigbore är en XTR. Bild i min säljesannons: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=61&t=103896 En XTR kan vara både heavenly ejected och angle eject, men kolven har finare valnöt, den är nätskuren och metallen har en helt annan finish än standard. Det allra finaste på XTR tycker jag är den djupt blåsvarta blåneringen.Jag hittade detta: "The XTR stands for EXTRA - it was Winchesters way of making the buyer think he was getting more for his money!!" Slutklämmen var bra.. Den bössan han säljer skulle jag gärna vilja ha, men det är ju det där med platser i skåpet...
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Författare Tack, det där var ju ett riktigt uttömmande och snyggt svar Den där bössan var onekligen väldigt fin, skulle köpa den direkt om det inte var för mina urholkade finanser (har precis köpt två handeldvapen). Nu får jag rätta mig efter plånboken och köpa den vanliga 94:an, vilken för all del är fin den med, och med för mitt ändamål rätt kaliber. Denna kostar mig blygsamma 2000kr och kommer säkert fungera bra även om den andra var bra mycket finare,,
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Plånboken och den stalinistiska vapengarderoben är en tråkig styrfaktor på innehavet.. Klart du klarar dig med en vanlig 94 så länge, och laddata finns ju gott om, så handla, skjut och njut av den amerikanska nationalkalibern..
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Författare Ja, jag känner mig rätt övertygad Det blir att promenera bort till handlarn imorrn och lägga rabarber på den där bössan. Den kommer sannolikt tjäna mig väl.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Har hittat en Winchester 94 med "blockerat" magasin, den fungerar alltså som en enkelskottare. Hur gör man för att återställa magasinet till normal funktion? För det måste väl ändå vara möjligt, eller? Bössan är så otroligt billig så jag funderade på om det kunde vara värt att köpa och fixa. Den ser ut som ny, fast så var det det där med magasinet..
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare ... fast jag skippar den där bössan och köper en hel och frisk istället..