Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Utrustningstråden

Featured Replies

Publicerat

Har börjat blivit rejält intresserad av detta med knivslöjd och inser att man nog behöver lite "power-tools" för att underlätta arbetet.

Två saker som jag ser som kritiska att skaffa först är pelarborrmaskin och bandputs.

Pelarborrmaskin lär gå med vad som helst bara chucken inte slår men bandputs är jag lite mer tveksam till vad man skall ha.

En bandputs som proffsen använder verkar kosta hur mycket som helst så det går bort.

Jag har tittat på en från Jula som skulle kunna funka som en första maskin.

http://www.jula.se/band-skivputs-370-w-o150-mm-135039

Vad tror ni om den?

Vad kan ni mer rekommendera som vettiga maskiner för denna slöjdform som ni inte klarar er utan?

Publicerat

den slipmaskinen borde funka för dej för hobbybruk dock kan den bli lite för klen för dom "tyngre" jobben men tar du det bara lugnt så ska den funka ett tag iaf

Publicerat

Klart du måste ha powertools :ph34r:

Den slipen blir säkert utmärkt, vi har en gammal Clasohlson-slip på jobbet som iofs inte används dagligen men den har hängt med i många år.

Det jag tror kan bli kinkigt med de billigaste pelarborrarna är höjden, du måste ha ett rätt stort gap för att kunna sätta in ett 12 cm knivskaft på högkant.

Publicerat

Slipen du tittat på fungerar nog om man tar det lugnt för den är inte så stark. Bästa kanske vore om du hittade något från 500 watt o uppåt. Tror att du i längden tjänar på det om du blir en inbiten knivmakare. En sak jag aldrig skulle vilja vara utan är min Dremmel. Har haft några under åren ;) Köpte i början de här billiga dremmel kopiorna för 200 kronor o uppåt men märkte snart att det var bara skräp. Höll oftast bara någon månad på sin höjd och chuckarna paja hela tiden så att verktygena flög iväg. Kolet i dem höll många gånger inte länge alls. Tänkte, nu jäävlar blir det en dremmel och har inte ångrat det. Visst kostar lite mer men håller 4 gånger så länge plus att om kolena tar slut är det bara att gå till classe o beställa nya för 70 kronor o apparaten håller ett par år till.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare
Slipen du tittat på fungerar nog om man tar det lugnt för den är inte så stark. Bästa kanske vore om du hittade något från 500 watt o uppåt. Tror att du i längden tjänar på det om du blir en inbiten knivmakare. En sak jag aldrig skulle vilja vara utan är min Dremmel. Har haft några under åren :D Köpte i början de här billiga dremmel kopiorna för 200 kronor o uppåt men märkte snart att det var bara skräp. Höll oftast bara någon månad på sin höjd och chuckarna paja hela tiden så att verktygena flög iväg. Kolet i dem höll många gånger inte länge alls. Tänkte, nu jäävlar blir det en dremmel och har inte ångrat det. Visst kostar lite mer men håller 4 gånger så länge plus att om kolena tar slut är det bara att gå till classe o beställa nya för 70 kronor o apparaten håller ett par år till.

mvh Kimmo Lilja

Du har nog mer än rätt vad avser motorstyrkan. Vill ju inte bränna motorn heller det första man gör :o

Jag köpte en dremel-kopia förra veckan med primärt användningsområde till att kapa gamla spikar som är inslagna i en putsad vägg samt att fixa grunderna i mitt filework på damaskbladet med diamantfilar. Dock är jag inte så jätteimponerad av den men det är inte billigaste modellen...

Det har funkat hyffsat med min bandslip monterad upp & ner i ett skruvstäd men det uppstår vibrationer ibland som är icke önskvärda.

Kollar vidare på lite större modeller!

Publicerat
Jag använder mig av tallrikslip typ denna från Jula

http://www.jula.se/tallriksslip-750-w-125652

Funkar skitbra!!!

Jasså dom där funkar bra ;) . Har tänkt att jag ska köpa en. Får nog göra en sväng dit snart.

Jag har upptäckt att när man ska köpa maskiner så ska man köpa så stark och proffsig man kan. Jag kan få min Håkanssonslip att stanna om jag trycker tillräckligt hårt. Skulle vilja bygga en riktig brottarslip med 2-3 hästars motor.

Wizard, varför inte bygga en enkel bandputs. Det går åt två små kontakt hjul och en motor. En sådan kan du slipa skaften bra på, om du slipar med slakt band mellan hjulen. Har du sen en sån 300 mm skivputs från Jula och en riktig dremel så klarar du dej skitbra. Det är min åsikt ^_^. Jag har en gammal dremel en orginal. Den har funkat asbra. Alldrig nåt fel på den. Har haft den åtminstone i 15 år.

Det är inget fel på en sån tallrik/bandslip. Det är bara att den inte är så allround som en bandslip. Jag har en likadan från classe, men klara inte att slipa handtagen så bra.

Seved

Publicerat
  • Författare

Kollade på bandputsar idag på en av våra lågpris-alltiallo-bygghandlare-varuhus i dag och det var lite som att gå på Mac Donalds.

Ser jävligt fint ut på bilderna men när man får prylarna i näven så är det en helt annan dimension... <_<

Är nu ute på blocket och letar alternativt bygger jag en egen bandslip.

Hittade en trevlig byggbeskrivning men det är lite åt "överkurs" hållet.

http://www.britishblades.com/forums/conten...-make-a-Grinder

Skall fundera på vad som är vettigt men än så länge tror jag att jag får klara mig med min upp&ner vända bandslip ;)

Publicerat

Funkar skitbra!!!

Skulle heller inte vilja vara utan tallriksslipen! Outstanding!! Sen har jag en Dremelkopia, Black & Decker som liknar denna modell

http://www.blackanddecker.com/ProductGuide...?ProductID=7767

Helt suverän och med steglös hastighet. Pelarborren står mest och samlar damm, borrar på fri hand och det går (för det mesta) bra...

Om du ändå tänker bygga en sån maskin från British Blades så kanske du kan tänka dig att göra två..? Har även jag drömmar om att slipa egna blad <_<

//Niclas

Publicerat
  • Författare

Funkar skitbra!!!

Skulle heller inte vilja vara utan tallriksslipen! Outstanding!! Sen har jag en Dremelkopia, Black & Decker som liknar denna modell

http://www.blackanddecker.com/ProductGuide...?ProductID=7767

Helt suverän och med steglös hastighet. Pelarborren står mest och samlar damm, borrar på fri hand och det går (för det mesta) bra...

Om du ändå tänker bygga en sån maskin från British Blades så kanske du kan tänka dig att göra två..? Har även jag drömmar om att slipa egna blad <_<

//Niclas

Har inte provat tallriksslip utan kör allt på bandputs och slipar resten för hand.

Vad är fördelarna med en tallriksslip mot en bandputs vad gäller bearbetning av trä?

Bygger jag en dylik maskin från British Blades så kanske man skulle serieproducera den om första blir bra!

Ja, ja. Jag tror att jag lägger min tid på att snickra lite knivar än så länge ;)

Om jag får till så skall jag ha igång mina smidesprylar i vinter och hamra ihop mitt första blad! (fast risken är låg just nu att det blir av)

Publicerat

just nu blir det inte mycket knivar, men för de 30 sista jag gjorde när jag var som mest aktiv så drog jag allt mer mot "basic" utrustning. i princip bara en dremel (för infästningen) och en uppsättning bra tälj- och karvsnittsknivar (egen tillverkning - även bladen) därtill lite sand- & slippapper för slutfinish. enda nackdelen var att jag fick överge horndetaljer och tillverka skaften helt i trä.

man blir lätt lite lat när man har tillgång till powertools och väljer de lösningar som passar de maskiner man har.... men samtidigt är det lite granna frågan om vad man har för syfte med tillverkningen och hur viktig tidsaspekten är.

Publicerat

Jag har två tallrksslipar och ska köpa en till för bara trä :D. Jag använder mina till att plana tänger på knivblad bla, så slipar jag skalor och block plana med den. Jag skulle absolut inte vilja vara utan dom nu.

Så funderar jag på att bygga en enkel bandslip för att slipa skaft på och sätta bandet lodrätt, så jag kan stå upprätt och slipa för engångs skull. B) Funderar på att skaffa ett litet kontakthjul och sätta på en motor, sen fästa nåt sorts stativ från motorn till ett likadant kontakthjul, högre upp. Det skulle vara mumma.

Seved

Publicerat
Jag har två tallrksslipar och ska köpa en till för bara trä <_<. Jag använder mina till att plana tänger på knivblad bla, så slipar jag skalor och block plana med den. Jag skulle absolut inte vilja vara utan dom nu.

Så funderar jag på att bygga en enkel bandslip för att slipa skaft på och sätta bandet lodrätt, så jag kan stå upprätt och slipa för engångs skull. :lol: Funderar på att skaffa ett litet kontakthjul och sätta på en motor, sen fästa nåt sorts stativ från motorn till ett likadant kontakthjul, högre upp. Det skulle vara mumma.

Seved

Min granne släpade över denna till mig, skön arbetshöjd och de smala banden gör att man kommer åt att slipa nästan överallt.

post-5591-1280902378_thumb.jpg

Publicerat
Min granne släpade över denna till mig, skön arbetshöjd och de smala banden gör att man kommer åt att slipa nästan överallt.

Du har en snäll granne du!

Publicerat

Ha ha såna grannar skulle man ha. Exakt så har jag tänkt mej. Fast jag behöver inget bord. Ja banden behöver ju inte vara så breda.

Seved

Publicerat

Vilken idé!

Jag tror nog att gubbens gamla bandsåg håller på att ge upp. Man kanske skall erbjuda sig att ta hand om "liket"...