Publicerat Januari 20, 200620 yr Är det någon som tillverkar bondade kulor i 6mm ???...Norma har väll Oryx i 6mm, fast då är den väll så dyr (kanske alla bondade är??) ska endast ha kulan till Rådjursjakt, och dessvärre rör det sig ofta om långa håll så jag skulle föredra en kula med så högt BC som möjligt. Mvh Fredde
Publicerat Januari 20, 200620 yr Hej Barnes XLC BT 85 grains har en BC på ca 0,4 och laddas den sen till farter kring 1000 m/s så får du en riktigt vass laddning för långhållen. Swift Scirocco (eller hur det stavas) finns också i .243 med vikten 90 grains. Fabrikladdas av Remington och ska skjuta mycket flackt vad jag har läst. Sen finnns också Rhino med vikten 100 grains och en BC på 0,43. Finns som fabriksladdad och skjuter tätt enligt dom som testat den. Norma Oryx är en bra kula men den hör inte hemma i kaliber .243W enligt min mening eftersom kulorna har låg BC och bromsar farten onödigt mycket. Norma Oryx i .243 har en Vo på 920 m/s och på 100 meter är farten nere i 799 m/s. Jämför detta med Rhino 100 grains som med samma Vo behåller farten mycket bättre, ca 840 m/s på 100 meter. Givetvis ska du satsa på en kula som ger bra ballistik. Hög fart, flack kulbana och mild rekyl - det är ju poängen med en klass 2. Kan nämna att jag skjutit en del med Normas gamla blyspets på 100 grains. Den ger bra fart och slår mycket tätt i min Sako, men kan vara jävlig mot köttet om man har otur. mvh Danne
Publicerat Januari 20, 200620 yr Författare Tack för svaret! Barnes XLC låter intressant...det blåa som den är belagd med, är det samma som molycoating...eller är det nån annan typ av belägg?...tänkte att om det är som med molykulor att du måste "skjuta in" dom med moly för att dom ska gå bra...alltså att man får en molybeläggning i pipan. Är beläggningen svår att få bort ur pipan sen när man vill gå över till en vanlig obelagd kula? Mvh Fredde
Publicerat Januari 20, 200620 yr Ska du jaga bävrar så tycker jag att du bör testa Remingtons 100gr core-lokt , den gillade både jag och bössan, sköt absolut bäst av alla kulor jag testade (och det var endel det ) och billig är den åxå ;D
Publicerat Januari 29, 200620 yr Författare Har nån av er testat Nosler Ballistic tip till rådjur...tänkte mest på köttförstörningen. Mvh Fredde
Publicerat Januari 29, 200620 yr Har nån av er testat Nosler Ballistic tip till rådjur...tänkte mest på köttförstörningen.Mvh Fredde Jo jag har skjutigt ett rå med 95gr bt tyckte inte att det blev så farligt ,men det var ganska långt håll
Publicerat Januari 29, 200620 yr Författare Jo jag har skjutigt ett rå med 95gr bt tyckte inte att det blev så farligt ,men det var ganska långt håll Låter bra ...ungefär hur långt håll?...har hört att den kan vara lite "varmint aktig" på korta håll, typ 100m... här brukar det bli ca 150-220m på rådjur...så då borde det inte vara såå stora problem...eller?
Publicerat Januari 29, 200620 yr Låter bra ...ungefär hur långt håll?...har hört att den kan vara lite "varmint aktig" på korta håll, typ 100m... här brukar det bli ca 150-220m på rådjur...så då borde det inte vara såå stora problem...eller? Hållet var över 220m på min lilla bock :, men har skjutigt räv och bäver med den kulan på mera "normala" skotthåll å ja vet väll inte om den är så mycket sämre än tex lapua megan , men min absoluta favorit kula i 6mm blir ändå Rem 100gr core-lokt den är grym till ett mycket fördelaktigt pris och att den sköt bättre än alla kulorna jag testade gjorde ju saken inte sämre, rekomenderar även Nosler 100gr pt den funkar oklanderligt i alla lägen som vanligt ;D lite dyr bara mvh / 6mm rem
Publicerat Januari 30, 200620 yr I min 6PPC använder jag Nosler BT 95gr till rådjur. Den är designad som en vitsvanshjortjaktkula, inte varmint, och funkar perfekt för rådjur. Skotthållen med den bössan har hittills aldrig varit under 100m, ca 110m som kortast, och jag laddar den snällt till 805m/s, så det påverkar naturligtvis. Utgångshålen brukar vara som en dryg femkrona, vilket är ungefär samma som för 6,5x55 med Nosler BT 120gr som jag också använt. Vid bogsmällar kan det bli lite mer köttförstöring, men inte mkt. Rekommenderas varmt pga precisionen också - i min bössa får jag 3 smällar under 1 cm på 100m utan problem. Som bäst 3 smällar på dryga centimetern på 200m...
Publicerat April 30, 200619 yr Författare Jag lyfter tråden lite...har nu kommit fram till att det står mellan två kulor. Antingen Nosler Ballistic Tip 95gr eller Swift scirocco 2 90gr (som visst ska vara bondad??) Nosler BT kostade 167:- /50st och Sciroccon kostade 585:- /100st...därav tveksamheten vilken jag ska välja, om nu sciroccon är bondad leder den ligan, MEN jag behöver inte 100st, speciellt inte för nästan 600spänn... om sciroccon funnits som 50st paket så hade saken varit klar...hjälp mig att välja! tror ni man törs lita på noslern i farter kring 900-950m/s ???...vill ju inte att den blåser bort hela bogen. Mr Fiberclass: hur var chockverkan i Nosler BT? /Fredde
Publicerat Maj 2, 200619 yr Har inte alvar nå barnes TSX? Såg han hade en del barnes i 6mm senast jag var in. Borde väl vara en ypperlig kula
Publicerat Maj 2, 200619 yr Coatingen på XLC är ingen som grisar ner pipan som Moly gör, funktionen är det att ge mindre kopparavlagringar, sänka trycket och ge högre hastigheter. TSX är en riktigt bra kula som jag tror skulle göra sig kanon i 6mm. Lika bra att vänja sig vid kopparkulorna tills 2008 ;D
Publicerat Maj 2, 200619 yr Nu ska vi se.. skjutit med Nosler BT i 75 o 90 grain. Den lättare gick ngt snabbare men hur snabbt vet jag ej. Kompisen som laddade då hade egna idéer om hastighet och skott på långa håll så jag tror att han räknade ut via ngn tabell att 90 grains kulan gick ut med 880 m/s dvs skitmesigt. Effekten i viltet minns jag fan inte.. dock, hade den varit kraftig så hade jag haft koll på det. Fick dock aldrig kulan att skjuta bra i den bössan (pga mesig laddning tror jag) så jag valde bort den efter att ha brännt de 100 kulorna jag hade. Var inne i en period där jag sköt rätt mycket både vilt och på bana så de gick rätt fort.. Det enda jag minns var en kidde som jag sköt på 261 steg med den lättare av de två kulorna. Höll högt i bogen och på det avståndet hade jag tappat ungefär en dm i höjd så jag tror kulan pinnade på rätt bra. Rådjuret dog på fläcken iaf och kulan satt i skinnet i buken.. sköt snett frammifrån...trodde förövrigt att kidden var skammad och hade optimatl stöd därför sköt jag. Jag har därefter inte använt Nosler, den sköt inte så bra i dåvarande bössa. Köpte Federal med Nosler Partition och tja de var det mer fart i men de sköt inte speciellt tätt. Börjar förövrigt bli lite sugen på att använda den här bössan igen, knepigt dock för vi har gris överallt nu så den blir lätt stående. Med lite flyt så kommer jag att få använda den mer i framtiden pga eventuella nya marker ;D Av de två, Nosler BT och Siroccon så.. jag vet fan inte vad jag skulle använda. Bondat känns fullständigt meningslöst.. BT kan vara för mjuk, finns inte den i varmintutförande förövrigt? Oryxen vore skoj att testa faktiskt då den skjuter grymt bra i andra bössor.. Vet fan inte.. tror jag harvar vidare med Megan i den mån jag använder bössan. Mvh!
Publicerat Maj 2, 200619 yr Författare Tack för svaren grabbar!... kanske man skulle ta å titta förbi hos Alvar å se vad han har för pris på TSX:en...om den inte skitar ner som molykulor gör så är det guld värt...lovade dyrt å heligt att aldrig skjuta moly i 243:an...är bara jävligt å rengöra sen... ska fara förbi å titta som sagt. /Fredde
Publicerat Maj 2, 200619 yr Författare tsx:en har väl ingen beläggning eller är jag ute och cyklar igen? ??? nej nej nej...det är jag som är ute å cyklar ...blandade ihop XLC ochTSX....sorry :-[...TSX har väll "rillor" och XLC är behandlad med det blåa....kanske jag cyklar än...vem vet ;D
Publicerat Maj 2, 200619 yr Hehe då är vi överens Var också intresserad av att veta vad för kulor alvar har inne så jag drog iväg ett mail och 10 min senare får man svar. 22.19 en tisdagskväll ... Imponerande Så här säger han iaf "Jag har bara 75 GR "X" och 85 GR "X"BT men finns troligtvis i skellefteå, vi kan ta hem du har det på torsdag senast fredag. Alvar" Hittar inte x och xbt på barnes hemsida. Har dom lagt av med produktionen på dom tro? Finns dock på vapen och skytte för 150 och 130kr asken. Man blir lite sugen på att testa dom
Publicerat Maj 4, 200619 yr "Chockverkan" med min 95gr BT är samma som för alla mina andra kulor för klövvilt - ingen. Vid träff i ryggrad så faller alla djur ihop pladask oavsett kula. Vid träff genom båda bogarna faller alla djur ihop och sparkar tills de kvävts av blodet genom lungorna. Vid träff bakom bogarna så tecknar alla djur mer eller mindre beroende på många andra omständigheter än bara kulan, och sedan så springer de en sträcka och faller sedan ihop döda. "Chockverkan" kan man kanske få med en mjuk blyspetskula som avger splitter som träffar ryggraden - men då spränger man ju sönder så mycket i djuret att det inte är kul att ta hand om det... Vad jag kan säga om BT 95gr och dess verkan är att den funkar utmärkt för rådjur - djuren dör om man sätter skotten på rätt ställe!
Publicerat Juli 19, 200619 yr Författare Gjorde inte riktigt som det var tänkt från början, dedär med Ballistic Tip och Barnes kulorna....köpte istället en ask med Nosler Partition (85 grains)....några erfarenheter med den kulan?... tänkte att den skulle få lämna pipan i ca 900m/s (ge eller ta lite)...
Publicerat Juli 19, 200619 yr Partition sköt jag fabriksladdat ett kort tag, tror det var Federal som satte ihop dem. Fick tag på en antal askar med ngn sierra blyspets samt just Partition. Sierran var kul, sköt dubblé på råbock på 180 meter kanske och jag minns att det var en grymt flackskjutande kula. Partitionen däremot sköt jag aldrig på dessa avstånd, fick den inte att skjuta något tätt alls dessvärre. Minns dock ett smaldjur som jag sköt snett framifrån på ca 40 meter.. Det var inget skoj alls! Ruskigt trasigt.. Hittade faktiskt när jag grävde runt i vapenskåpet en j-la massa Lapua Mega! Undrar om man ska orka lyfta siktet från Quaden och montera det på .243:an månde? Den var ju rätt kul att skjuta med.. Plockade bort ngt Tasco rör som satt på Quaden och monterade lilla zeissgluggen inför en kaninjakt och sen vart siktet kvar på den bössan. Vore kanske läge att investera i nytt sikte till 22-an.. Mvh!
Publicerat Juli 29, 200619 yr Jag har även använt PT 95gr - den sköt inte lika tätt som BT men höll ihop blyet med manteln bättre som sig bör. Ingen skillnad i effekt på rådjur vid bra skott. Snett framifrån - ja då får man skylla sig själv... om man inte sätter kulan precis framför främre bogen och precis bakom bortre bogen - det är mitt favoritskott!
Publicerat Juli 29, 200619 yr Vart lite stressigt där, hon kom från "fel" håll där jag satt så jag fick inte så mycket tid till att försöka lirka mellan bogarna. Vill minnas att jag sköt på frihand snett bakåt eller något sånt knepigt. Hur som, bog in och fan vet vart den kulan tog vägen. Slaskigt invändigt var det iaf.. Hon låg på plats förövrigt. Mvh!