Publicerat Augusti 2, 201015 yr Åren går och efter att tidigare successivt tagit över en del vapen ur faderns vapenskåp står nu möjligen även en ZKW 465 på tur... att antingen övertas eller säljas. Har skjutit litet med den i ungdomen, men inte sedan jag då köpte en egen "Tripledeuce". Idag sitter jag dock bara på en hög klass 1 vapen, och det vore trevligt med ngt klenare. Inte minst för sönerna, som snart kan börja introduceras till krutskytte... Jag är numera traditionalist när det gäller såväl kalibrar som vapenutförande, men jag måste erkänna att en K-Hornet låter som en klok idé. Dessutom är den vildkatten så gammal att den väl med god marginal borde vara godkänd även av oss mer puritanska. Jag noterar att Christian N tidigare tycks tänkt i liknande banor, men att de flesta som skrev i hans tråd för ett år sedan diskuterade grundutförandet av Horneten. Alltså- någon/några av er som har erfarenhet av K-Hornet? Skillnader mot ursprungspatronen? Ökar livslängden på hylsorna märkbart, som somliga påstår? Tänkt användningsområde är i första hand skogsfågel, men även hare, räv och ringduva. Kan man enkelt putta upp bössan i klass 2 stiger dock förstås användningsområdet...
Publicerat Augusti 2, 201015 yr Min minnesbild är att en ZKW kan stabilisera 50 grains kulor och att det finns ganska, med betoning på ganska gott om plats i magasinet för lite längre patroner. Om detta minne är korrekt är en ZKW en perfekt patient för att stiliseras till att bli en K-Hornet och därmed vara den optimala småviltspangen. Oaktat att jag idag inte äger en 22 H är det en patron som är mig otroligt kär om hjärtat och med Henriks goda resultat i omedelbart åminne är det egentligen en synd att inte äga ett vapen i kalibern, med rätt hylsa, RWS med rätt krut, Lillgun och rätt kulor, 35 grains V-max för bus och en kort 50 grains för matnyttigt ligger begränsningarna inte längre i vapnet/kalibern, det ligger enbart hos skytten och i viss mån hos handladdaren. För att lära barn att skjuta och för att lära dem skytte till skillnad från plinking, de som vet vad jag menar förstår, andra kan fundera lite, så är denna kaliber helt perfekt, ringa rekyl men ändå på riktigt, bra effekt i vilt om man får jaga, men utan att förstöra allt eventuellt kött, tänk duvor och kaniner, samt en kaliber att växa upp med. Önskar intensivt att min far satt mig på en 22 Hornet när jag var liten och inte en 308 Win, förmodligen hade jag varit en bättre skytt idag som så varit fallet och med mindre tendenser till olater i skyttet. Det enda skälet till att inte göra en 22 K-H är om pipan inte klarar av att stabilisera 50 grains kulor av något slag, om den gör det anser jag att det är en kulturgärning att riva om läget. /Christian
Publicerat Augusti 2, 201015 yr Författare Frestare där! Här finns det förstås dessutom affektionsvärden att ta hänsyn till, när det gäller frågan om bössan skall tas över eller inte. Får nog ta och låna hem den till att börja med. Och sedan lär det väl vara kört hur som helst gissar jag...
Publicerat Augusti 2, 201015 yr -Det var det snällaste någon har kallat mig idag och på hela föregående vecka, jo då det är frestande med en 22 H, inom ramen för vad den är, gör det sitt jobb oerhört bra och effektivt. /Christian
Publicerat Augusti 2, 201015 yr -Det var det snällaste någon har kallat mig idag och på hela föregående vecka Följer med yrkesvalet kan jag tänka.. Fredrik, jag står själv i begrepp att riva om min ena hornet till en K. Nef:en är så tajt i patronläget att var 4-5 hylsa fastnar, och jag får dutta till den med läskstången genom pipan för att den ska släppa.. Inget man vill råka ut för om man behöver ett snabbt uppföjningsskott, dock ett ganska vanligt problem på dessa tydligen. Hursom, jag har ingen praktisk erfarenhet av k-hornet ännu, men av det jag läst så ser jag inga nackdelar med att brotcha om till en K, det blir ju bara bättre med en redan jäkligt bra patron.
Publicerat Augusti 2, 201015 yr Följer med yrkesvalet kan jag tänka.. Det är inte helt uteslutet. /Christian
Publicerat Augusti 2, 201015 yr Kalibern är verkligen otroligt mysig.. vart rejält frälst när jag pliggade räv med min förra säsongen. Mvh!