Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lockjakt på Björn

Featured Replies

Publicerat

Då har man fått ytterligare en tokig idé, som jag fick efter sett en jaktfilm från Nordamerika där de lockar björn ungefär som vid lockjakt på räv.

Situationen är följande; att björnjakten närmar sig med raska steg och på marken har hona med två ungar siktats vid ett par tillfällen även en större björnhane har siktats på marken och i närheten. Då vi har hundar som inte är sådär jättepigga på björn så började tanken på att försöka locka björn bli väldigt intressant.

Så vad tror ni? Går det ens att genomföra? Ett problem som jag ser är att det finns ändå väldigt gott om mat i markerna så som bär, så det kan vara svårt att få en björn intresserad...

Men annars tror ni vanligt harskrik och fågelskrik fungerar? Ska man sitta med vinden i ryggen som vid rävjakt?

Någon som provat detta? I sämsta fall kanske man ändå får möjlighet att klippa någon räv...

Publicerat
Då har man fått ytterligare en tokig idé, som jag fick efter sett en jaktfilm från Nordamerika där de lockar björn ungefär som vid lockjakt på räv.

Situationen är följande; att björnjakten närmar sig med raska steg och på marken har hona med två ungar siktats vid ett par tillfällen även en större björnhane har siktats på marken och i närheten. Då vi har hundar som inte är sådär jättepigga på björn så började tanken på att försöka locka björn bli väldigt intressant.

Så vad tror ni? Går det ens att genomföra? Ett problem som jag ser är att det finns ändå väldigt gott om mat i markerna så som bär, så det kan vara svårt att få en björn intresserad...

Men annars tror ni vanligt harskrik och fågelskrik fungerar? Ska man sitta med vinden i ryggen som vid rävjakt?

Någon som provat detta? I sämsta fall kanske man ändå får möjlighet att klippa någon räv...

om du blåser längst in på nordic pipan så har du ju hjortens ångestljud. prova med de!

Publicerat
  • Författare
om du blåser längst in på nordic pipan så har du ju hjortens ångestljud. prova med de!

Bra ide, tror ni det kan fungera med vanligt älglock? Man har ju hört att björn klipper älg då och då...

Publicerat

Jakto.se har lockpipor för älg som funkar på björn :D tror det var kalvens lock som funkade få björn å komma på :o

Publicerat

ja de ska som sagt vara kalvens lock som funkar då. Men ja tror mer på att härma ett dödsångest läte från ett hjortdjur (som du kan göra med nordic)

Edit: OBS!! skyll inte på mig om du skulle hamna i en brottningsmatch med en björn ^_^

Publicerat

Edit: OBS!! skyll inte på mig om du skulle hamna i en brottningsmatch med en björn ;)

Tror inte jag ska lock björn utan kommer det en vid passet så kommer det ^_^ Vi har så gott om björn men inte får jag se någon :S

Publicerat
Edit: OBS!! skyll inte på mig om du skulle hamna i en brottningsmatch med en björn B)

Tror inte jag ska lock björn utan kommer det en vid passet så kommer det :D Vi har så gott om björn men inte får jag se någon :S

Ifjol hade vi en björn som var ganska snabb med att städa bland räntor efter älg jakten. Finns det björn kvar på tilldelningen när älgjakten börjar så tänker jag offra någon tidig morgon på detta...

Än så länge har jag bara lyckats med att få se björn efter att kvoten fyllts. På björnjakten ser man mest älg. ;)

Jag har även lyckats hitta enstaka ren kadaver. Kan också vara bra att passa vid. Undrar om man kan råka skrämma iväg några renar mot rasbranten...

Att locka med ångestläten kan nog fungera. Men jag mistänker att det funkar betydligt bättre på våren. Men att vi skulle få vårjakt på björn är väl att hoppas på för mycket?

// Henrik

Publicerat
Ifjol hade vi en björn som var ganska snabb med att städa bland räntor efter älg jakten. Finns det björn kvar på tilldelningen när älgjakten börjar så tänker jag offra någon tidig morgon på detta...

Än så länge har jag bara lyckats med att få se björn efter att kvoten fyllts. På björnjakten ser man mest älg. :wub:

Jag har även lyckats hitta enstaka ren kadaver. Kan också vara bra att passa vid. Undrar om man kan råka skrämma iväg några renar mot rasbranten...

Att locka med ångestläten kan nog fungera. Men jag mistänker att det funkar betydligt bättre på våren. Men att vi skulle få vårjakt på björn är väl att hoppas på för mycket?

// Henrik

Vi har städat dagen efter av björnen men sällan någon ser nån björn men spår av dom finns det gott om... Själv har jag aldrig fått se björn men dom äldre gubbarna i laget har sett mkt björn men nog bara jag som har intresse av skjuta en :blush: Hundföraren våran hamnade mellan hona och unge i fjol och det var dagen efter kvoten var full :blink: klart det är då man får se :S