Publicerat Augusti 3, 201015 yr Hej! Tänkte ge mig på att damma av farsans gamla Buttolo och försöka locka in en råbock. Har haft rätt skral utdelning under tidigare bockjakter så tänkte testa något nytt denna gång. Jag har kikat på lite youtube-klipp men tycker inte dem ger mig tillräcklig information om hur jag verkligen ska göra. Har dock förstått (om det nu är rätt) att lätta tryck med kort läte simulerar kidets rop på geten och att starkare tryck med högre ljud simulerar getens läte. Och till sist att starkt tryck med det avslutande knycket som gör ljudet mörkare simulerar en brunstig get. Är jag rätt ute då? Vad jag dock inte lyckats få reda på är hur länge man bör locka och i hur långa serier osv. Är det någon som kan ge mig några tips om detta? Tacksam för lite hjälp! Lycka till på bockjakten! /Kalle
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Tjipp! Jag lockar ganska mycket och jag tycker du ska sitta tyst ca 30min på passet och sen locka 3-5 lätta och fina tryck på buttolon, sen vänta kanske 10-15 min och prova igen. jag lockade in en fin 6 taggare förra året med bara lite försiktiga tryck för att sen öka ljudet efter en stund.. men locka inte för mycket tror jag.. men jag är ingen proffesor på området // Stefan Hej!Tänkte ge mig på att damma av farsans gamla Buttolo och försöka locka in en råbock. Har haft rätt skral utdelning under tidigare bockjakter så tänkte testa något nytt denna gång. Jag har kikat på lite youtube-klipp men tycker inte dem ger mig tillräcklig information om hur jag verkligen ska göra. Har dock förstått (om det nu är rätt) att lätta tryck med kort läte simulerar kidets rop på geten och att starkare tryck med högre ljud simulerar getens läte. Och till sist att starkt tryck med det avslutande knycket som gör ljudet mörkare simulerar en brunstig get. Är jag rätt ute då? Vad jag dock inte lyckats få reda på är hur länge man bör locka och i hur långa serier osv. Är det någon som kan ge mig några tips om detta? Tacksam för lite hjälp! Lycka till på bockjakten! /Kalle
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Ett tips är att köpa en film som handlar om lock på rå. Har själv http://www.jaktwebben.com/lockjakt-pa-rabo...-108-c-148.aspx som är instruktiv och pedagogisk. Nu kommer nog jag aldrig bli en inbiten bocklockare, men filmen är en schysst rulle i största allmänhet.. /Må
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Herr Olsson: Har väl haft samma tanke att det nog är bäst att vara rätt försiktig och inte forcera för mycket med lockandet. Så ska försöka hålla mig till ganska lite lockande så får vi se hur det funkar. Ska bli spännande hursomhelst. Tack för ditt svar! Lycka till under säsongen! BigJim: Har tänkt ta å beställa en film men inte fått tummen ur än. Kikat lite på Youtube men där finns inte så mkt konkreta tips o råd att hitta. Men ska absolut kolla länken. Tack och lycka till under säsongen!
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Den här tråden på detta förträffliga forum har en länk till en mycket informativ och bra på tuben.Han visar exakt hur han lockar in råbocken.