Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remington 700 VTR (.223 REM) vs Tikka T3 (.243)

Featured Replies

Publicerat

Remington vs Tikka T3 vilken ska jag välja båda under priset 8000 kr.

Ska använda bössan främst till räv men även till toppjakten. Hittade även en 222 Sako Vixen (5000kr) men tycker själv den att den såg lite äldre ut, så vad säger ni?? :P

Publicerat

1. Tikkan.

2. Sakon

3. Remington.

Möjligen att Sakon kan gå före Tikkan, beror lite på vad du ska ha den till.. mest småvilt så hade jag valt Sakon tror jag men blir det lite mer rådjur än övrigt småvilt så .243.

Löstagbart magasin ÄR smidigt..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
1. Tikkan.

2. Sakon

3. Remington.

Möjligen att Sakon kan gå före Tikkan, beror lite på vad du ska ha den till.. mest småvilt så hade jag valt Sakon tror jag men blir det lite mer rådjur än övrigt småvilt så .243.

Löstagbart magasin ÄR smidigt..

Mvh!

Det var en Sako Vixen, är inte de lite äldre vapen med sämre precision?

Publicerat

Lite äldre finns säkert, beror på modell osv vilket jag inte kan uttala mej om riktigt. Men att de skjuter lite sämre är oftast helt galet. Finns ruskigt många vixen där ute som skjuter väldigt bra, jag köpte en begagnad och den skjuter tveklöst bättre än jag. Försök att få möjlighet att provskjuta om du är sugen på den.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Den var billigare ochså, hittade den på torsbo handel så det blir nog svårare att testa provskjuta.

Publicerat
  • Författare

Det fanns även en Sako Vixen Varmint men den hadde endast 50 cm piplängd

Publicerat

Beror som sagt på hur du ska jaga.. mycket stillasittande kanske i torn så är en varmint klart spännande.. men kanske inte avgörande. Hittar du en vixen i .223 så har du nog en vinnare.

Jag sitter mest och är hur nöjd som helst med min vixen som jag förövrigt fimpat pipan på ned till 50 cm. Tappar kanske lite fart men det stör inte..

Glöm dock inte bort Tikkan.. skjuter oftast bra och .243 är en potent kaliber <_<

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Beror som sagt på hur du ska jaga.. mycket stillasittande kanske i torn så är en varmint klart spännande.. men kanske inte avgörande. Hittar du en vixen i .223 så har du nog en vinnare.

Jag sitter mest och är hur nöjd som helst med min vixen som jag förövrigt fimpat pipan på ned till 50 cm. Tappar kanske lite fart men det stör inte..

Glöm dock inte bort Tikkan.. skjuter oftast bra och .243 är en potent kaliber <_<

Mvh!

Det blir mest vakjakt och lockjakt på räv men även en del toppjakt. Skjuter du uppåt 150 m med bra kulbana när du bara har 50cm pipa eller håller du dig till kortare avstånd?

Publicerat

150 m är inga som helst problem. Det enda som jag kan grubbla över på dessa avstånd är vindavdrift men kulbanan är fullt tillräckligt rak för det. Tror jag skjutit på 170 m som längst med bössan och såvitt jag minns så hade jag inte tappat nämnvärt i höjd, kan iofs ha vinglat lite men såvitt jag minns kompenserade jag inte när jag sköt.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Att den var begagnad spelar säker ingen roll men säkert därför den inte är så dyr.

Publicerat

Jag röstar Sakon, helt klart. Själv skulle jag nog ta Remingtonen före Tikkan, men jag tycker verkligen att T3an är så sjukt ful <_<

Publicerat

Klockrent..

Hugg denna vixen som tövabo säljer, plastbäddad och säljaren är hyfsat känd dvs han lär få svårt att fly om bössan visar sig inte hålla måttet :D

Mvh!

Publicerat

Remington VTR? Är inte det den med trekantig pipa och grön kolv? Ett kvalitetsmässigt skämt faktiskt.

Har känt på några och visste inte om jag skulle skratta eller gråta...(Därmed inget ont sagt om systemet Rem. 700)

Inte ens i närheten av Tikka eller Sako. En fin Sako Vixen är 1:a valet, men Tikka T3 är en bra skjutmaskin om du vill ha nytt.

Alternativt en riktig Remington 700.

mvh Danne

Publicerat
Remington VTR? Är inte det den med trekantig pipa och grön kolv? Ett kvalitetsmässigt skämt faktiskt.

Har känt på några och visste inte om jag skulle skratta eller gråta...(Därmed inget ont sagt om systemet Rem. 700)

Inte ens i närheten av Tikka eller Sako. En fin Sako Vixen är 1:a valet, men Tikka T3 är en bra skjutmaskin om du vill ha nytt.

Alternativt en riktig Remington 700.

mvh Danne

vtr5.jpg

En bild säger mer än tusen ord.

en VTR är ett dyrt sätt att köpa sig en Rem 700 låda för att bygga andra roliga saker av.

Rådet ovan om att köpa Tövis pang, hade jag hoppat på omgående om jag varit på jakt efter en klass 2 pang.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Eller så blir det en 308 win Remington SPS eller Tikka T3.

Så har man nått som även funkar till älg.

Publicerat
Klockrent..

Hugg denna vixen som tövabo säljer, plastbäddad och säljaren är hyfsat känd dvs han lär få svårt att fly om bössan visar sig inte hålla måttet :D

Huntern menar du ^_^

/M.

Mvh!

Publicerat

Detaljer ^_^:D

Publicerat
  • Författare

Hittade ett paket med en Ruger M77 S.S .308 win (helt ny) med ett kikarsikte Carl Zeiss Diatal Z 8x56 till sammans för ca 12 000 kr, bra köp till vakjakten eller?

Publicerat

Var och klämde på en tikka M55 i 222 toppad med en Nickel 3-12 x56 i dag pris 6000 kr tyckte detta var jäkligt prisvärt.ett tipps bara...

Publicerat

Nu efter bildbevis håller jag med om att även VTR ser förjävlig ut :)

Så sakon igen då :blush: eller en LTR?

Publicerat
Hittade ett paket med en Ruger M77 S.S .308 win (helt ny) med ett kikarsikte Carl Zeiss Diatal Z 8x56 till sammans för ca 12 000 kr, bra köp till vakjakten eller?

Ruger är ett okänt märke i Sverige men de gör bra bruksbössor. Lite "billiga" till finishen men funktionen är alltid bra.

Siktet talat för sig själv, toppklass MEN kan behöva en service. Äldre optik har ibland ihoptorkade tätningar och har därmed ingen gas i röret och kan imma igen samt släpa in damm. En service kostar nån tusing men du får ett "nytt" sikte...

Publicerat
Var och klämde på en tikka M55 i 222 toppad med en Nickel 3-12 x56 i dag pris 6000 kr tyckte detta var jäkligt prisvärt.ett tipps bara...

Det lät som ett mycket bra tips mycket pang och glugg för 6000 :blush:

Publicerat

Tråkigt nog är jag väldigt partiskt då jag har den "fula" Remingtonen.

Köpte den inte för utseendet men en mer välskjutande bössa har jag inte haft i mina händer.

Har kapat bort mynningsbromsen och ställt ner trycket. Utan överdrift skjuter den hål i hål på 100m.

Vilket jag tycker är grymt bra för som den kostade då 6900 spänn.