Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det någon som vet vad som gäller?

Featured Replies

Publicerat

Hej !

Jag har tagit jägarexamen har licens på en 22á och en hagelbock men nu till frågan som många TROR sig veta svaret på men ingen är helt säker på: Får jag låna min brors 308 om jag skriver en låne licens å skickar till polisen? Eller måste jag ha en egen licens på en 308 för att kunna låna hans. Jag menar jag är ju godkänd för att ha klass 1 vapen, borde jag inte få låna någons 6,5 eller 308 fast jag inte äger en egen?

Hjälp mig redaut vad som gäller!

Tack på förhand!

Publicerat
Hej !

Jag har tagit jägarexamen har licens på en 22á och en hagelbock men nu till frågan som många TROR sig veta svaret på men ingen är helt säker på: Får jag låna min brors 308 om jag skriver en låne licens å skickar till polisen? Eller måste jag ha en egen licens på en 308 för att kunna låna hans. Jag menar jag är ju godkänd för att ha klass 1 vapen, borde jag inte få låna någons 6,5 eller 308 fast jag inte äger en egen?

Hjälp mig redaut vad som gäller!

Tack på förhand!

Den som har eget vapeninnehav får låna gevär för målskjutning/provskjutning utan att man behöver ansöka om lånetillstånd; sådant tillstånd behövs bara för dem som inte har någon egen licens. Vad som intygas är i princip att man inte har någon kriminell belastning eller några kända sjukdomar som gör att man inte borde få inneha vapen. Du får därmed låna din brors vapen för provskjutning och målskjutning.

Har du jägarexamen får du dessutom använda lånade vapen för jakt (såvida du inte lånat vapen för annat ändamål, exempelvis av handlare för provskjutning). Det är din jägarexamen som styr vilken klass av vapen du får använda. Har du inte ett eget vapeninnehav i samma eller högre klass (kula) så måste du dock ha ett lånetillstånd för avsedd klass. Värt att notera är att klass 2-4 räknas som en klass; med din .22 licens kan du alltså låna en klass 2 studsare (eller kombi hagel + klass 2 pipa) utan lånetillstånd.

Alltså- du kan låna din brors .308 och jaga med den. Först måste du dock söka och få ett lånetillstånd för klass 1 vapen från Tillståndsmyndigheten (med jakt som ändamål).

"Lånelicenser" (låneintyg) ska inte skickas någonstans, utan bäras av den som lånat vapnet. Hämta blankett på polisens hemsida och fyll i, så är det klart. Polisen behöver alltså inte veta att någon lånat ett vapen inom ramen fär de vanliga lånereglerna. "Familjemedlem" får dessutom låna vapen utan att fylla i lånelicens; det räcker med att man bär med sig originallicensen (du lånar alltså både vapnet och licensen). Riktigt hur familjemedlem definieras är oklart; det finns som jag ser det ingen anledning att inte fylla i en lånelicens om man inte tillhör samma hushåll. Tar 1-2 minuter och då vet man att ingen kan bråka.

För närvarande får man inte låna ett och samma vapen upprepade ggr utan ett det förflutit "viss tid" mellan tillfällena. Vi tror och hoppas att vi lyckas få detta ändrat vid översynen av vapenlagen och -förodningen som pågår. Idag är Tillståndsmyndighetens tolkning att man inte bör få låna samma vapen mer än några tillfällen per år.

Publicerat

nu blev jag snurrig. Är det inte krav att ha licens för ett motsvarande vapen man lånar? År de något som ändrats? I en artikel i svensk jakt 2009/10 tolkar jag det som att ditt eget vapen innhav styr vad du har rätt att låna. /petter

Publicerat
nu blev jag snurrig. Är det inte krav att ha licens för ett motsvarande vapen man lånar? År de något som ändrats? /petter

Man måste ha licens för den klass man vill låna. mao har du en klass 1 licens är det inga problem med lånelicens för ett klass 1 -4. Har du class 4 licens får du inte skriva låne licenc på ett klass 1 vapen.

Så har jag fått lära mig

Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh Jocke

Publicerat

Vad som krävs är ett lånetillstånd för avsedd klass av vapen, utöver jägarexamen. Man behöver alltså inte ha egen licens. Jag har ändrat texten i mitt första inlägg så att den nu är komplett & korrekt.

Publicerat

Då är det som det varit..

Tack för förtydligande

Mvh

Petter

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret!

Nu är det solklart vad som gäller!

Mvh Olof

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.