Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åteln fungerar ej....?

Featured Replies

Publicerat

Varför vill inte rävarna gå till åteln ?

Dom håller sig 30-40 meter därifrån, men vill inte gå närmare.

Vi har lagt ut rester från flera älgar, fiskrens, hundmat och annat mumma för mickel.

När snömängden var mindre än nu gick dom dit utan problem och vi (inte jag) sköt också någon räv.

Kan det vara skoterspåret som gör det ?

Kan det vara för öppet då den liggen precis mot våran havsvik ?

Kan det vara något annat ?

Åteln har fungerat förut och då lockat rävar med gott resultat.

Dom finns i området och rävarna är många till antalet, det vet vi med säkerhet.

Från skjutgluggen ser det ut så här, högen med älgrens (närmast) är utlagd samma dag som kortet därav alla spår.

Känner att jag/vi behöver experthjälp här så kom igen och hjälp oss  :)

post-3-1137784098_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Kojan ser ut så här...

post-3-1137784171_thumb.jpg

Publicerat

Märkligt, du har inte promenerat kring åteln antar jag. :-

Publicerat
  • Författare
Märkligt, du har inte promenerat kring åteln antar jag. :-

Nädå, det som läggs ut har varit från skoter förutom den sista högen närmast gluggen. :-

Publicerat

KONSTIGT... ??? Enligt mig ser det perfekt ut...kan tex vara att det finns bra med mat någonstans i närheten...någon död älg eller liknande...så dom inte är hungriga. ::)

Publicerat

Nu är jag låååångt från expert, men skoterspår bör inte ha nån inverkan på räven eftersom att det inte luktar människa...jag använder själv skoter när jag kör ner åtelmaterial, och räven drar nytta av skoterspåren genom att följa dom fram till åteln.... men kan det gå nån skoterled i närheten, så att räven blir störd av skotrarna när den ska till åteln? eller nått skid/motionsspår?...nu är det kanske inte så stor aktivitet på varken skoter eller skidspåret under natten...men rävarna är ju kända för att vara känsliga :-...

det har varit fruktansvärt låg (läs ingen) aktivitet på min åtel sen jag la dit en köttklump infrusen i is...

men såg i förrgår att räven hade varit på åteln och grävt i snön...i en rund ring med ca 2-3m från isklumpen...precis som om den vore rädd för klumpen...så jag tänkte att det kanske är något på åteln som skrämmer räven?...kött som har vait exponerad för människovittring för länge osv...så tror jag fallet med min isklump är...

detta kanske är lite långsökt, men kan någon (som inte gillar att ni jagar räv) ha saboterat åteln för er :-...om ni har sett några andra skoterspår i era egna?

tjaa...det var det jag kunde komma på...men jag håller tummarna för att räven kommer tillbaka till åteln!

Mvh Fredde

Publicerat

KONSTIGT... ??? Enligt mig ser det perfekt ut...kan tex vara att det finns bra med mat någonstans i närheten...någon död älg eller liknande...så dom inte är hungriga. ::)

Jonas jag skall ta en koll i helgen o se om bonden har grävt ner något gott ,lite ny snö har ju kommit så det borde vara lätt att kolla var rävarna har tagit vägen.

Publicerat
  • Författare

Du kan ha rätt, vi misstänker att det finns något i ett slyområde nära åteln dit rävarna gärna springer in.

Eftersom åteln ligger nära en större väg (150m) kan det vara ett påkört rådjur eller något annat ?

Kolla det under helgen Roger, kolla också om det finns några läggspår (snara), efter A-väg och kring åteln.

Själv har jag firmafest där det blir en och annan droppe starkdricka 8)

Fredde.

Jag tror inte heller skoterspåren gör så mycket eftersom man ser att rävarna gärna springer efter dessa titt som tätt.

Sabotage....det får man verkligen inte hoppas på, men man kan ju aldrig vara säker i dessa dagar :-

Publicerat
Fredde.

Jag tror inte heller skoterspåren gör så mycket eftersom man ser att rävarna gärna springer efter dessa titt som tätt.

Nej skoterspår bryr dom sig inte om...när det är mycket snö brukar vi köra med skoter upp spår och dra spåren till en och samma plats...så när man jagar med stövarn så kommer dom upp på något av skoterspåren och följer dessa...så är det bara att passa där alla skoterspåren blir till ett... ;) dessutom är skoterspåren  bra att skidra efter när man är ut och jagar. :D

Här springer rävarna gärna i skoterledern...så rädda är dom inte för skoterspår. :)

Publicerat
detta kanske är lite långsökt, men kan någon (som inte gillar att ni jagar räv) ha saboterat åteln för er :-...om ni har sett några andra skoterspår i era egna?

Mvh Fredde

En inbiten gryt och stövarjägare som vet hur man ska jaga räv kanske ;D ;D ;D :D;)

Publicerat

Ser bra ut.

Det enda jag tänkte på är att det är lite för öppet.

Djur har ju en tendens att inte gå den kortaste vägen, utan den säkraste.

Säkerhet = skydd?

Publicerat

jag har inte heller ngn erfarenhet av åteljakt.

Men jag kan hålla med om att det kanske är lite för öppet., men de ska väl igentligen inte ha ngn betydelse kanske?

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren.

Jag blir inte klok på årets rävar, dom springer runt åteln på sådär 30-40 meter.

Även utanför den och där är det helt öppet (is), men visst kan det vara att åteln ligger lite väl öppet.

Jag tror dom är bortskämmda och vill ha älgfilé istället för älgslaktrens och fisk som de får nu>:( ::)

Publicerat

Testa med kattmat. Torrkulor, dom måste äta dom bit för bit och kan inte dra iväg dom och gömma dom. Får dom med sig av åteln så drar dom iväg och käkar där dom är tryggare. Det kan också vara så att det är många åtlar igång och då äter dom sig mätt lite överallt, lite överetablering på matställena.

Publicerat
  • Författare

Efter nattskiftet åkte jag ut och satte mig i kojan, inte för att det var någon större idé men det var skönt att få komma ut och känna lugnet en stund.

Nu hade iaf rävar varit framme runt ett av köttbergen, det såg jag genom kikarsiktet. :D

Jag kunde dock inte se några tecken på att de grävt eller försökt komma åt något ätbart, men det känns som att dom till slut inte har något val, för varför inte äta från ett dukat bord. ???

Tänk om det bara skulle komma några dm lössnö, för det var rävspår precis överallt i åtelns närhet.

Snarorna vill ut och jaga och jag vill minska på rävbeståndet så snälla vädergud.....

Ge oss snö :P

Publicerat

Skönt och höra att du inte gett upp.

Kasta ut någa nävar med hundmat. (Torrkulor..)

Publicerat

Ja du är inte ensam om detta problem. Det är precis samma problem för mig och ett par kompisar också, det är rävspår överallt utom på åteln ???.

Tidigare var rävarna på åteln men sista 3 veckorna har det inte varit fram en enda räv på någon av åtlarna  men precis som för dig så har rävarna varit i närheten varje natt.

Så det är väl inte annat att göra än att vänta och se om det löser sig.

Fredrik

Publicerat

Min erfarenhet av ensamt placerade vakkojor som eran är att det är svårt att få skott på räv från sådana arrangemang.

Hur långt ifrån bebyggelse ligger kojan?? Är det byrävar eller är det ren skogsmark ni vakar på?

Publicerat
  • Författare
Min erfarenhet av ensamt placerade vakkojor som eran är att det är svårt att få skott på räv från sådana arrangemang.

Hur långt ifrån bebyggelse ligger kojan?? Är det byrävar eller är det ren skogsmark ni vakar på?

Kojan och åteln ligger ganska nära byn och ca 100 meter från en hyffsat stor väg.

Så det är nog mer byrävar som rör sig kring denna åteln.

Vi har även en skogsvakkoja där vi åtlat flitigt under höst och vinter.

Den åteln däremot är väldigt välbesökt av skogsrävar, tyvärr vakar vi inte så mycket där då tallplantorna växt sig för höga vid åteln och sikten från kojan är likamed noll. :(

Skogsåteln har vi endast för rävfångst med snara och kojan ska vi flytta till nästa vinter.

Publicerat

Hur långt mellan åtlarna har ni??

Publicerat
  • Författare
Hur långt mellan åtlarna har ni??

Ja det är nog ca 5 km.

Publicerat

Ja det är nog inte i kortaste laget, även om det är mycket möjligt att det är samma individer som besöker båda åtlarna. Har hört att en räv kan gå upp till en mil för mat men vet ej om det stämmer till 100 procent.

Publicerat
  • Författare

Jag skulle inte tro att det är samma rävar på båda åtlarna, men säker kan man inte vara :-

Idag när grannen skulle förbereda vakkojan för gluggjakt (skogskojan) ser han en fullpälsad jätteräv på åteln.

Han som tagit med 222,an får iväg ett skott på den orädde räven men bommar. :(

Skogskojan är inte lätt att vaka från då hygget vuxit igen och tallplantor skymmer åteln, men han ska göra ett försök iallafall och hoppas att räven visar sig i någon av de små skjutgator som finns.

Vid skottplatskontrollen ser han massor med spår vid åteln, så det är nog läge att sitta där trots allt.

Vid den andra åteln har ingen varit på länge nu, så vi vet inte om den haft något besök av någon modig räv ännu( se bilder i början av tråden ).

Men det bästa av allt är att det toksnöar ute, så nu ska snarona ut i morgon eller mer troligt onsdag :D