Publicerat Augusti 4, 201015 yr Hej, Som jag förstår så är Sako och Tikka i samma familj. Någon sa att jämförelsen Audi - Volkswagen beskriver hyfsat relation Sako - Tikka. Prisskillnaden mellan en Sako 85 och motsvarande Tikka T3 är ca 6000 kr. Så, vad säger ni om för- respektive nackdelar? Jag ser att det är lite mer plast på Tikkan. Är Sako'n värd 6000 kr mer? I så fall varför? (Browning X-bolt ligger prismässigt jämförbart med Tikkan. Synpunkter?) Tacksam för er input!
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Sako- mer genomarbetade stockar, snyggare magasinslösningar, ingen plast, egensinning lösning för optik montering, Sako 85 är så vitt jag vet ett tre klacks låssystem. skjuter bra Tikka- låset har aldrig haft mer än två klackar, enklare stockar, plast i underbeslag, magasin, täckmutter till slutstycket, enklare montering av optik, tom förborrad för skena. skjuter bra Ovan är mina tydligaste observerade skillnader och motiveringen för prisskillnaden. OBS att i USA finns Sako A7- eller som vi/jag ser det en omstämplad Tikka. /Christian
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Jämför för sjutton inte Sako med Audi! Sako är ju kvalitet! Audi är...eh? Mycket pengar och lite bil? I övrigt får man avgöra om Sakos bättre stockning och ståldetaljer motiverar prisskillnaden. Precisionsmässigt är det ingen skillnad mellan dom. Dock gör Sakos fylligare stockar kanske det lättare att plocka fram skjutegenskaperna i olika ställningar. Hade frågan ställts på 80 eller början av 90-talet hade jag nog tagit Tikka före Sako. Personligen tycker jag att T3 var ett par steg nedåt i helhetsintryck, men dom skjuter riktigt bra, utan tvekan. mvh Danne
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Jämför för sjutton inte Sako med Audi!Sako är ju kvalitet! Audi är...eh? Mycket pengar och lite bil? mvh Danne Hmmm, precis vad jag tycker om Sako....... Mycket pengar för lite bössa!
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Nja, jag jämför då hellre Audi med Blaser - mycket pengar och lite verkstad. Eller MYCKET verkstad, rättare sagt. Verkstadsbesök... //Danne
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Jag har både Tikka och Sakobössor i mitt vapenskåp och ser fördelar med bägge, till sakos fördel talar att de anpassat sina lås efter de kalibrar de har kamrat så att t ex 222 rem fått husera i den lilla fina vixenlådan medan större patroner fått sitt hem i större lådor. Tikka har genom åren nöjt sig med två storlekar på låsen nämligen 308 respektive 30-06 längd, i dag har Tikka löpt linan fullt ut och erbjuder bara en lådlängd för alla patroner. När det gäller det här med plast i bössorna är jag såklart rent generellt en bakåtsträvande gammal gubbtjyv som inte ser det som något positivt, samtidigt så känner jag egentligen inte till någon som har haft några avgörande problem med plasten i dagens bössor. Det är också ett faktum att jag har sett väsentligt mindre matningsproblem med Tikkas radmagasin i plast än vad jag har gjort i Sakos omhuldade kryssmagasin i plåt. Skjutmässigt så är det rätt jämt skägg mellan Sako och Tikka även om jag är benägen att påstå att dagens Tikkor förmodligen är snäppet vassare ur ett rent precisionsperspektiv än vad dagens Sakobössor är. För min del hade det utan tvekan handlat om att hitta en modell som jag gillar med avseende på stockning, mått och balans om det sedan står sako eller tikka på vapnet spelar ur ett praktiskt perspektiv rätt liten roll. Den som är ute efter en lite större och rejälare bössa bör nog titta på sako medan den som vill ha en lite lättare och smidigare bössa gör klokt i att känna på en Tikka. Som slutkläm kan jag bara konstatera att jag med dagens prismodell har väldigt svårt att motivera inköp av en ny Sako, eftersom priserna på dessa har skenat iväg på ett spektakulärt sett utan att jag kan se att det egentligen blivit en bättre bössa. Henrik
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Författare Stort tack för värdefulla svar. Har idag varit och klämt lite på bössorna. Sako känns lite "kralligare", precis som du beskriver Henrik. Lite stöddigare på nå´t sätt. Snyggare trä och detaljer, yes. Dramatisk skillnad, no. Kikade på Bavarian, med svinryggskolven. Känns grymt skön och välbalanserad, men kostar då 20 000kr, medan Tikka Hunter går på 12 500 kr. Vete fan om jag kan motivera skillnaden för mig själv, även om pengarna finns. Var lite inne på syntet/rostfritt först, men Tikka-kolven (Sako oxå för den delen) är jäkligt "smällig", ihålig och känns smäckig. Som sagt, tack för bra svar. Roland
Publicerat Augusti 4, 201015 yr Gamla Tikka m55, m65 håller jag nog faktiskt högre än Sako. Men i valet Sako 85 eller Tikka T3 gör det för mig väldigt enkelt, Sako. Tomas
Publicerat Augusti 5, 201015 yr Stort tack för värdefulla svar.Har idag varit och klämt lite på bössorna. Sako känns lite "kralligare", precis som du beskriver Henrik. Lite stöddigare på nå´t sätt. Snyggare trä och detaljer, yes. Dramatisk skillnad, no. Kikade på Bavarian, med svinryggskolven. Känns grymt skön och välbalanserad, men kostar då 20 000kr, medan Tikka Hunter går på 12 500 kr. Vete fan om jag kan motivera skillnaden för mig själv, även om pengarna finns. Var lite inne på syntet/rostfritt först, men Tikka-kolven (Sako oxå för den delen) är jäkligt "smällig", ihålig och känns smäckig. Som sagt, tack för bra svar. Roland Det finns många begagnade bössor ute i landet som knappt är använda och man ska ha klart för sig att det finns få bössor som blivit bättre med åren. Nästan alla "förbättringar" som görs kommer av produktionshänseende d v s för att kunna tillverka bössa på ett billigare sätt. Titta därför efter en fin beg bössa istället! Ett tipps är att titta efter en Varberger om du gillar lite "kralligare" bössor. De skjuter i regel bättre än Sako, har ett normalt kikarsiktesfäste och kan hittas för 25% av priset för en ny Sako. Jag har själv köpt en superlyx 777 i nyskick som inte har utanför skåpet många gånger för 10500:-
Publicerat Augusti 5, 201015 yr Det är nog syntetstocken med fiskfjällsmönstren som förtar känslan hos T3. Min egen Tikka 695 Master har en betydligt fylligare syntetstock med handutfyllnad. För Tikkas grundkonstruktioner är och har alltid varit mycket bra. Jag föredrar t.ex deras lådor före Sakos. T3:an med laminatkolv känns riktigt bra, stor skillnad mot syntetstocken. Du får lägga på ca 0,5 kilo i vikt också. Trevligaste T3:an tycker jag är "Hunter stainless", rostfri med valnötskolv. Den jag tittade på hade dessutom hyfsad valnöt för att vara ett produktionsvapen. Den bössan skulle jag absolut kunna leva och vara nöjd med. mvh Danne
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Författare Det blev en Sako 85 Hunter till slut. Kändes helt enkelt liiiite bättre. Framförallt så passade stockningen bättre. Tack för synpunkter.