Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp! mina hanhundar slåss hela tiden...

Featured Replies

Publicerat

Hej

jag har en Basset Griffon på 2,5 år och en Tyskterrier på 6 månader.

Allt har gått kanon - tills nu!!

Antagligen börjar tysken bli könsmogen och Basseten vill tala om vem som basar hemma..

De ryker ihop hela tiden och den lilla faan visar inga tendenser till att vika ner sig :)(

Vad gör man nu??

Tips på bra metoder tas tacksamt emot...

Mvh

Pikehunter

Publicerat

hur e det när du går i koppel med båda hundarna, går de fint då och sköter sitt? gör den lille skiten inte det så är det i det läget skulle jag tro du kan visa rangordningen samt att du bestämmer. Jag känner dig inte all ju så jag vet inte hur läget är hos dig men det måste tveklöst vara du som bestämmer när hundarna är där med dig.

hade en hund på besök för några dagar sen och Frasse, min terrier fick agera lockbete för denne problemhundens utfall. vi hade satt munkorg på den hunden som slogs. (vilket kan vara en idé, sätt munkorg på den lille så kan kan inte ge sig på den store).

varje gång den argsinte hunden hoppade på frasse tog jag rejält tag i den och berättade snabbt att jag bestämmer att det inte är ok, sen promenerade vi vidare sekunden efter. jag fick den bråkige fan att gå fot med frasse på andra sidan efter ca en kvart skulle jag tro. sen släppte jag lös dem och så fick de leka lite, den jobbiga fortfarande med munkorg.

Om du får ordning på problemet när du är närvarande så räkna inte med att den lille terriern är snäll när du inte är där. skulle tro det står i terrierlagen att dom bestämmer när chefen inte är där.

Kalle

Publicerat

Hur slåss dom? Blir det blod och vetrinärbesök eller blir det mest en massa väsen och stök?

/Håkan H

Publicerat

Jag vet en bra metod....innefattar narkosmedel, skalpell och suturtråd :(:)

Publicerat

Vad är det för kön på hundarna?

Publicerat
Vad är det för kön på hundarna?

Läs trådens rubrik :)

Mitt råd är att ta långa promenader med båda i koppel. Då har du en fair chans att korrigera felaktigt beteende.

När dom är ensamma får du ha en av dom i en bur eller i ett annat rum. Skulle tro att det är TJT som skapar dina problem. Du MÅSTE dock visa att du är ledaren och att du inte tolererar dylikt trams.

Publicerat

Jag vet inte hur allvarligt det är om det är så att tysken valpmuppar sig eller om han verkligen försöker sätta sig i respekt och ta en plats på skalan, tyskarna brukar inte ha begrepp på sin storlek.

1. antingen fixar bassetten det själv.

2. du styr upp det själv genom att inte tillåta slagsmål, något jag föredrar, de ska inte hålla på och det är tysken som ska tillrättavisas.

Publicerat

Hmm... Är visst blind på båda ögonen! :)

Inte för att det är nå'n barnlek men hanhundsslagsmål brukar vara enklare att komma till rätta med. Se till att rejält befästa din ledarposition i flocken med att t.ex införa regeln "allt jag inte godkänt är förbjudet". Låt inte hundarna göra just nå't som du inte gett tillstånd till, det kan vara allt från det lilla som att gå ut genom dörren eller sitta lugnt och vänta på sin mat. Genom att du befäster din ledarposition så kommer också uppgiften att möblera om rangen i flocken att falla på din lott och de kommer att tvingas lämna över slagsmålssysslan till dig. Vet inte hur det är med tyskarna men många terriers har ju lite svårt att inordna sig men då måste man tydligt visa att man som ledare inte accepterar ens det minsta av civil olydnad. Du måste i din ledarroll tänka på att alltid vara tydlig med att du är kapabel att styra flockan, släpper man efter det minsta så kan vissa hundar få för sig att de har en svag ledare och helt enkelt själva ta saken i egna händer (tassar).

Alltså likväl som att ingen av hundarna får äta annat än på kommando så får de heller inte gurgla mot någon av flockens medlemmar, det kommer på din lott att se till att så inte sker. Kanske löser det inte hela problemet men jag tror att du kan komma en god bit på väg med att strama upp ledarskapet lite.

Publicerat
  • Författare
hur e det när du går i koppel med båda hundarna, går de fint då och sköter sitt? gör den lille skiten inte det så är det i det läget skulle jag tro du kan visa rangordningen samt att du bestämmer. Jag känner dig inte all ju så jag vet inte hur läget är hos dig men det måste tveklöst vara du som bestämmer när hundarna är där med dig.

hade en hund på besök för några dagar sen och Frasse, min terrier fick agera lockbete för denne problemhundens utfall. vi hade satt munkorg på den hunden som slogs. (vilket kan vara en idé, sätt munkorg på den lille så kan kan inte ge sig på den store).

varje gång den argsinte hunden hoppade på frasse tog jag rejält tag i den och berättade snabbt att jag bestämmer att det inte är ok, sen promenerade vi vidare sekunden efter. jag fick den bråkige fan att gå fot med frasse på andra sidan efter ca en kvart skulle jag tro. sen släppte jag lös dem och så fick de leka lite, den jobbiga fortfarande med munkorg.

Om du får ordning på problemet när du är närvarande så räkna inte med att den lille terriern är snäll när du inte är där. skulle tro det står i terrierlagen att dom bestämmer när chefen inte är där.

Kalle

Det är inget problem när man går med dem i koppel.då går de sida vid sida utan problem.

dt är när vi är hemma som prpblemen uppstår. den lille tysken skall på Casper direkt. Jag antar att jag som du säger måste vara mycket tuffare på att visa vem som bestämmer hemma. Även fast jag eller grabben särar på dem och lyfter bort Basseten så skall han dit och på igen, helt oaceptabelt. Det är för övrigt aldrig några problem med andra hundar vi möter.

Får köra den hårda linjen nu och ta ner honom så fort minsta lilla "tupp" tendens uppstår.

//pikehunter

Publicerat
  • Författare
Hur slåss dom? Blir det blod och vetrinärbesök eller blir det mest en massa väsen och stök?

/Håkan H

Har inte låtit de gå så långt ännu, men det kommer bli blodvite. Det är jag nog ganska säker på..

Publicerat
  • Författare
Jag vet en bra metod....innefattar narkosmedel, skalpell och suturtråd :lol:B)

Joo det är ju ett alternativ...

Publicerat
  • Författare
Hmm... Är visst blind på båda ögonen! B)

Inte för att det är nå'n barnlek men hanhundsslagsmål brukar vara enklare att komma till rätta med. Se till att rejält befästa din ledarposition i flocken med att t.ex införa regeln "allt jag inte godkänt är förbjudet". Låt inte hundarna göra just nå't som du inte gett tillstånd till, det kan vara allt från det lilla som att gå ut genom dörren eller sitta lugnt och vänta på sin mat. Genom att du befäster din ledarposition så kommer också uppgiften att möblera om rangen i flocken att falla på din lott och de kommer att tvingas lämna över slagsmålssysslan till dig. Vet inte hur det är med tyskarna men många terriers har ju lite svårt att inordna sig men då måste man tydligt visa att man som ledare inte accepterar ens det minsta av civil olydnad. Du måste i din ledarroll tänka på att alltid vara tydlig med att du är kapabel att styra flockan, släpper man efter det minsta så kan vissa hundar få för sig att de har en svag ledare och helt enkelt själva ta saken i egna händer (tassar).

Alltså likväl som att ingen av hundarna får äta annat än på kommando så får de heller inte gurgla mot någon av flockens medlemmar, det kommer på din lott att se till att så inte sker. Kanske löser det inte hela problemet men jag tror att du kan komma en god bit på väg med att strama upp ledarskapet lite.

Tack, det är nog så som du säger. Skall köra en tuffare linje så får vi se vad det ger :lol:)

Publicerat
  • Författare

Fasen vilket bra forum detta är, man får alltid så mycket bra och engagerade råd..

Tack tack :0)

//Pikehunter