Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 85 Bavarian

Featured Replies

Publicerat

Konstaterar att Sako 85 Bavarian är ett fantastiskt vackert vapen.

Några kommentarer avseende den bössan?

Publicerat

Jag har arbetat med en gamekeeper i Skottland som har en i 243 Winchester. Används till allt från smygjakt på hjort till huvudskott på kaniner när det ska samlas bete till fällor.

Skulle tro att om den duger åt Charlie så duger den åt de flesta. :)

Publicerat

BigJim har haft en 308w. Kolla med honom.

Riktigt mysiga kanoner det där.

Publicerat

Har haft var ordet...mycket trevlig pang...hört rykten om att den huserar i Härjedalen nu :)

De flesta vapentestare i tidningar har ju också öst beröm över modellen. De finska kolvmakarna har lyckats få till en snygg Bayersk kolv utan den kolvtypens vanliga nackdelar.

Publicerat

Ditt ord räknas inte, du e Sakobög.. :)

Publicerat

En Sako kan aldrig vara fel att ha

Publicerat
  • Författare
Har haft var ordet...mycket trevlig pang...hört rykten om att den huserar i Härjedalen nu :)

De flesta vapentestare i tidningar har ju också öst beröm över modellen. De finska kolvmakarna har lyckats få till en snygg Bayersk kolv utan den kolvtypens vanliga nackdelar.

Uppdatera en oerfaren; vad är den typen av kolvs vanliga nackdelar?

Publicerat

Ville beställa en slik i 7x64 i förfjol, men Sako Sweden kunde inte uppge leveransdatum. "Vi har aldrig sålt en 7x64 i Sverige".

Gillar bössan skarpt, men nu när Classic:en kommit så har jag en ny favorit :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Så, bössa inköpt. Det blev en 86 Hunter i .308W med Zeiss Varipoint 2.5-10x50 i stället för Bavarian.

Bavarian är vackrare, men pistolgrepp och framstock passade mig bättre.

Nu ser jag framemot bockpremiären!

Publicerat
Så, bössa inköpt. Det blev en 86 Hunter i .308W med Zeiss Varipoint 2.5-10x50 i stället för Bavarian.

Kan du inte berätta lite mer vad mod 86 Hunter är ^_^

Publicerat
Har haft var ordet...

:ph34r:

Publicerat

Gratulerar till en fin pang! Har själv ett Varipoint 2,5-10x50 på Sako 270:n och det är ett riktigt trevligt sikte :ph34r:

Skitjakt på dig på måndag! ;)

Publicerat
Jag har arbetat med en gamekeeper i Skottland som har en i 243 Winchester. Används till allt från smygjakt på hjort till huvudskott på kaniner när det ska samlas bete till fällor.

Skulle tro att om den duger åt Charlie så duger den åt de flesta. ;)

Typiskt britter att åka till Finland för att finna en Bayersk backe :ph34r: Don't ever, ever, mention the war.

Publicerat
  • Författare
Kan du inte berätta lite mer vad mod 86 Hunter är :rolleyes:

He-he...slant på tangenterna...

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag kan bara hålla med det är ett grymt vackert vapen. Gillar det skarpt.

Publicerat
Typiskt britter att åka till Finland för att finna en Bayersk backe ;) Don't ever, ever, mention the war.

Ja vill man inte ha den hel-brittiska Lee Enfield kal .303 British så... :P

Publicerat
Uppdatera en oerfaren; vad är den typen av kolvs vanliga nackdelar?

En traditionell Bayersk kolv är ganska rejält krokig och kan ge kännbar rekyl eftersom kolvkammen där kinden ligger an sluttar så kinden ligger i "uppförsbacke". På Sako´s 85 Bavarian kolv har dock kolvmakarna fått till kolvkammen så kinden ligger i "nedförsbacke" på samma sätt som t.ex Weatherby's typiska kolvdesign. Sako's bavve-kolv har också inte kolvkappan så värst mycket förskjuten nedåt i förhållande till pipan's centrumlinje...i detta avseende är den lite som ett mellanting mellan en rak klassisk kolv och en sedvanlig Monte Carlo. Detta gör att Sakos bavve-kolv är bättre än en Monte Carlo vid liggande skytte (men naturligtvis inte lika bra som en rak klassisk kolv i detta avseende). Bra jobbat således av Sako's kolvmakare ;)

Själv har jag övergett min 85 Bavarian för en klassisk kolv...en Sako AII Classic Grade från tidiga 80-talet när fortfarande skickliga vapensmeder byggde bössorna och inga CNC-svarvar/fräsar var inblandade.

Notera den rundgående nätskärningen på förstocken, den perfekta öppna kurvaturen på pistolgreppet, den "rätta" färgen på bakkappan mm mm...mumma...vissa saker var bättre förr :P

post-4210-1283461327_thumb.jpg