Publicerat Augusti 5, 201016 yr Jag får väl börja med att be om ursäkt om det skulle vara så att ämnet är noggrant genomgånget förut men jag hittar inget som tillfredsställer mina frågetecken när jag söker och letar. Det är nämligen så att jag sitter och knåpar med lite Excel-script för att hjälpa till med att tillverka rangecards och lathundar för avståndsbedömning till mitt nya kikarsikte. Bland annat så skriver jag en enhetskonverterare som är tänk att göra om mått mellan MOA och mil. Detta för att på ett enkelt sätt göra metriska avståndsbedömningar och hjälpmedel vid inskjutning osv osv.. (Om det är intressant kanske jag kan lägga upp nått som ni har nytta av) Då till min huvudfråga - När vi pratar om MIL som i 10 cm på hundra meter är det då samma sak som milliradian (mrad), alltså tusendels radian? När rådfrågade google i ämnet så hittade jag en artikel på Wikipedia som beskrev mil som "ungefär en tusendels radian". Natos definition av mil skulle vara 1/6400 varv medan jag får en radian till 1/6232 varv. Jaja, jag hoppas ni som kan räta ut några frågetecken åt en simpel lekman. Det kan ju mycket väl hända att jag bara rört ihop allt på grund av för många koppar kaffe framför räknandet (läs kontorsarbetare med några lugna timmar varje dag..) Tack på förhand!
Publicerat Augusti 5, 201016 yr NATO räknar PI som 3,2 istället för det korrekta 3,14.. om jag minns rätt, därav 1/6400 varv i deras definition.
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Kalle, har du ett sikte i MOA som typ 1/4 eller 1/8? Mitt stilla råd då är uteslut spalten där du skriver typ 240 m/1 mil/ 3,48 MOA/ 14 klick och bara skriver som per exempel då 240 meter/14 klick. Är det frågan om att integrerar ett avståndsmätnings ark med en justerings/drop ark så finns det ett par sådana varianter publicerade, tänkte bara så att du slipper göra om samma arbete som en del andra redan har gjort. Bland annat har vi på denna amerikanska sida en del skrivet Därutöver har vi Lindys (lindy B Sisk) skrivelser på hans sida, där han på en iofs amerikansk men pedagpogisk sätt förklarar det mesta om optik. Jag kan redan nu avslöja att svaren är följande, Mil/Mil, FFP och Mrad /Christian
Publicerat Augusti 5, 201016 yr mitt råd är att du börjar med att kolla så att klicken verkligen stämmer innan du räknar för mycket och gör listor, vad är det för kikare.
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Håller med föregående talare (allihop) + bidrar med några länkar som kanske är till nytta: http://www.shootingvoodoo.com/index.php/articles/ http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=389 Hittade inget annat utländskt språk än yankee och norska ska skärpa mig och dra till med papiamento nästa gång... Raggarö
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Jag har så sent som idag gråtit blod över ett förbannat Zeiss Conquest 6,5-20x50 med mildotriktmedel som bara "stämmer" vid 10x förstoring, rattar som går åt "fel" håll, och rattar som är graderade i 1/4 MOA Jag hatar skiten! Instämmer i hyllningskören för FFP och 0.1mil-klick. Men kan tänka mig "kompromissen" med SFP Nämnde jag hur mycket jag hatar MOA-rattar i kombination med MIL-riktmedel? MÖG!!!
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Rikard- tänk så här, om en smart kille som du inte klarar ut det, tänk då på en stackare som undertecknad, därav behovet av att det skall vara mil/mil/FFP och S&B. /Christian
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Rikard- tänk så här, om en smart kille som du inte klarar ut det, tänk då på en stackare som undertecknad, därav behovet av att det skall vara mil/mil/FFP och S&B. Jag får tänka baklänges hela tiden, och när jag spottar någon så får jag omvandla riktmedlet i Conquesten till äkta mil:ar. För att inte tala om när de spottar mig och säger "0.3 mil höger". Vilket inte stämmer med mitt riktmedel, och inte heller med mina rattar... Är uppriktigt förbannad faktiskt
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Jag har som alla vet lite svårt för detta och jag kan inte förstå varför man gör ett sikte med blandad kompott Mildot sikte med 1/4 mao rattar. Nu har jag inga svårigheter med detta ännu i min tidiga bana. Skjuter ju mest på 100 och 200m Älskar mitt sikte så inte kan man byta för en sådan sak just nu //
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Är uppriktigt förbannad faktiskt Seså! Säg bara till NÄR du vill sälja siktet till rabbaterat pris till mig, för jag antar att det blir bra billigt nu när du hatar det så mycket? MVH/Jocke
Publicerat Augusti 5, 201016 yr Grejen med sikten som dessa är att de funkar skitbra... tills man behöver göra förändringar med hög frekvens. Då suger de fett! Jag kommer föra över Conquesten till Sako 6 PPC:n som trevligt varmintsikte. Men TRG:n förtjänar något mycket bättre. Ett nytt NF 5,5-22x56 ligger bra till. Ett Conquest 6,5-20x50 funkar skitbra som jaktsikte om man avser att skjuta in på ett avstånd och sen inte röra rattarna. Men börjar man praktisera siktesjustering så blir man galen. Det blir iaf jag... Lite grann som att ha blinkers i bilen som funkar åt fel håll, och en hastighetsmätare som visar mph istället för km/h, trots att skyltarna visar km/h. Totalt vansinne.
Publicerat Augusti 6, 201016 yr Författare Oj! Tack för alla svar och att folk tog intresse i ämnet! Kalle,har du ett sikte i MOA som typ 1/4 eller 1/8? Mitt stilla råd då är uteslut spalten där du skriver typ 240 m/1 mil/ 3,48 MOA/ 14 klick och bara skriver som per exempel då 240 meter/14 klick. Är det frågan om att integrerar ett avståndsmätnings ark med en justerings/drop ark så finns det ett par sådana varianter publicerade, tänkte bara så att du slipper göra om samma arbete som en del andra redan har gjort. /Christian Jag har ett sikte med 1/8 moa-klick på ingång. Precis som du säger kommer så tänker jag inte blanda in MIL i själva rangecard-lösningen i och med att riktmedlet även det är baserat på MOA. (Nikons BDC). För kulbanan kommer detta skrivas in i antal klick samt kulans bana i cm, så man har koll på vilka marginaler man har samt vilken korrigering som behövs. Det är väl själva konverteringen från MOA till mil (läs: x cm på hundra meter) som är kärnfrågan. Just för att kunna göra nån sorts lathund för avståndsbedömning. Jag ska läsa igenom länkarna ni föreslog så kanske jag blir klokare. Det är definitivt ett intressant ämne att grotta ner sig i! Praktisk tillämpad trigonometri. Edit: Jag tror jag fann svaret i artikeln "The_Derivation_of_the_Range_Estimation_Equations.pdf" och kunde bekräfta att mina första funderingar i ämnet stämde men att jag senare rört ihop allting. Tack för hjälpen!
Publicerat Augusti 6, 201016 yr Författare mitt råd är att du börjar med att kolla så att klicken verkligen stämmer innan du räknar för mycket och gör listor, vad är det för kikare. Jag missade din fråga i tidigare inlägg. Det är en Nikon Monarch III 5-20x44SF M BDC, på väg från Norge nästa vecka.
Publicerat Augusti 6, 201016 yr Maddog: jag har visserligen fått tips av Christian N om hur man kan göra, men jag tänkte kolla med dig med. Hur bör man bäst göra för att kolla att klicken stämmer, eller i sådana fall hur de misstämmer?