Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp att förstå Zeiss - belysning

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Behöver hjälp att förstå Zeiss olika gluggar, ur perspektivet belyst riktmedel...blir bara mer snurrig ju mer jag försöker förstå B) . Ska köpa 2.5-10x50, men vilket...prisskillnaderna är inte obetydliga.

Varipoint (förutom riktmedel 69). Ska enligt uppgift ha 'dagbelysning', a la röd punkt. Justerbar intensitet, men någon säger att det inte går att justera ner den tillräckligt för vak i skymning/natt, och att belysningen måste slås av då. Rätt eller fel?

Varipoint m riktmedel 69 ska enligt uppgift ha både dag och nattbelysning. Vad innebär detta? Jag läser att dagbelysning är en rödpunkt och att nattbelysning är ett rött kors. Vad är skillnaden?

Classic Diavari. Ska enligt uppgift oxå har belysning, men på något ställe står det natt/skymningsbelysning, på andra ställen enbart belysning. Vad gäller? Innebär belyst riktmedel i fallet Classic att du inte har en rödpunkt i dagsljus utan endast i skymning/natt?

Priser jag fått går från Classic 13 000kr, via Varipoint 17 000 kr till Varipoint rm69 22 000kr. Alltså hyfsat rejäla prisintervall. Det dyraste alternativet går bort. Alltså Classic och Varipoint kvar.

Om det nu är så att Classic bara har kvällsbelysning och Varipoint enbart dagsbelysning (vilket jag hoppas att någon av er kloka kan bekräfta/dementera enligt frågorna ovan); vad är då prioriterat? Dag eller kväll?

Jag ser fram emot era initierade svar :lol:

Publicerat

Jag valde Varipoint just för att det ska fixa ljus både i dagljus och på natten. Har testat det i beckmörker och vart nöjd B)

Belyst Diavari ska mest fixa dagsljus vad jag vet.

Ty på hemsidan står det:

Victory Diavari

1,5 - 6 x 42 T* Lightweight, compact, all-rounder

2,5 - 10 x 42 T* Compact, all-rounder

2,5 - 10 x 50 T* All-rounder, also with illuminated reticles

3 - 12 x 56 T* Stand hunting, also with illuminated reticles

6 - 24 x 56 T* Long range shooting, also with illum. reticles

6 - 24 x 72 T* FL Long range shooting, only illum. reticles, FL glas

Victory Varipoint Illuminated reticles for day & night

1,1 - 4 x 24 T* Drive hunting

1,5 - 6 x 42 T* Lightweight, compact, all-rounder

2,5 - 10 x 42 T* Compact, all-rounder

2,5 - 10 x 50 T* All-rounder

3 - 12 x 56 T* Stand hunting

Publicerat
  • Författare

Hej,

så rätt, så rätt.

Priset jag fått på Varipoint á 17 000 kr gäller RM 54 el 56. Måste vara äldre modeller, då jag ser i katalogen att det nu bara finns RM0, 60 eller 69. Samtliga med dag nattbelysning.

Mao har jag blandat äpplen och morötter :-)

Vet du svaret oxå avseende Classic? Har det "bara" nattbelysning?

Publicerat

Skulle slå till på den Varipointen du sett för 17000kr

Det är ett bra pris. Det högre priset avser nog den med nya riktmedlet. Vilket jag inte ser någon större vits med.

Den röda punkten är ett klockrent riktmedel för jakt. Snabbt att komma till skott med i alla situationer.

/Petter

Publicerat
  • Författare

Det är ett bra pris. Det högre priset avser nog den med nya riktmedlet. Vilket jag inte ser någon större vits med.

Den röda punkten är ett klockrent riktmedel för jakt. Snabbt att komma till skott med i alla situationer.

/Petter

Tack för sympunkt. Frågan är om den Varipoint jag fått pris på har både dag och nattbelysning. Har riktmedel 54 eller 56; en handlare jag pratade med (som förvisso inte hade det här siktet) sa att det inte har nattbelysning.

Vet du/ni nå´t om detta?

Beteckningen är densamma som för de senaste, alltså 2.5-10x50 T*.

Publicerat
Frågan är om den Varipoint jag fått pris på har både dag och nattbelysning. Har riktmedel 54 eller 56; en handlare jag pratade med (som förvisso inte hade det här siktet) sa att det inte har nattbelysning.

Vet du/ni nå´t om detta?

Är det den nya modellen (med belysningsdelen på sidan justerhuset) då har den både dag och nattlyse och auto justering av ljusstyrkan! Jag har själv en Varipoint 2,5-10x42 men RM 56 som jag köpte ny från Tyskland för ett tag sedan och den har både dag och nattbelyst RM!. (Gav förövrigt ca 13000:- för den) Kan väl berätta för dig, att en ny Varipoint 2,5-10x50 med RM 60 och skena får du för 15000:- i Tyskland idag. Och en dito med 30mm tub får du för 16000:-. (Kanske ännu lite billigare om du letar?) Så jag skulle nog funderar mer än en gång på var jag skulle köpa min Zeiss om jag vore i dina kläder. (22000:- vilket j-a ocker!!! B) )

http://www.knappworst.com/

http://www.egun.de/market/item.php?id=2844235

Publicerat
  • Författare
Är det den nya modellen (med belysningsdelen på sidan justerhuset) då har den både dag och nattlyse och auto justering av ljusstyrkan! Jag har själv en Varipoint 2,5-10x42 men RM 56 som jag köpte ny från Tyskland för ett tag sedan och den har både dag och nattbelyst RM!. (Gav förövrigt ca 13000:- för den) Kan väl berätta för dig, att en ny Varipoint 2,5-10x50 med RM 60 och skena får du för 15000:- i Tyskland idag. Och en dito med 30mm tub får du för 16000:-. (Kanske ännu lite billigare om du letar?) Så jag skulle nog funderar mer än en gång på var jag skulle köpa min Zeiss om jag vore i dina kläder. (22000:- vilket j-a ocker!!! :) )

http://www.knappworst.com/

http://www.egun.de/market/item.php?id=2844235

Tack för tipsen!

Har du provat att köpa från någon av de här två handlarna?

Publicerat
  • Författare
Tack för tipsen!

Har du provat att köpa från någon av de här två handlarna?

Hej igen,

kanske kan någon hjälpa mig att förstå skillnaden mellan nedanstående sikten? De är alla 2.5-10x50 Varipoint med RM 60.

Men, de har tre olika priser (alla förstås från samma sajt)

Zeiss 2,5-10x50 M Varipoint..

Absehen 60 instead 2.205,00 EUR

only 1.550,00 EUR

Zeiss 2,5-10x50 Varipoint

Absehen 60 instead 2.165,00 EUR

only 1.840,00 EUR

Zeiss 2,5-10x50 M Victory

Abs. 60, 2.Bildebene instead 2.155,00 EUR

only 1.829,00 EUR

Publicerat
  • Författare

/Petter

Så, Varipoint 2.5-10x50 RM60 blev det. Tack för all god hjälp på vägen.

Publicerat

Grattis du garanterat bli nöjd..

Publicerat
kanske kan någon hjälpa mig att förstå skillnaden mellan nedanstående sikten? De är alla 2.5-10x50 Varipoint med RM 60.

Men, de har tre olika priser (alla förstås från samma sajt)

Står det "M", så är siktet med skena!!!

Publicerat

Min Diavari har då inga problem nattetid. Ska va duktigt mörkt innan man märker att korset lyser rött. Oftast ser det bara svart ut. Kan va pga riktmedlet (mildot).

Publicerat
  • Författare
Min Diavari har då inga problem nattetid. Ska va duktigt mörkt innan man märker att korset lyser rött. Oftast ser det bara svart ut. Kan va pga riktmedlet (mildot).

Hej Mats,

Diavarin har "bara" skymnings/nattbelysning så det är inte så konstigt att du inte har problem med bländning.

Frågan var om Varipoint hade både dag och natt, eller endast dag. Frågan är utredd med Zeiss och svaret är att samtliga Varipoint modeller anses ha både dag och nattbelysning.