Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pyrsch i skog, på hyggen eller på åkermark?

Featured Replies

Publicerat

Ja vad anser ni va den bästa pyrsch miljön? Hyggen, skog eller öppna åkrar?

Publicerat

jag gillar att smyga i anslutning till skogsbryn invid jordbruksmark. den klart trevligaste pürchmiljön i alla fall.

Publicerat

Den bästa pürschmiljön är där djuren finns!

Skog är trevlig och svårt som bara den då det knakar och har sig av alla grenar och mög man trampar på.

Hyggen är spännande för här har man möjligheten att komma riktigt nära samt att det är otroligt lätt att tappa bort viltet om det är lite kuperad terräng.

Åkermark är riktigt spännande, speciellt om rundbalarna ligger kvar, då har man chans att smyga mellan balarna så fort djuret tittar åt ett annat håll.

Helt klart en av de mest spännande jaktformerna om man är på tu man hand!

Publicerat
jag gillar att smyga i anslutning till skogsbryn invid jordbruksmark. den klart trevligaste pürchmiljön i alla fall.

+1

Att pürcha på åkermark precis invid skogen är underbart. Smyga runt en krög o "veta " att det brukar vara djur där.

Inse att det inte var någon lämplig frame vänta en stund o smyga vidare till nästa krök eller svacka är perfekt.

Lätt att gå tyst samt lång sikt kan inte bli bättre :wub:

//

Publicerat
  • Författare

Vad spännande att läsa om vad ni tycker! Jag har nämligen ett litet problem, jag har fått för mig att det är 100ggr sämre att sätta sig i ett torn på ett hygge och passa än på åkermark. På mitt jaktområde finns mest skog och hyggen och där det finns åkrar finns också mycket hus:-(.

Publicerat

Jag har bara skog och hyggen på mitt område. Kör i elgator, utefter hyggeskanterna och vid sjöar på platser där jag vet att dom ofta rör sig. Rör dig ca 30-50 m och sitt sedan still 5-10 min innan du rör dig några meter till.

Publicerat

jag skulle vilja flika in med en fråga här om de går bra?

Jag har också bara skog och hyggen på mitt område. De känns helt meningslöst att bara sitta på ett hygge rätt upp och ner tycker jag. Finns de något tips på hur man kan se vart rådjuren rör sig? Och vart brukar dom i regel röra sig?

Publicerat
jag skulle vilja flika in med en fråga här om de går bra?

Jag har också bara skog och hyggen på mitt område. De känns helt meningslöst att bara sitta på ett hygge rätt upp och ner tycker jag. Finns de något tips på hur man kan se vart rådjuren rör sig? Och vart brukar dom i regel röra sig?

hej, om jag bara hade haft skog och hyggen på min mark så tycker jag att hygget är skitbra alternativ, på ett 3-4 årigt hygge finns det ämdlöst med mat i form av sly, gräs, bär och örter, till skillnad från en steril granskog. om det handlar om stora lövskogar är det oftast lite annat, där kan det växa en del gräs längs marken. men har du uteslutande gran på din mark så tycker jag hyggen är kanonhett. jag har själv skjutit de flesta av min vakdjur på just hyggen , helst insprängda mitt i skogsområden, men nu för tiden skjuter jag nog 50/50 på hyggen/åker/äng, då jag fått alldeles för dåligt passlim för att sitta still och smygjagar så mycke det går..... hoppas det var lite tips iaf....

Publicerat
hej, om jag bara hade haft skog och hyggen på min mark så tycker jag att hygget är skitbra alternativ, på ett 3-4 årigt hygge finns det ämdlöst med mat i form av sly, gräs, bär och örter, till skillnad från en steril granskog. om det handlar om stora lövskogar är det oftast lite annat, där kan det växa en del gräs längs marken. men har du uteslutande gran på din mark så tycker jag hyggen är kanonhett. jag har själv skjutit de flesta av min vakdjur på just hyggen , helst insprängda mitt i skogsområden, men nu för tiden skjuter jag nog 50/50 på hyggen/åker/äng, då jag fått alldeles för dåligt passlim för att sitta still och smygjagar så mycke det går..... hoppas det var lite tips iaf....

de va ett bra tips! jovisst tror ja hyggen kan vara bra. Men ja har ingen som helst uppskattning hur mycket rådjur de finns på marken :ph34r:

Publicerat

Enda sättet att veta hur mycket djur man har på markerna är att gå ut och kolla/leta efter dem B)

Publicerat

För att se vart dom går så ge dig ut och spåra. Hittar du stigar med mycket spår så har du ett bra ställe att sitta och vaka vid eller smyga utmed, enklast är att hitta dom på vintern men det går även på sommaren. Kolla i elgator och utefter hyggeskanter.

Publicerat

Jag har jagat bock på en väldigt jobbig mark ur pyrsch-synpunkt. Det är bara skog och väldigt få hyggen. Dessutom så har skördarna en förmåga att lämna allt ris kvar efter avverkningen vilket gör att det blir en mardröm att försöka ta sig fram någorlunda tyst.

Jag tycker att jag lyckats bäst i lite äldre skog, där det glesats ut lite så man har hyfsat bra överblick och underlaget ofta blir bärris eller mossa.

Jag brukar försöka följa naturliga små stenåsar/hällar i skogen (om man har det) då får man också överblick och kan gå tyst. Lite sämre väder brukar också vara fördel, gärna lite regn, det dämpar upp steg och knaster.

Jag upplever det som att bockarna uppträder mer självsäkert inne i skogen än ute på öppnare ytor.

En god vän sa till mig nyligen, "det gäller att inbilla sig att man hela tiden är nära en bock och att det bara gäller att få syn på honom först".

Publicerat
  • Författare

Nu har jag varit ut på marken igen och spanat lite! Jag va ut och satt vid en grönåker som är cirka 100 meter bred och 150, 200 meter lång. Den ligger i direkt anslutning till skogen på ena lång och kortsidan, andra långsidan är det en grusväg i anslutning och på andra sidan grusvägen är det en sädåker eller va de heter och den andra kortsidan är rå, med skog. Tänkte ut där pyrscha på Måndag! Dock såg jag inte nån bock idag. Låter det som en bra liten grönåker eller vad tror ni?