Publicerat Augusti 7, 201015 yr För den som jagar med hund må det ju inte vara speciellt intressant kanske. Men för mig som jagar med hund endast på älgjakten, och resterande jakt bedriver jag utan hund, ja då skulle det väl funka.
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Författare För den som jagar med hund må det ju inte vara speciellt intressant kanske.Men för mig som jagar med hund endast på älgjakten, och resterande jakt bedriver jag utan hund, ja då skulle det väl funka. OK, du riskerar ingen hund men finns det nå't småvilt kvar att jaga tro?
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Markerna i kloten utanför Kopparberg är ju inte så täta med vilt så att jag skulle satsa mina pengar där, om man nu inte bara nöjer sig med fågel då för vissa år är det väldigt rikt med orre och även en del tjäder !
Publicerat Augusti 7, 201015 yr OK, du riskerar ingen hund men finns det nå't småvilt kvar att jaga tro? Nej, jag släpper ingen hund där jag vet att det finns varg, det räcker med att oroa sig för vägar och skjutgalna passkyttar.. Fågel läre det väl finnas, för visst är väl vargen en bra jägare, men flyga har väl inte det skrället lärt sig ännu hoppas jag..
Publicerat Augusti 7, 201015 yr Villket arrendepris! 50 öre per hektar det vore något att hitta i Skåne det! Nu vet jag inte hur många det är i jaktlaget men något att skjuta på lär det väl finnas. Varg om inte annat!
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Villket arrendepris! 50 öre per hektar det vore något att hitta i Skåne det! Nu vet jag inte hur många det är i jaktlaget men något att skjuta på lär det väl finnas. Varg om inte annat! Nja, nu var det ju bara småviltjakt... Med varg inkluderat i arrendet så hade det kanske varit ett annat pris också.
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Jag jagar på ett område i närheten med gått om hare och fågel. Även en del rådjur finns och plockar man ner den mycket talrika rävstammen lite så kan nog rådjuren dessutom öka. Grävling springer vi också på som titt som tätt. Varg ser vi spår av nästan varje jakttur på vintern men såvitt jag vet har inga hundar förlorats i reviret trots att det jagas en del med löshund, speciellt under älgjakten men även på rådjur. Något enstaka lo finns också på mina marker iallafall men jag vet inte hur det ser ut på dessa.
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Det är väl inte helt ovanligt att fågeltillgången ökar i vargområden? Kan även tänka mig att haren gynnas även om jag inte kan påminna mig att jag läst någon undersökning om det. Jagar man sedan med spanniel som håller sig under pipan borde väl inte vargen vara så väldigt stort problem? Detta i kombination med priset gör att jag inte alls skulle vara förvånad om det redan är kö... // Henrik
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Älgtillgången skulle jag säga är stor. Vi har 2+2 i tilldelning och det är skjutet första veckan. Förra året hade vi över 20 obs och jakten var över på fredag morgon.
Publicerat Augusti 10, 201015 yr Kollade faktiskt också på den marken. Som jag känner det är den stora nackdelen att dela marken med 25 människor + vargarna... Har lite dålig koll på hur många som normalt sett jagar på 5k hektar i dom här trakterna men det känns ändå lite väl "crowded"... Nån som vet något om företaget som arrenderar ut marken? Jag har förstått att dom anordnar köpjakter på det mesta men vet inte så mycket mer. //Patrik
Publicerat Augusti 10, 201015 yr I mitt lag är vi 16 personer på 2k hektar. Dom flesta lag jag känner till liggen på 5-10 personer och jagar på 600-1000 hektar. Jag känner dock mest till dom som ligger kring den lilla by där jag bor så det kan ju se anorlunda ut i nästa by.