Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjare vad rekommenderas?

Featured Replies

Publicerat

Jag skulle vilja ta jaktlicens, mest för kul, bara för att ha det men visst kanske man lyckas med att jaga en vacker dag också även om man inte är den som beger sig ut i väglöst land ändå.

Jag är 25 idag, från Örnsköldsvik.

Vad skulle ni ge för rekommendationer?

Jag funderar på att försöka fixa lite teorimaterial via Blocket kanske, sen vara aktiv via forum som detta och därmed läsa upp kunskaperna för att sedan kanske satsa på att gå en kurs då man väl känner att man har läst in sig i ämnet.

Då man väl har behörighet får man väl hänga med nån gammal "jakträv" ut och prova på, vet inte, men visst kan man läsa och ta licens på både småvilt och älg, man kanske gör det i så fall bara för att få licens och för att få lite kunskap i ämnet.

Publicerat

Chansen att få tag på aktuellt studiemateriel är liten eftersom det kom nytt för två veckor sedan och det lär inte komma ut på blocket förrän till våren när kurserna är klara. Men det är klart att du kan lära dig massor av gamla böcker också.

Kolla med studieförbunden, anmäl dig till en kurs i höst, sen är det ju upp till dig om du vill fortsätta med de praktiska övningarna efter att teoridelen är avklarad.

Lycka till B)

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte jag, får väl bli att köpa nytt fräscht material då kanske och börja med det sen då man känner sig redo så kanske man satsar på en kurs, men jag tror det är ett tag kvar dit, är lite annat som har prioritet också.

Publicerat

Läser du materialet hemma behöver du intgen kurs, då bokar du bara en tid hos en examinator, men har du ingen jakterfarenhet alls så har du mycket att hämta från gemenskapen i en kurs.

Är du bara nyfiken så tycker jag du ska köpa gamla böcker billigt och läsa, känns det rätt går du en kurs senare.

Publicerat

JAg rekomenderar dig att gå en kurs i Jägarexamen, det är roligt och mycket lärorikt.

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte ta det i tågordningen att jag ordnar aktuellt teorimaterial och läser en tid hemifrån, sen då man väl känner att man fått en del kunskap kan man ta tag i saken och hoppa på en kurs, har kollat studiefrämjandet här i stan och de verkar väldigt aktiva med jaktkurser och sådant, får se, kanske köper böcker i vinter.

Men som sagt, jag läser hemma en tid sen hoppar jag på en kurs, då får jag ut så mycket som möjligt av det hela.

Publicerat

Köp Nya Jägar skolan teorin på blocket för en fem hundring och läs. Finns intresset så är det inga problem.

Sen efter ett tag kan du testa din kunskap på tex:

jägarförbundets hemsida http://www.jagareforbundet.se/Utbildning/T...dina-kunskaper/

Lycka till :ph34r:

mvh

Publicerat

Jag gick kurs och ångrar inte det över huvudtaget:) tar lång tid men är värt väntan;)

Publicerat

Jag läste själv hemma, sen kontaktade jag examinator ;) gick jättebra. Är ju till 90% sunt förnuft frågorna går ut på. När väl allt är avklarat så lär man sig bäst genom att följa kunnigt folk ut i skogen och inte vara rädd att ställa "dumma frågor" :D

Lycka till!

Publicerat

Jag läste litteraturen egen hand gjorde lite av internetproven och bokade prov, är hur smidigt som helst och jag har ingen som helst jakterfarenhet sedan innan. Billigare att missa ett prov för 200:- (för att få koll på upplägget och veta vad som ska läsas ungefär) än att gå någon kurs för 2000:-.

Tyvärr hade inte jag någon att skjuta med så det blev till att köpa 3 lektioner vilket blev ganska dyrt.

Litteraturen: ca 1000:-

Skjutlektioner: ca 1500:-

Teoriprov: 200:-

Uppskjutning: 530:-

Jag har inte skjutit upp för Klass 1 älgen än iofs.

Nu återstår bara ett vapenskåp och sedan lite innehåll till det. :wub:

Publicerat

Det ær væll inte så dumt att få en instruktør att hjælpa en med skyttet!? Jag funderar på att gøra det igen ( har redan anvænt mig extra av det nær skyttet inte stæmde før mig tidigare) Skyttet ær ju otroligt viktigt!

Kul att du snart får vara med och jaga! :wub: Och lycka till med den sista skjutningen!