Publicerat Januari 21, 200620 yr Satt nyss och kikade på TV när hundratals kråkor och möjligtvis en å annan korp kom flygande förbi, vilket tecknar för att någon av stadens kommunjägare eller liknande skjutit efter dom på antingen soptippen eller värmeverket.. Spånade lite med tanken, hur blir man en kommunjägare egentligen och vilka krav finns för det? Om det är av intresse så handlar detta alltså om Kiruna dvs Sveriges nordligaste kommun med drygt 23000 invånare och således inte någon världsmetropol. Har vi några kommunjägare på forumet som kan ge lite mer insikt i vad det hela handlar om? Mvh Jonas
Publicerat Januari 21, 200620 yr Tja du.. Kontakter är väl bra, intresse och lite tur är väl vad som krävs. Något jag lärt mej är en rejäl portion social kompetens eller vad jag ska säga, man träffar på en hel del mer eller mindre skumma personer tidvis. Sen tycker jag personligen att man måste ha rätt inställning. I väldigt många fall så tvingas du ta viltets parti gentemot galna sommarstugeägare som vill att man ska skjuta varje rådjur inom en km avstånd och allt möjligt konstigt.. Varit ut och jagat svan med apporterande hund och inte med skjutvapen.. rätt många katter blir det.. gäss och då mås o kråkfågel. Ofta är det så att folket på miljö o hälsa bara kan råda folk som ringer, vi kan köra dit och se själva och ge mer konkreta tips och råd. Tex varför mula en grävling som är på väg att gräva sig in under huset? Visst, skjut den grävlingen men har du löst problemet på sikt? Nope, det finns fler grävlingar. Alltså bygga bort problemet så de inte kan gräva sig in under kåken.. Finns en hel del kul saker att göra. Åkt skylift och pulat in hönsnät under tegelpannor för att hindra duvor från att häcka där, hellre det än att skjuta en massa duvor i en miljö som var allt annat än riskfri för kulskytte. Nu har jag tappat tråden för rätt länge sedan.. jo, inställningen! Var rädd om viltet oavsett vad det är. Visst, man skjuter en hel del, men långsiktiga lösningar är oftast vettigare. Mvh!
Publicerat Januari 22, 200620 yr Jepp kommunen. Kan variera lite vilken förvaltning som administrerar skyttarna men här är det Miljö och Hälsa.. Mvh!
Publicerat Januari 22, 200620 yr Författare Bra med matnyttig information, tack Hipshot! Kan man få ut något av det hela ekonomiskt eller i bästa fall gå +-0?
Publicerat Januari 31, 200620 yr Ekonomin.. Vissa jobb går tveklöst back andra jobb går plus. Olika kommuner har olika avtal, vet en kollega i Skåne som får ngr tusen i en klumpsumma, sen får han ta de jobb som pytsas ut. Jag debiterar kommun här och får 10 kr per fågel och 70 kr per fyrfota. Dock, utanför tätbebyggt område tar man betalat av uppdragsgivaren och då brukar man ta runt 100 kr per kisse tex.. Alla jobb är olika, precis tagit 40 kissar på ett ställe och där får man reglera priset nedåt för att det inte ska bli orimligt. Mvh!
Publicerat Februari 14, 200620 yr Föresten jag ringde till Miljö och Hälsa och det sämmde dom fixar allt
Publicerat Mars 18, 200620 yr Ekonomin.. Vissa jobb går tveklöst back andra jobb går plus. Olika kommuner har olika avtal, vet en kollega i Skåne som får ngr tusen i en klumpsumma, sen får han ta de jobb som pytsas ut. Jag debiterar kommun här och får 10 kr per fågel och 70 kr per fyrfota. Dock, utanför tätbebyggt område tar man betalat av uppdragsgivaren och då brukar man ta runt 100 kr per kisse tex.. Alla jobb är olika, precis tagit 40 kissar på ett ställe och där får man reglera priset nedåt för att det inte ska bli orimligt.Mvh! Vad säger lagen om att skjuta katter?? Håll kissarna kort
Publicerat Mars 18, 200620 yr Vad säger lagen om att skjuta katter?? Håll kissarna kort http://www.jagareforbundet.se/juridik/faqj...lemmedkatte.asp Läs här så hittar du svaret.....
Publicerat Mars 19, 200620 yr http://www.jagareforbundet.se/juridik/faqj...lemmedkatte.aspLäs här så hittar du svaret..... Tackar....
Publicerat Mars 28, 200620 yr Lyfter ett gamalt ämne.. Hade ett kul jobb idag. Renhållningen behövde hjälp med att mula duvor som häckade i ett av deras garage/magasin för elavfall. Väl där så ser jag tre duvor som sitter inne under tak, är väl en enkel match att mula dessa tänkte jag.. Laddade med det slöaste jag hittade i bilen för att klara plåttaket och gav mej sen på de tre duvorna.. Insåg efter de två första skotten att pluggen var lite väl slöa alt så träffade jag illa för båda duvorna fladdrade iväg och landade på nästa bjälke där de sedan kroknade och damp ned. När jag börjat skjuta på dem så från ingenstans så rasade det ut duvor! Sköt snabbt slut på de två magasin som jag hade, fick göra en ny raid i bilen för att ta det näst slöaste och det vart Winchester Subsonic. Den var lite väl kraftig såg jag sedan :- men jag tror det blev bara ett hål i taket.. När det var dags att stänga anläggningen och låsa utrymmet som jag var och sköt i så hade jag mulat 15 duvor tror jag, känns som jag sumpade några som damp ned bland skroten. Inte speciellt lockande att klättra upp där, det var inte lite duvskit :-[ Hur som, kul som fan! Ska åter en sväng till i veckan för att ta de sista. Mvh!
Publicerat Mars 28, 200620 yr Själv ska jag skjuta katter imorgon på en av våra arrendegårdar och det är inte bondens egna katter som ynglat av sig ohämmat, utan katterna kommer från privatpersoner som förmodligen tröttnat och kommit på den ljusa iden att släpper vi den vid en bondgård så klarar den sig nog. Flera gånger har bonden observerat att bilar kört in på gårdsplan sent på kvällen som stannar till för att sedan åka vidare,för att dagen efter stå och undra vart fan den där grå katten kommer ifrån... /Micke
Publicerat Mars 29, 200620 yr Själv ska jag skjuta katter imorgon på en av våra arrendegårdar och det är inte bondens egna katter som ynglat av sig ohämmat, utan katterna kommer från privatpersoner som förmodligen tröttnat och kommit på den ljusa iden att släpper vi den vid en bondgård så klarar den sig nog.Flera gånger har bonden observerat att bilar kört in på gårdsplan sent på kvällen som stannar till för att sedan åka vidare,för att dagen efter stå och undra vart fan den där grå katten kommer ifrån... /Micke Haft samma typ av jobb, 22 kissar i centrala Norrtälje. Kvinnan som bodde där hade plötsligt tre stycken kattungar ca halvåret gamla bland de övriga.. Hon hade EN egen katt som hon skötte om men gjorde det klassiska misstaget att mata den kissen utomhus > Drog till sig en j-la massa kissar från hela stan, en hel del vildkatter från sjukhuset. Sköt de flesta med 22:an faktiskt, frigående. Vart rätt många timmar sittandes i bilen.. Mvh!
Publicerat Mars 29, 200620 yr Satt nyss och kikade på TV när hundratals kråkor och möjligtvis en å annan korp kom flygande förbi, vilket tecknar för att någon av stadens kommunjägare eller liknande skjutit efter dom på antingen soptippen eller värmeverket..Spånade lite med tanken, hur blir man en kommunjägare egentligen och vilka krav finns för det? Om det är av intresse så handlar detta alltså om Kiruna dvs Sveriges nordligaste kommun med drygt 23000 invånare och således inte någon världsmetropol. Har vi några kommunjägare på forumet som kan ge lite mer insikt i vad det hela handlar om? Mvh Jonas Har inte varit uppe på det andra forumet el. är det här? ??? Minns ej. :