Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktkula för matvilt i 6 PPC?

Featured Replies

Publicerat

Jag har lite lätt dålig koll på detta. Min Sako Varmint i 6 PPC har 1:12" stigning enligt pdf:en på Sakos hemsida. Nosler Reloading Guide påstår att 1:14" klarar att stabilisera deras Ballistic Tip 80 (låter konstigt i mina öron).

Har herrskapet någon rekommendation för en matviltskula i 6 PPC? (gärna baserat på egna erfarenheter - ej nödvändigtvis just 6 PPC förstås). Vad kan funka med 1:12" stigning?

Funderar på att testa lungskott på rå med V-Max 75:or oxå.

Publicerat

Exabit, det fanns tisigare en 70 grains SP från Hornady som var helt klockren för din applikation men tyvärr tillverkas den inte längre. Kolla om du kan hitta den någonstans, du får väl annonsera :)

Hylsvolymsmässigt så skiljer ju det inte så mycket mellan din 6mm PPC och 6x45 och med en räffelstigning på 1/12" så borde du nästan kunna stabilisera i vart fall de kortare 85 grains kulorna. Det här med att räkna på stabiliteten är inte helt okomplicerat som du redan vet. Alltså är det praktiska tester som gäller, om du är intresserad så kan jag nog donera lite 85 grains kulor, dels den 85 grains sierra som jag själv använder men också några 85 grains NP.

Henrik

Publicerat

Så länge man håller sig till lungskott på rådjur funkar nog de flesta jaktkulor. Jag har skjutit rådjur med 70 grains Ballistic Tip och är väldigt nöjd hittills. Anledningen till att jag använt den kulan är att den skjuter riktigt bra i min 6BR, trots att jag har tvär stigning (1:8"). Den borde funka ypperligt i din 6PPC. Då jag nu har slut på den kulan tänkte jag göra några fler försök med 90-grainsvarianten av samma kula. Har provat den tidigare men inte fått den att skjuta så bra som jag vill.

Tyvärr är utbudet av jaktkulor i vikter passande din stigning inte så stort, och 70 grains BT klassas ju som varmintkula. Hornady hade tidigare en 70 grains SP som lovordats av de som skjutit med beggade bänkpipor i 6mm. Tyvärr har dom slutat tillverka den.

EDIT: Var lite seg att svara så Henrik hade redan fått med det om Hornadys 70 grains SP. Jag kanske har en ask såna liggande...

Publicerat
Jag har lite lätt dålig koll på detta. Min Sako Varmint i 6 PPC har 1:12" stigning enligt pdf:en på Sakos hemsida. Nosler Reloading Guide påstår att 1:14" klarar att stabilisera deras Ballistic Tip 80 (låter konstigt i mina öron).

Har herrskapet någon rekommendation för en matviltskula i 6 PPC? (gärna baserat på egna erfarenheter - ej nödvändigtvis just 6 PPC förstås). Vad kan funka med 1:12" stigning?

Funderar på att testa lungskott på rå med V-Max 75:or oxå.

Hej Rickard

Vad det gäller din räffelstigning på bössan så skiljer det mellan årsmodellerna.

Min enpetare hade 1-14 nyare har 1-12.

Mitt tips på kula som funkar i bra i 1-12 är faktiskt winchesters 80 grains softpoint.

Det är en kula som faktiskt är ganska lätt att få bra precision med och den håller bra.

Jag har kört den i både 1-12 och 1-10 stigning och fått bra resultat i båda.

Det är den som jag laddat upp till årets bockpatron.

Mina har jag laddat med 29,5 grain H335 och i min bössa skjuter dom riktigt bra.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar! Jag har nu fått lite idéer om vad jag ska leta efter :blush: