Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spridning träffbild - orsak?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

vill gärna inhämta åsikter från er med större erfarenhet. Köpte i våras en ny Tikka T3 Super Varmint .308 med en ASE Utra dämpare. Började med ett Zeiss Conquest, ansåg sedan att det inte skulle vara tillräckligt så nu sitter ett NXS 3,5-15 på den. Hittade skjutbana i grannkommunen där man kan skjuta in på 100 och 150 m. Nu till bekymret - efter att ha varit där ett par gånger, börjar jag ställa tvivel på utrustningen. Inledningsvis lade jag skulden på att jag är ringrostig, men senast var skjutledaren på plats i boden och även när han sköt två treskotts serier med bössan var spridningen över en dm (väldigt bra träffbilder med övriga vapen han sköt med). Mina två sista serier för kvällen hamnade inom en femkrona, medan övriga oftast hade något skott 8-10 cm ifrån, och vi pratar ändå om sittande bänkskytte. Jag skjuter med Scandium 9,7 g, vilket vad jag förstår ska vara Norma jaktmatch, brandad av Interjaktkedjan.

Vilka kontrollåtgärder kan jag vidta för att kunna känna mig säker på att missarna beror på skytten, inte utrustningen? Herr Berg, av vilken jag köpte siktet, rekommenderade att jag skulle låta slipa in ringarna till gluggen, kan spänningar där ge dylika effekter? Kan ljuddämparen på något sätt spela in, det går ju bara att skruva den "i botten" när man monterar den...? Annat som kan påverka? Mörkrets makter?

Som sagt, kloka råd emottages tacksamt, gillar inte känslan just nu. Det råder inget tvivel om att jag behöver träna, men för att få ut maximalt av träningen måste jag ju ha förtroende för prylarna.

Ödmjukast,

/Bosse

Publicerat

Kan bero på mycket.

Men jag skulle börja med att testa ett annat ammunitionsfabrikat först.

En del vapen trivs helt enkelt inte med viss ammunition.

Köp normas jaktmatch eller Lapuas trainer till att börja med

Publicerat

Den bössan skall skjuta hål i hål på 150 meter så något stämmer inte...

Det finns många variabler här som måste elimineras.

Siktet kan sitta felaktigt och då man man få knasiga träffbilder om ringarna inte är 100%

Visst kan en ljuddämpare ställa till det, speciellt om gängan inte är helt tight, fast å andra sidan är det ju bara att testa ett par serier utan dämpare och se om fenomenet upphör.

Jag skjuter Scandium när jag inte har Norma till min 6.5x55 och det är inga störra skillnader på en papperstavla på 100 meter.

Är pipan ordentligt friliggande? (det är den givetvis från fabrik men kolla för säkerhets skull med en bit papper)

Sätt bössan i ett skjutstöd och skjut några femskottare så får du garanterat stabila avfyrningar som kan eliminera dig som skytt i ekvationen.

Publicerat
  • Författare
Är pipan ordentligt friliggande? (det är den givetvis från fabrik men kolla för säkerhets skull med en bit papper)

Hur långt ner ska man kunna dra pappret? När jag testade en 20kr-sedel kan jag dra ner enligt bilden, sen är det stopp.

post-5304-1281253210_thumb.jpg

/Bosse

Publicerat

Där ska det inte vara några problem

Publicerat

Du skall kunna dra sedeln ända tillbaka till lådkanten, så där är nog troligtvis någonting fel. Prova att frilägga och skjut igen.

Det är inte helt säkert att detta är främsta orsaken till problemet, men det skadar inte att åtgärda. Jag skulle tipsa om att testa lite olika ammosorter eller handladdning om felet inte avhjälps med friläggning. Att slipa in ringarna är heller inte dumt.

Publicerat
Hur långt ner ska man kunna dra pappret? När jag testade en 20kr-sedel kan jag dra ner enligt bilden, sen är det stopp.

post-5304-1281253210_thumb.jpg

/Bosse

Personligen skulle jag ta ur lite så det är friliggande ända fram till lådan men det är nog extremt liten påverkan.

Publicerat
  • Författare

Många goda uppslag, tackar för er hjälpsamhet.

Sista treskottaren sköt jag med Lapua Mega 150gr, och den var godkänd - förvisso var även serien innan riktigt bra med Scandium... men det är ju en väldigt enkel åtgärd att byta ammunition och se om det påverkar, så det kan jag göra (alternativt ge mig på ett fritt fall in i laddträsket, men det får gärna vänta ett tag till :ph34r:) . Tar bössan till handlaren också och ber dem slipa in ringar samt kolla upp frigången i pipan, så eliminerar jag felkällor efterhand. Som du nämnde, Wizard, så SKA den här bössan skjuta bra och jag tänker göra vad som krävs för att nå dit.

Vänligen, /B

Publicerat

Bosse,

när en sådan här situation uppstår är det lätt hänt att man låter frustrationen grumla omdömet i någon mån. Det som gäller är att lugnt och metodiskt utesluta de möjliga felkällorna en efter en tills dess att du hittar rotorsaken.

Innan nästa skjutbanebesök så föreslår jag att du kontrollerar att samtliga skruvar är lagom hårt dragna, de skall inte vara tokhårt dragna utan "lagom" är det som gäller. Jag pratar om både låd-och korsskruvar men också om alla skruvarna i montaget. Passa dessutom på att rengöra pipan ordentligt med vettiga grejer.

Sedan skaffar du två lådor matchammunition,Norma och Lapua är att rekommendera. Om en 308 win inte skjuter 167/168 grains matchkulor på ett tillfredställande sätt kan du nog utgå för att det är något som är riktigt galet.

Om felet inte ligger i scandiumammunitionen så finns det några andra felkällor kvar att fundera på, visst kan felet ligga i vapnet som sådant även om jag personligen inte skulle lägga en massa på på att frilägga pipan med tanke på att Tikkas originalstock är såpass mjuk som den är och jag har svårt att se att den skulle kunna utöva något betydande tryck på en varmintpipa. Det finns en del andra möjliga felkällor hos själva vapnet men eftersom de dels är mindre troliga och dessutom lite stökigare att åtgärda så tycker jag att de lägger dem åt sidan så länge.

Visst kan jag ha en del synpunkter på de optiska kvalitéerna hos nightforce kikarna men de brukar alltid vara mekaniskt korrekta, de är bland de mest slittåliga kikarna som jag känner till. Finns det möjlighet så kan du givetvis försöka med att prova ett annat sikte, om du är intresserad så kan du få låna mitt Leupold BR24 som sitter monterat i passande Tikkaringar. Skicka i så fall ett PM med din adress så löser vi det, på det sättet så kan du utesluta både kikaren och ringarna.

Nästa möjliga felkälla är såklart skytten, nu känner jag dig inte tillräckligt väl för att veta om det är där felet ligger eller om vi kan utesluta den felkällan B) det kan nog vara en god idé att låta någon annan skjuta med bössan för att verifiera resultaten.

Slutligen skulle jag personligen tro att du kommer att lösa problemet genom att byta ammunition men det återstår att se...

Henrik

Publicerat
Bosse,

när en sådan här situation uppstår är det lätt hänt att man låter frustrationen grumla omdömet i någon mån. Det som gäller är att lugnt och metodiskt utesluta de möjliga felkällorna en efter en tills dess att du hittar rotorsaken.

Innan nästa skjutbanebesök så föreslår jag att du kontrollerar att samtliga skruvar är lagom hårt dragna, de skall inte vara tokhårt dragna utan "lagom" är det som gäller. Jag pratar om både låd-och korsskruvar men också om alla skruvarna i montaget. Passa dessutom på att rengöra pipan ordentligt med vettiga grejer.

Sedan skaffar du två lådor matchammunition,Norma och Lapua är att rekommendera. Om en 308 win inte skjuter 167/168 grains matchkulor på ett tillfredställande sätt kan du nog utgå för att det är något som är riktigt galet.

Om felet inte ligger i scandiumammunitionen så finns det några andra felkällor kvar att fundera på, visst kan felet ligga i vapnet som sådant även om jag personligen inte skulle lägga en massa på på att frilägga pipan med tanke på att Tikkas originalstock är såpass mjuk som den är och jag har svårt att se att den skulle kunna utöva något betydande tryck på en varmintpipa. Det finns en del andra möjliga felkällor hos själva vapnet men eftersom de dels är mindre troliga och dessutom lite stökigare att åtgärda så tycker jag att de lägger dem åt sidan så länge.

Visst kan jag ha en del synpunkter på de optiska kvalitéerna hos nightforce kikarna men de brukar alltid vara mekaniskt korrekta, de är bland de mest slittåliga kikarna som jag känner till. Finns det möjlighet så kan du givetvis försöka med att prova ett annat sikte, om du är intresserad så kan du få låna mitt Leupold BR24 som sitter monterat i passande Tikkaringar. Skicka i så fall ett PM med din adress så löser vi det, på det sättet så kan du utesluta både kikaren och ringarna.

Nästa möjliga felkälla är såklart skytten, nu känner jag dig inte tillräckligt väl för att veta om det är där felet ligger eller om vi kan utesluta den felkällan :blush: det kan nog vara en god idé att låta någon annan skjuta med bössan för att verifiera resultaten.

Slutligen skulle jag personligen tro att du kommer att lösa problemet genom att byta ammunition men det återstår att se...

Henrik

+1 på detta, som jag tidigare sa: Börja med ammunitionen.

Har sett allt förmånga som hållt på och meckat med vapnen och ändå inte fått rätt på det.

Tillslut så är det ofta(men inte alltid) ammunitionen som gör det.

Publicerat
Tar bössan till handlaren också och ber dem slipa in ringar samt kolla upp frigången i pipan,

Vänligen, /B

Får man fråga vilken handlare det är? Det finns en överhängande risk att denne inte har en aning om vad "slipa in ringarna" innebär. Tyvärr finns det många exempel på jakt och vapenhandlare som är väldigt okunniga på just vapen.

Publicerat
  • Författare
Nästa möjliga felkälla är såklart skytten, nu känner jag dig inte tillräckligt väl för att veta om det är där felet ligger eller om vi kan utesluta den felkällan :wub:

Henrik, tack för ditt fylliga svar. Skytten är absolut en faktor, han är ringrostig - gav mig in på det här med jakt i vintras, och då hade det gått närmare tjugo år sedan jag gjorde patron ur... därför väntade jag med att lägga upp denna tråd tills jag hade låtit någon annan provskjuta, vilket alltså en rutinerad skjutledare gjorde i torsdags - med liknande resultat.

Uppenbarligen är det flera av er som pekar på ammunitionen som "skäligen misstänkt". Intressant, jag hade absolut undervärderat denna faktor och det ska bli spännande att se resultatet av att byta denna.

Vad gäller rengöring, så fick jag med några prylar när jag köpte vapnen, men jag beställde direkt ett komplett kit med Dewey's produkter och det är det enda jag använt. Gjorde break-in, totalt har det nu passerat 60 skott genom pipan så det kan nog vara dags igen.

Jag ska följa råden, även med att kolla skruvarna, förhoppningsvis kan jag sedan rapportera förbättring. Ditt generösa erbjudande om att låna sikte tackar jag speciellt för, men jag provar alltså ovan nämnda åtgärder först.

Får man fråga vilken handlare det är?

Turisten, jag handlar av Holmgrens i Vinslöv, deras service är åtminstone utmärkt och jag får mycket bra bemötande - jag förutsätter att deras vapensmed också är kompetent, annars brukar ju sådana rykten spridas fort.

Thanx, /Bosse

Publicerat

Hmm, det finns skillda meningar om smeden på Holmgrens. Jag har lämnat in ett vapen där en gång och jag är tveksam till att göra det igen. MEN det finns säkert de som är av annan mening. De håller sig iaf med en hyffsad kompetent smed, vilket många jaktaffärer inte gör.

Publicerat
  • Författare

Case closed?

Efter att i torsdags spridit fem serier med 150gr Nosler BT, där den bästa träffbilden låg runt 80mm, funderade jag på om man inte skulle hålla sig till fisket istället... Körde dock iväg med bössan till handlaren för översyn och de ringde igår med beskedet att man hittat problemet - dämparen var tydligen inte korrekt monterad utan satt för nära/tight. Man har nu åtgärdat detta (osäker om han sa att de hade krönt om eller gängat om).

Ska hämta bössan idag, men enligt uppgift ska den nu skjuta ordentligt, vilket naturligtvis är en stor lättnad - inte minst för skyttens självförtroende. :(

Så, tack igen för all hjälp i frågan. Förhoppningsvis behöver jag inte ta upp den igen...

Trevlig helg,

/Bosse

Publicerat
Case closed?

Efter att i torsdags spridit fem serier med 150gr Nosler BT, där den bästa träffbilden låg runt 80mm, funderade jag på om man inte skulle hålla sig till fisket istället... Körde dock iväg med bössan till handlaren för översyn och de ringde igår med beskedet att man hittat problemet - dämparen var tydligen inte korrekt monterad utan satt för nära/tight. Man har nu åtgärdat detta (osäker om han sa att de hade krönt om eller gängat om).

Ska hämta bössan idag, men enligt uppgift ska den nu skjuta ordentligt, vilket naturligtvis är en stor lättnad - inte minst för skyttens självförtroende. ;)

Så, tack igen för all hjälp i frågan. Förhoppningsvis behöver jag inte ta upp den igen...

Trevlig helg,

/Bosse

Skönt att det har löst sig! Grattis! Lycka till i skogen nu :(