Publicerat Augusti 8, 201016 yr Det har blivit dags att skaffa ett par nya jakthandskar inför hösten. Jag har tidigare kört med läderhandskar, men hittar ingen modell som riktigt matchar min kravspec: Mycket motståndskraftiga mot väta, dvs nästintill vattentäta, men jag villl inte ha ett par diskhandskar Någolunda smidiga, så man slipper ta av dem för att tex ta av kikarsiktet eller fippla med pejlenLång mudd (heter det så?). Handsken skall med andra ord gå en bit upp på underarmen för att inte få in vatten/snö den vägenSlitstarka. Senaste åren har jag slitit ut minst ett par per säsong Det är inte en ren vinterhandske jag letar efter eftersom jag bor i södra delarna av riket och oftast går med hund. Jag vet att det finns folk hör som jobbar med jaktkläder. Jag är mycket tacksam för tips både från er och från den breda skaran användare.
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Ta och kika på olika arbetshandskar. Själv kör jag med en mekaniker handske från tegera. Den är inte gratis men fantastiskt skön att använda. Det borde inte vara något problem för dig att hitta en handske som möter dina krav hos någon av alla de tillverkare som finns.
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Svår kravspec det där.. Jag kör mycket med dessa : http://www.racerback.se/skyttehandskar-p-982.html Hållbara till tusen, och en mycket bra fingertoppskänsla i dem, funkar både när jag skjuter gevär, pistol och båge. Dock är de inte vattentäta.
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Som vanligt beror det på hur man ska använda dem själv har jag fastnat för neoprenhandskar då jag jagar med trädskällare. Använder oftast bara handskarna då man smyger och då blir det mycket att gå på alla fyra vilket senare på hösten gör det extremt kallt om händerna utan handskar och dessa är så smidiga att det fungerar fint att skjuta med också. Sedan vill jag kunna stoppa handskarna i fickan eller ryggsäcken då man går och här är neopren trevligt då det inte binder så mycket väta och även trevligare att ta på igen mot en sur gortexvante som väger bly.
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Kolla här klockrena handskar http://www.tacupgear.com/show_product_pict....asp?artnr=0142 Mvh.
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Författare Ta och kika på olika arbetshandskar. Själv kör jag med en mekaniker handske från tegera. Den är inte gratis men fantastiskt skön att använda. Det borde inte vara något problem för dig att hitta en handske som möter dina krav hos någon av alla de tillverkare som finns. Vet du vilken modell det är du använder? Länk? Kolla här klockrena handskar http://www.tacupgear.com/show_product_pict....asp?artnr=0142 Klarar några av mina krav, men vad jag kan läsa mig till kan klarar de inte vattenkravet. Ser något svala ut också.
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Jag har inte samma behov som du men har letat reda på mina handskar och en modell som skulle kunna fungera för dig. Hjortskinn med neopren En handske utan membran som jag har när jag åker skidor, jagar och fiskar. Kanonhandske men jag var sketisk till den på grund av konstruktionen med neopren på ovansidan och hjortskinnet på insidan. Har dock inte fått mina negativa farhågor besannade. Pyrschhandske Denna har jag när jag pyrschar och sitter på pass. Mest för att dölja huden men den är även suverän inuti en stor tumhandske när det är kyligt. Då ska tumhandsken vara så stor att den glider av om man skakar försiktigt på handen med hängande händer. Vattentät med mudd Jag har inte provat denna handske men den kan vara värd att undersöka för dig.
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Författare Den där med hjortskinn såg lite intressant ut. Ungefär som Stridshandske 2000, förrutom att den tål att användas och inte drar till sig fukt som en tvättsvamp. För varmare dagar har jag redan ett par tunna montagehandskar, så de tunnare du tipsar om är inte riktigt vad jag söker. Har stött på en modell som heter Härkila Pro Hunter. Någon som använder dessa?
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Jämförelsen med stridshandsken är hyfsad. DOCK har jag som kallast åkt skidor i 20 minusgrader med hjortskinnshandsken utan att frysa vilket de eländiga stridshandskarna inte var i närheten att klara. Jag har ingen erfarenhet av Härkilas handskar men vad tror du om den vattentäta modellen?
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Ok om man totalt ingonerar kravspecen så kan jag hissa mina favvohandskar http://www.idefixteko.se/open_produkter/pr...p;plats_id=1388 Billiga och förvånansvärt bra! Håller helt ok och trots att de är tunna som f-n så fryser jag i princip aldrig i dem. Otroligt bra grepp i bössan osv. Helt outstanding till det mesta och jo visst blir de blöta men då är det bara att skifta till ett nytt par. Mvh!
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Ok om man totalt ingonerar kravspecen så kan jag hissa mina favvohandskar http://www.idefixteko.se/open_produkter/pr...p;plats_id=1388 Billiga och förvånansvärt bra! Håller helt ok och trots att de är tunna som f-n så fryser jag i princip aldrig i dem. Otroligt bra grepp i bössan osv. Helt outstanding till det mesta och jo visst blir de blöta men då är det bara att skifta till ett nytt par. Mvh! Såg vettiga ut.
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Författare Jag har ingen erfarenhet av Härkilas handskar men vad tror du om den vattentäta modellen? Det kan nog vara något att titta närmare på. Eller denna modell Någon som vet om en återförsäljare?
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Det kan nog vara något att titta närmare på. Eller denna modell Någon som vet om en återförsäljare? nästan vilken järnhandel som helst har tegera hanskar kör själv med ett par liknade som gubben har på sej i länken dock inget att ha på sej om man ska fibbla med små saker
Publicerat Augusti 8, 201016 yr Hipshots tips ser vettiga ut och framförallt betydligt billigare än mina pyrschhandskar. Den handsken du länkat till turisten är något klumpiga, jag tror mitt tips är smidigare men svär inte på det.
Publicerat Augusti 9, 201016 yr Fan.. sökt som en stolle efter de andra handskarna jag använder då det är kallt ute.. Om Skurebo ser detta så vet han vilka jag surrar om.. En skinnhandske svart med fleecefoder och gröna på ovansidan, ruskigt sköna och varma och trots att de är lite tjockare än montagehanskarna jag länkade ovan så går de bra att skjuta med handsken på högerhanden.. speciellt om man har huggit ved eller något annat med hanskarna innan så de formats lite efter handen. Hittar som sagt ingen länk men de finns där ute någonstans :-) Mvh!!
Publicerat Augusti 9, 201016 yr Författare Fan.. sökt som en stolle efter de andra handskarna jag använder då det är kallt ute.. Om Skurebo ser detta så vet han vilka jag surrar om..En skinnhandske svart med fleecefoder och gröna på ovansidan, ruskigt sköna och varma och trots att de är lite tjockare än montagehanskarna jag länkade ovan så går de bra att skjuta med handsken på högerhanden.. speciellt om man har huggit ved eller något annat med hanskarna innan så de formats lite efter handen. Hittar som sagt ingen länk men de finns där ute någonstans :-) Mvh!! Tack för att du tar dig tid och letar! För att förtydliga mig lite mer är det främst förmågan att hålla händerna torra som jag är ute efter. Så länge de är torra brukar jag inte ha några problem att hålla mig varm, men då det är blött i buskarna brukar ett par vanliga vantar snabbt bli dyngsura med stela fingrar som följd. Om någon vet en återförsäljare med bra lager av arbetshandskar får de gärna tipsa. Jag vill gärna känna och klämma lite och inte tvingas beställa ett par på chans.
Publicerat Augusti 9, 201016 yr Åk in till närmsta större stad vid tillfälle och kolla in exempelvis Grolls yrkesbutiker. De brukar ha ett bra sortiment av handskar och finns på ett flertal platser enligt deras kontaktsida. Grolls Yrkesbutiker Ahlsells finns också på ett flertal platser men åtminstone i Umeå så säljer dom inte till privatkunder. Ja du förstår ungefär vilken typ av butiker som har skapligt sortiment. Bara att välja den som finns närmast.
Publicerat Augusti 9, 201016 yr Var på fæviken och hittade dær ett par handskar som var tillverkade av Zodiak, vet ej vad modellen hette, men underbara att ha på handen, har inte testat de i fælt ænnu, så jag kan inte ytra mig om deras vattenavisade førmåga. De var i varsel kamo...