Publicerat Augusti 8, 201015 yr Ville blir lätt sunkig mellan tårna. Han nöter på bra med alla rivstarter och tvärniter och badar rätt mycket just nu. Det är lite rött, aningens sårigt ibland och han ligger gärna och slickar stundvis. (kan även se ut som "finnar" på vissa ställen, men jag är ganska säker på att det inte är furunklar eller liknande utan beror på yttre skador) Skulle vilja ha tips, gärna på huskurer eller behandling så det inte blir värre. För lite ömmar han ibland och jag är rädd såhär inför jakten att tassarna ska gå sönder. Pevarylpuder? Potatismjöl? Kompresser och tratt efter varje utfärd? Veterinär?
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Ville blir lätt sunkig mellan tårna. Han nöter på bra med alla rivstarter och tvärniter och badar rätt mycket just nu. Det är lite rött, aningens sårigt ibland och han ligger gärna och slickar stundvis. (kan även se ut som "finnar" på vissa ställen, men jag är ganska säker på att det inte är furunklar eller liknande utan beror på yttre skador)Skulle vilja ha tips, gärna på huskurer eller behandling så det inte blir värre. För lite ömmar han ibland och jag är rädd såhär inför jakten att tassarna ska gå sönder. Pevarylpuder? Potatismjöl? Kompresser och tratt efter varje utfärd? Veterinär? Försök få tag på ett Shampo som de säljer hos vererinären. Iaf hos min veterinär. Det heter MalAcetic Shampo och tillverkas av DR.Baddaky tror jag. Fick det rekomenderat när min vovve hade svamp på tassarna. Man får dock använda det varannan dag i en och en halv vecka tills det värsta lagt sej sen räcker det med en gång i veckan tills det försvunnit helt Funkade på min min stövare Så här ser flaskan ut
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Kann tänkas att det shampot finns i hund/djuraffärer. Annars har jag hört att grönsåpa ska funka oxå men det har jag ingen erfarenhet av
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Ville blir lätt sunkig mellan tårna. Han nöter på bra med alla rivstarter och tvärniter och badar rätt mycket just nu. Det är lite rött, aningens sårigt ibland och han ligger gärna och slickar stundvis. (kan även se ut som "finnar" på vissa ställen, men jag är ganska säker på att det inte är furunklar eller liknande utan beror på yttre skador)Skulle vilja ha tips, gärna på huskurer eller behandling så det inte blir värre. För lite ömmar han ibland och jag är rädd såhär inför jakten att tassarna ska gå sönder. Pevarylpuder? Potatismjöl? Kompresser och tratt efter varje utfärd? Veterinär? Definitivt ett veterinärbesök, förstår inte riktigt varför du inte börjat med det ? För om det nu är Furunkulos, vilket det låter som, så är det ju viktigt att hunden får en antibiotikakur så snart som möjligt, då denna kan bli långvarig. Och i värsta fall kan ju det spridas till undersidan av tassarna, och då blir det ju stora problem bara att gå, iom att det ömmar. Våran ena blandis har i veckan varit in och tagit biopsi på misstänkt Furunkulos. MalAcetic Shampoot är bra, men det brukar användas som slutklämmen på en antibiotikakur. Det kan ju även vara Demodex, vilket är ett kvalster som alla hundar har latent i hårsäckarna, och dessa kan ju i aktivt läge spränga hårsäcken, vilket sen ser ut som finnar. Men jag tycker absolut att du ska ta hunden till veterinären, för att få en riktig diagnos och behandling.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Får hålla med crowfear i att ett veterinärbesök kan vara påkallat för att om möjligt utesluta furunkulos. I övrigt så gäller det ju att hålla fötterna sura och torra för att ge en så ogynsam miljö som möjligt åt ev. svampar. Det finns säkert specialschampon för ganska dryga pengar men flytande Lactacydtväl funkar alldeles utmärkt, därefter ser man till att få riktigt torrt, ex.vis med en fön och sist stryker man på zinkpasta. Sen är det ju mycket viktigt att inte hunden kan slicka på tassarna för då är man ju tillbaka på ruta ett igen. Men som sagt, ett besök hos veterinären för att utesluta furunkulos i första hand.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Jag har haft hund med diverse svampbesvär, kvalster, Furunkulos, Demodex, allergier, överhuvudtaget allt ni kan tänka er för sjukdomar bottnat i dåligt immunförsvar.Det är som jag skrev, det här är inte det utan p.g.a. att hunden springer i rasande tempo på alla underlag. Han nöter tassar! Mycket i myrmark, vilket kan vara påfrestande, han badar i alla bäckar och diken som kommer i vägen och rör väldigt mycket på sig. Jag är dålig på att torka tassarna då vi kommit in, och när det blir små skavsår slickar han. På samma sätt som den vassa snön skaver vintertid. Det är därför som det blir "sunkigt". Jag är ingen veterinär, så skjut mig om jag har fel. Men ni talar med kvinnan som verkligen inte snålar med veterinärbesök...
Publicerat Augusti 8, 201015 yr OK, om det "bara" handlar om lite klena tassar så kan flera pass i nå'n grusgrop med GROV singel eller liknande göra nytta. Sedan jag för många, många år sedan bytte underlaget i min hundgård till grovt material har hundarna aldrig haft några probel med sina tassar, tårna är välmusklade och välmotionerade och trampdynorna är plåtaktiga och vekar tåla precis allt!
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Jo jag tror som du, att man härdar dom till en viss del. Det här är en stor och tung hund som dundrar fram, så det är inte så konstigt att tassarna far lite illa ibland. Är jättedålig på att motionera honom på asfalt till exempel, men han kan utan problem springa 8 km vid cykeln när det väl händer. Men jag ska tänka på det där.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr OK, om det "bara" handlar om lite klena tassar så kan flera pass i nå'n grusgrop med GROV singel eller liknande göra nytta. Sedan jag för många, många år sedan bytte underlaget i min hundgård till grovt material har hundarna aldrig haft några probel med sina tassar, tårna är välmusklade och välmotionerade och trampdynorna är plåtaktiga och vekar tåla precis allt! Jepp, grovt men inte vasst underlag i en hundgård är bra för tassarna, och att det är väldränerat så att det inte står så mycket fukt under. Vicks: Menade inte att vara otrevlig på något vis, om du uppfattade det så, det var råd i all välmening. På din beskrivning av jyckens framfart i terrängen, så låter det som att du helt enkelt måste lägga mer tid på att torka tassar när ni kommer hem, skittråkigt, jag vet, jag har en jämte som beter sig lika, hon tror hon har gälar och ska leva i vatten, men det är dock av största nödvändighet med en hund som har så känsliga tassar.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Jepp, grovt men inte vasst underlag i en hundgård är bra för tassarna, och att det är väldränerat så att det inte står så mycket fukt under.Vicks: Menade inte att vara otrevlig på något vis, om du uppfattade det så, det var råd i all välmening. På din beskrivning av jyckens framfart i terrängen, så låter det som att du helt enkelt måste lägga mer tid på att torka tassar när ni kommer hem, skittråkigt, jag vet, jag har en jämte som beter sig lika, hon tror hon har gälar och ska leva i vatten, men det är dock av största nödvändighet med en hund som har så känsliga tassar. Jag förstår det. Och kan se att jag var lite luddig i mitt första inlägg, jag skulle ha givit samma råd. Furunkulos och demodex är begrepp som får mig att rysa, efter alla år med det på förra hunden. Jo det får nog bli lite engagemang i tassvård här framöver.