Publicerat Augusti 8, 201015 yr Är det någon mer som har samma problem som jag??? Varje gång man sitter och väntar på den fina grisen, och när den väl kommer fram och man lyfter upp bössan så har man imma på utsidan av linserna. Finns det något bra beprövat medel att lägga på eller vad göra...???
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Tjena Du kan prova att smörja in linsen med lite tandkräm bara pyttelite se till att smörja ut det... Annars lite raklödder samma sak, har funkat för mig. Fungerar till simglasögon med, dvs om du vill bada
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Jag har precis samma problem, men jag fick ett tips för någon dag sen. Tipset var att ta plastfolie och sätta över gluggarna med hjälp av ett par gummiband. Visserligen blir det ju antagligen imma på plasten, men då kan du bara ta av den när du ska skjuta. Du slipper i alla fall att torka linserna varannan minut Själv vet jag inte om det fungerar ännu, men ikväll blir det upp till bevis! Det är ju också bra då du kan skjuta med plasten på om du spänner den tillräckligt.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Humm tandkräm skulle inte jag använda Det innehåller ju slipmedel och lär skada linsen rätt bra!!
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Annars lite raklödder samma sak, har funkat för mig. Fungerar till simglasögon med, dvs om du vill bada Då kan man ju likaväl spotta på linserna? Det fungerar ju till simglasögon också
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Om det är imma på utsidan av linsen så fungerar flip-up, sån där neopreneskydd och lapparna jag använder till linserna. Skall försöka ta reda på namnet på dem imorrn...
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Jag har precis samma problem, men jag fick ett tips för någon dag sen. Tipset var att ta plastfolie och sätta över gluggarna med hjälp av ett par gummiband. Visserligen blir det ju antagligen imma på plasten, men då kan du bara ta av den när du ska skjuta. Du slipper i alla fall att torka linserna varannan minut Själv vet jag inte om det fungerar ännu, men ikväll blir det upp till bevis! Det är ju också bra då du kan skjuta med plasten på om du spänner den tillräckligt. Har provat plastfolie inget bra resultat för mig iaf.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Om det är imma på utsidan av linsen så fungerar flip-up, sån där neopreneskydd och lapparna jag använder till linserna. Skall försöka ta reda på namnet på dem imorrn... Låter intressant.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Tjena Du kan prova att smörja in linsen med lite tandkräm bara pyttelite se till att smörja ut det... Annars lite raklödder samma sak, har funkat för mig. Fungerar till simglasögon med, dvs om du vill bada HANDBROMS!!! Ingen tandkräm på linserna! Ta lite saliv på ett rent finger och dra runt linsen, sedan torkar du av linsen med en ren putsduk. Bättre än så blir det inte om man inte använder kemikalier avsedda för glasögon t ex. Det funkar ute i skogen i alla fall. Jag kör med flip-up skydd så jag slipper den värsta imman.
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Författare Ja mycket tips får man men men.. Tandkräm hade jag inte tänkt prova men raklödder funkar sådär Har köpt flip-up dom förhindrar ju imman ett tag men efter ca 10 min med dom uppfällda så kommer imman iaf. Ja ja det är ju bara ett i-lands problem men ack så irriterande
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Imma på utsidan, uppkommer inte det bara vid temperaturskillnader eller riktigt fuktigt väder ?
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Författare Imma på utsidan, uppkommer inte det bara vid temperaturskillnader eller riktigt fuktigt väder ? Jo det är helt riktigt..
Publicerat Augusti 28, 201015 yr prova att fukta en bomullsduk med vatten och droppa i lite yes diskmedel i vattnet innan du /ni putsar linsen fungerar på glasögon på vintersemestern relativt hyfsat
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Jo det är helt riktigt.. Hur får du fukten då ? Låter du inte siktet acklimatisera sig eller råkar du andas på okularet eller får du duggregn på siktet ? Om inget av detta skulle jag gissa att dina linser är smutsiga. Vad har du för sikte ? /mvh.
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Hur får du fukten då ?Låter du inte siktet acklimatisera sig eller råkar du andas på okularet eller får du duggregn på siktet ? Tycker också det låter lite skumt. Imma på linserna får jag när kikaren är varmare än omgivande luften, jag väntar tills kikaren "kallnat" och torkar sedan av linserna, därefter får jag ingen imma.
Publicerat Augusti 28, 201015 yr Författare Hur får du fukten då ?Låter du inte siktet acklimatisera sig eller råkar du andas på okularet eller får du duggregn på siktet ? Om inget av detta skulle jag gissa att dina linser är smutsiga. Vad har du för sikte ? /mvh. Jag har ett Docter 2,5-10x-50