Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ska börja handladda. Hjälp ang. utrustning tack.

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Har klurat länge men nu bestämt mej för att börja handladda min egen ammo. Har tittat runt här på forumet och märkt att det finns lika många åsikter om vad som är bäst som det finns jägare (nja inte riktigt kanske :) ).

Jag vill ha förslag från er proffs på vad jag ska köpa för utrustning. Kalibrarna jag kommer att ladda för är 9,3x62, 308 win samt 308 win magnum. Jag skjuter mycket vildsvin och en och en annan älg.

Har tittat runt lite och LEE har ju billiga kit på ebay tex men finns det alla grejer som behövs att få tag i här i sverige och då tänker jag speciellt på laddutrustning till 308 win mag? För den är ju så kraftig i hylsan?

Till saken hör också att jag är totalt nybörjare vad gäller handladdning och jag kommer att gå en kurs eller läsa på riktigt ordentligt innan jag sätter i gång. Har inte ens sett en handpress live :wub: .

så... vad behöver jag? Vad rekomenderar ni? Finns grejerna till de kalibrarna jag har att tillgå? Vet ni om det finns någon kurs i handladdning eller kan ni rekomendera något annat sätt att lära sig på?

Ursäkta alla noob-frågor men jag anser att ni killar och tjejer besitter nordens bästa kunskaper.

Tacksam för svar ;)

Mvh

Herbsman

Publicerat

Jag använde Lee-utrustning första fem åren med utmärkt resultat. Sen köpte jag en RCBS-press för två år sen pga att jag fick tag i en till bra pris (i Oslo, ironiskt nog).

Du behöver inget extra kraftigt för 300 Win Mag. Det var den kalibern jag började handladda. Har laddat 375 H&H, 416 Rem Mag, 416 Rigby, och 458 Win Mag med Lee-press.

Publicerat
  • Författare
Jag använde Lee-utrustning första fem åren med utmärkt resultat. Sen köpte jag en RCBS-press för två år sen pga att jag fick tag i en till bra pris (i Oslo, ironiskt nog).

Du behöver inget extra kraftigt för 300 Win Mag. Det var den kalibern jag började handladda. Har laddat 375 H&H, 416 Rem Mag, 416 Rigby, och 458 Win Mag med Lee-press.

Då ska jag köpa in ett sånt där LEE-kit för 1500 nånting. Men visst behöver jag olika verktyg till varje kaliber?

Tack :wub:

Publicerat
Men visst behöver jag olika verktyg till varje kaliber?

Japp. Och hylshållare, beroende på kaliber. 308 och 9,3x62 har samma hylshållare, medan 300 Win Mag har en annan av något större innerdiameter.