Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan nån förklara om räffelstigning?

Featured Replies

Publicerat

Tjena...kan nån vara snäll och förklara hur det här med räffelstigning och kulvikt hör ihop.

t,ex en bössa med 1:9 räffelstigning...vilka kulvikter passar bäst där?

om nån orkar skriva upp dom olika räffelstigningarna och kulvikten/erna som passar till respektive räffelstigning vore jag tacksam :)

Mvh Fredde

Publicerat

http://www.shilen.com/#

sök där det finns en lista

Publicerat
  • Författare

Man tackar! :)

så man skulle kunna säga att desto mindre "twist" desto tyngre kulor kan du skjuta...men hur är det om man tar en bössa med t,ex 1:8 (enligt Shilen är det för VLD kulor över 100grs) och skjuter en kula som väger t,ex 70grs...hur funkar det då...kan den inte stabilisera den kulan då?...eller är det så att man kan skjuta kulor upp t.o.m 100grs, men inte tyngre?...kort och gott: för 1:10 står det "up to 120grs"...alltså kan jag skjuta med de flesta kulvikter upp till 120grs med den pipan?

Bössan min har enligt tillverkaren räffelstigningen 1:9 (det är en .243:a)...alltså borde jag kunna skjuta kulor upp till 100-110grs??? (1:9 fans inte i Shilens lista)

Kanske lite dumma frågor :-...men jag har aldrig riktigt fattat detta med räffelstigningar, och försöker få lite kläm på det nu :)

Mvh Fredde

Publicerat

För att komplicera det lite extra ;)

Hur tunga kulor en pipa klarar beror längden på kulan. Vikten är oväsentlig. En .243 pipa med 9" stigning klarar med största sannolikhet alla jaktkulor upp till 100grs. Långa matchkulor, extremt spetsiga BT kulor osv kan ligga på gränsen, men det är bara att testa. En kula behöver X antal varvs rotation per sekund för att vara stabil. Alltså kan man få långa kulor att stabiliseras även i pipor med relativt flack stigning, om man skjuter med hög hastighet. Den höga hastigheten gör att du får mer rotation. Om du säker runt lite på internet hittar du en massa roligt.

MVH Peter

Publicerat
Alltså kan man få långa kulor att stabiliseras även i pipor med relativt flack stigning, om man skjuter med hög hastighet. Den höga hastigheten gör att du får mer rotation.

Påståendet är tyvärr en sanning med modifikation och fungerar inte praktiskt. I de flesta fallen räcker nämligen inte hylsans volym och driva de långa kulorna tillräckligt fort och därför uteblir stabiliseringen.

Alltså, går vi tillbaka till Freddes fråga om 1:9" kan stabilisera över 100 grains jaktkulor, så är svaret att det beror på formen. Är dom trubbiga och korta, så bör det gå men... inte säkert. En 90-95 VLD går också , men inte de över 100 grain. Det är kulans längd som omöjliggör det.

Vad beträffar de lättare kulorna, så går de hur bra som helst att skjuta i brantare stigningar. Precisionen kan bli aningen lidande av det för höga varvtalet, men stabliteten är det inget fel på. Kulorna överstabiliseras nämligen och det kan visa sig som litet konstiga kulhål på papperpå extremt långa håll.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren grabbar! :)

för att vara lite jobbiga med er ;)...Brantare stigning...är de mer "twist" (t,ex 1:13") eller mindre "twist" (t,ex 1:9")

ber om ursäkt om jag verkar lite trög :-...men jag är rätt så nollad när det gäller räffelstigningar.

Mvh Fredde

Publicerat

1:9", alltså att räfflorna gör ett varv på 9tum är brantare och snabbare än ett varv på 13" :-* ;D

Publicerat
Påståendet är tyvärr en sanning med modifikation och fungerar inte praktiskt. I de flesta fallen räcker nämligen inte hylsans volym och driva de långa kulorna tillräckligt fort och därför uteblir stabiliseringen.

Kari, med långa kulor syftade jag inte på 107grs VLD kulor ;) Du har helt rätt i att hastigheten är av underordnad betydelse, men viss betydelse har den allt :) Saxat från shilen´s hemsida "

- 14" for bullets up to 55gr.

- 15"* for bullets up to 55gr. driven 4,100 pfs or more

- 16:* for bullets up to 55gr. driven 4,300 fps or more"

MVH Peter Ericson

Publicerat

intressant... ;D man lär sig saker här också

Publicerat
  • Författare
1:9", alltså att räfflorna gör ett varv på 9tum är brantare och snabbare än ett varv på 13" :-* ;D

;D Tack!...

satt å funderade som f*n på dedär ;D ;D...men nu fattar jag :D

Mvh Fredde

Publicerat
- 14" for bullets up to 55gr.

- 15"* for bullets up to 55gr. driven 4,100 pfs or more

- 16:* for bullets up to 55gr. driven 4,300 fps or more"

Infot på Shilens sida brukar för det mesta stämma, men en del bara i Arizona. Temperaturen är nämligen en viktig faktor både för utgångsfart och gastryck. Jag och en kompis testade många år sedan varsin 1-15" pipa. Kompisen i 6mm och jag i kal 22. Avsikten var att skjuta fort och tätt. Teorin byggde just på resonemanget att ökad fart, kräver mindre pipstigning för att stabilisera kula. Tji...fick vi båda två. Vi nådde inte den farten alls på vintern eller våren som vi trodde det skulle bli....kanppt på sommaren. Precisionen uteblev också och inget krut ville fungera och bygga upp farten. Det var bara ge upp.

Hade vi haft ökenhettan här hos oss, hade utgången säkert blivit annan. Jag har nämligen varit i Arizona och skjutit bänkskytte och det var där ute iden föddes, när man försökte undvika tändhattsgenomslag för laddningar som var framtagna i fisljumma svenska sommarvärmen... 10 grader skillnad i yttertemperatur är mycket, när laddningar ligger på topp.   

Publicerat
  • Författare

Kari...kan du tipsa om några bra hemsidor som handlar om bänkskytte...gärna med regler, klasser, osv

villken är den nordligaste bänkskyttebanan i sverige?...

jag är som lite sugen på att testa nån gång :)

Mvh Fredde

Publicerat

Blidde lite sugen själv

Finns de nån klass för hagelbössa??  :-*

• 2 weeks later...
Publicerat
Kari...kan du tipsa om några bra hemsidor som handlar om bänkskytte...gärna med regler, klasser, osv

www.benchrest.se

Publicerat
  • Författare
www.benchrest.se

Tack ska du ha! :D