Publicerat Augusti 8, 201015 yr Fick samtal idag vid kl 08.00 om en älgolycka som inträffat vid ca kl 0230 vart en kraftig smäll ett horn och hår på kollisionsplatsen. Regnat ganska mycket sen olyckan när jag körde dit ösregnade det hade hellre åkt dit inatt men markägaren valde att vänta till morgonen så är det. Hittade bara hornet och en massa hår som de som vart där innan så jag plockade ut Nelly och visade henne platsen hon tog ett spår direkt och började spåra. Spårade ett tag men det kändes inte rätt älgen hade snurrat och snurrat precis som ett vanligt fodersök det kunde givetvis ha varit den påkörda men tyckte inte att det stämde. Så jag gick tillbaka och provade igen vid kollisionsplatsen hittade inget annat spår gick med Nelly i vägkanten och kollade 100 m bort från kollisionsplatsen markerade hon tydligt och började spåra denna gången gick det rakt ut lite mer likt en älg som blivit påkörd och har möjlighet att ta sig från platsen. Efter ca 500 m hör jag en älg springa iväg precis framför oss släpper direkt. Efter ca 200 m är hon ikapp skäller ett par skall men älgen drar vidare. Efter 1 km ungefär blir det stopp. kommer upp på ca 20 m på ett "Gudrunhygge" och får se älgen ser bara ryggen och huvudet ser att den är blodig i huvudet och en skinnbit saknas på halsen Nelly ligger på hårt och rör sig hela tiden men omöjligt at se henne i slyet så jag vågar inte skjuta. Efter några minuter får tjuren vittring av mig och springer iväg från mig såg förutom blodet i huvudet kry ut. Hoppade upp på en sten och kunde därifrån se den springa ca 200 m utan någon tendens till att halta. Berättade för dom övriga att det var rätt älg så de postade om och jag gick på igen men nu var den mer vaksam och gick bara riktigt tätt och var väldigt aggresiv mot Nelly. Efter ca 1h och 40 min och en total förflyttning på ca 4 km får jag läge och skjuter tjuren. Började titta lite mer noggrant efter ytterligare skador såg väl ingen annat konstigt direkt men efter en stund tycker jag att ena bakklöven ser konstig ut lyfter upp den då är den bruten under lättklöven kollar den andra också då är den bruten också. Så båda bakklövarna är brutna men den haltade inte och inga problem att trava ändå helt otroligt. Fick mig en riktig tankeställare tänk om den inte haft skadan i huvudet hade jag skjutit den då?
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Bra jobbat! Kanske en liten fingervisning om att vi kanske ska fälla hellre än fria vid trafikolyckor? Ytterst svårt att avgöra många gånger. Ser vi till tex gris så är de ju etter värre...
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Skönt att ni fick ett avslut.Man får ta sig en funderar hur ska man agera i framtiden om den inte visade sig att halta med dessa skador. Trevligt att du har vaknat till liv. Har ett gäng hylsor ligger kvar här hemma. Lasse
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Författare Bra jobbat!Kanske en liten fingervisning om att vi kanske ska fälla hellre än fria vid trafikolyckor? Ytterst svårt att avgöra många gånger. Ser vi till tex gris så är de ju etter värre... Jag har hellre friat än fällt, tre av mina eftersök i år har jag friat för jag inte sett någon skada men efter detta så kommer det bli mer fälla än fria. Vet inte men på något konstigt vis kanske att båda klövarna var skadade gjorde att den inte haltade vet inte men konstigt var det iallafall.
Publicerat Augusti 8, 201015 yr Grattis till ett lyckat eftersök, snyggt jobbat av förare och hund! Otroligt med vilka skador djuren ändå kan ta sig fram, de måste ju ha ett sjutusan till adrenalinpåslag.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Mycket bra jobb av er. Fria eller fälla: Den eviga frågan då man har svårt att se skadan, det svåra blir den dag men fällde fel, hur förklara för polisen? / ekebo
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Åh fan, lever du! Jag har också lite hylsor till dig. Jävligt bra jobbat. Nån mindre rutinerad hade nog gått och spårat på det första spåret en bra stund.
Publicerat Augusti 9, 201015 yr Mycket bra jobb av er.Fria eller fälla: Den eviga frågan då man har svårt att se skadan, det svåra blir den dag men fällde fel, hur förklara för polisen? / ekebo På den frågan kan jag svara dig, man skall svara med emfas, att det, viltet uppträdde som det vore allvarligt skadat, att omständigheterna vid olyckan/platsen talade starkt för det, att man inte ville förorsaka något lidande och således var motiverat att skjuta. Det som ni förefaller oroa er för så ofta, att skjuta fel, blir bara egentligen fel om ni skjuter utan eftertanke, dvs var man säker, så pass att man skjuter ja då är det sällan som man kan bli förebrådd för det, ju mer erfarenhet ni har som eftersöksjägare, desto mindre risk att bli ifrågasatt. Poliser är som alla andra, det viktiga är att avrapportera i god ordning, de får då en positiv bild av dig och vad som skett. Eftersök, det kan jag inget om, att hantera poliser, det har jag en eon av erfarenhet av. /Christian